P2000 - NOx Trap Efficiency Below Threshold (Bank 1)
De foutmelding komt terug na deze gewist te hebben. Wat kan dit zijn? Iets met de lambdasensoren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De melding geeft aan dat de NOx opslag katalysator niet goed werkt.
De lambdasensoren hebben daar niet mee te maken, mogelijk wel de NOx sensoren.
Andere redenen kunnen zijn een tekort aan AdBlue of een niet goed werken van het AdBlue inspuit systeem.
Een fout in de temperatuur metingen van de uitlaatgassen.
Een fout in de werking van de EGR.
Is de motorelektronica volledig standaard of is er een getunede versie geladen?
Auto is zonder AdBlue functie, dus dat valt af.
Motor is volledig standaard (nog wel; Temperatuur meting uitlaatgassen lijkt mij in orde; ik zie 2 sensoren die beiden temperaturen registreren (tot 650 degC bij het regenereren). NOx sensors: waar zouden die moeten zitten? En wat voor soort sensors zijn dat?
EGR: regelt ook (zit niet vast of zo) maar het kan zijn dat door vervuiling het systeem minder goed werkt? Ben geen fan van de EGR; bij de vorige Mondeo was deze dicht gezet met goede rijervaringen.
4 jaar
Er is tenminste 1 Nox-sensor die na de Nox-kat gemonteerd is.
Deze ziet eruit als een breedband lambda sonde.
Mogelijk is deze aangesloten aan een kastje vlak bij de sensor.
Een Nox-sensor meet de hoeveelheid Nox, zoals de naam al zegt.
Waar lees je mee uit? (Naam, type, versie, etc.) Is de P2000 de enige foutcode?
Bij een euro-6 motor luistert het allemaal vrij nauw.
Zo maar de EGR dicht zetten kan deze foutmelding opleveren.
In feite ben je dan net zo aan het sjoemelen als VW.
N.B.: Voor de duidelijkheid, de belangrijkste reden voor de melding is natuurlijk een defecte Nox-kat.
Mocht dat zo zijn, dan zou ik eens informeren of Ford coulance geeft op een zo jonge auto.
Ik gebruik Forscan om de data (live) uit lezen. P2000 is inderdaad de enige foutcode; ik merk daarbij op dat DPF regenereren vaak gebeurt (en rij veel snelweg kilometers dus regen wordt keurig afgemaakt). Heb 2 NOx sensors gevonden: 1 voor en 1 na de Kat-DPF. Zijn deze sensors nog te reinigen?
Stel dat de NOx-kat defect is geraakt, wat voor achterliggende oorzaken kunnen hier spelen? Auto heeft 140k gelopen; en ik heb deze pas kortgeleden gekocht.
4 jaar
Dat de DPF vaak geregenereerd wordt heeft niets te maken met de Nox bestrijding.
Je kunt er hooguit uit afleiden dat de DPF ook niet meer nieuw is of dat er veel roet door de motor wordt geproduceerd. Overigens, wat noem je vaak? Om de hoeveel kilometer?
Hoe heb je de auto gekocht? Particulier of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op minimaal de "wettelijke" garantie en is het probleem voor de verkoper.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...
Om de 200km regenereert de auto wel.
Auto heb ik geimporteerd, de garantie zal een lastig verhaal worden. Ik ben heb al prijsopgave voor het filter vervangen, maar wil ook de achterliggende oorzaak snappen. Anders kan ik met 100k km weer het filter vervangen. Overigens bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar