Ford C-max: Parkeer sensor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Het lampje van de parkeersensoren knippert steeds en de sensoren werken niet meer maar als ik achteruit rijd krijg ik wel een piep te horen.
Vanmiddag bij de Ford dealer de auto uit laten lezen, maar die kunnen niks vinden, ze zeiden alle sensoren en de bedrading zijn goed, volgens hun is het elektronisch maar ze weten niet waar ze moeten zoeken, kent iemand dit probleem?

Stebrima

Geplaatst door Stebrima (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Goh, fijne Ford dealer is dat, ze zouden het moeten kunnen uitlezen per computer of de piepcodes moeten kunnen interpreteren.
Geen tijd soms i.v.m. nieuwjaar of is er een andere reden?

Maar goed:
Krijg je de piep meteen te horen bij inschakelen van de achteruit en is die kort (bv. 2 seconden) en dan gaat hij uit, of blijft hij piepen?
Een korte piep geeft mogelijk (hetzelfde als het knipperende lampje) als waarschuwingssignaal aan dat het systeem niet functioneert.

Probeo (0), 6 jaar geleden

Hallo Stebrina,

Is je auto uitgerust met een trekhaak?
Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat in de stekkerdoos hiervan de schakelaar ter herkenning van een aangesloten aanhanger blijft plakken of dat er zo veel vocht in zit dat het moduul van de parkeersensoren denkt dat er een aanhanger achter zit en niet hoeft te werken. Dit geeft geen foutcodes, wel een waarschuwing dat ze uitgeschakeld zijn.

Succes

Stebrima (0), 6 jaar geleden

het is een korte piet en die stopt daarna.
Er zit idd een trekhaak op en we zullen eens nagaan of daar misschiedn vocht inzit .bedankt voor de tip ik zal laten weten of het werkt

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Piepcodes:

Tabel geluidssignalen

AAN gedurende drie seconden, pauze gedurende één seconde Openingscode voor storingsdiagnose -
Eenmaal AAN en UIT, pauze gedurende één seconde Storing van de sensor rechts, buitenzijde
Tweemaal AAN en UIT, pauze gedurende één seconde Storing van de sensor rechts, binnenzijde
Driemaal AAN en UIT, pauze gedurende één seconde Storing van de sensor links, binnenzijde
Viermaal AAN en UIT, pauze gedurende één seconde Storing van de sensor links, buitenzijde
AAN gedurende 75 milliseconden, pauze gedurende 75 milliseconden Storing in moduul Lage accuspanning Kortsluiting in circuit weerstandsplug parkeerhulp

Stebrima (0), 6 jaar geleden

Het is niet de trekhaak dat hebben we vandaag nagekeken. er volgt 1 lange piep als je de auto in zijn achteruit zet en daarna niets, volgens de Ford garage is de bedrading van alle sensors goed en ook de sensors zijn oké..
Zij konden het niet vinden en zeiden het zal wel iets elektronisch zijn en dat ze eventueel verder wilden zoeken maar de kosten hiervoor zijn 100 euro per uur en ze weten niet hoe lang ze bezig zijn dus dat kan flink in de papieren lopen
Het parkeervakken knippert steeds oranje

Stebrima (0), 6 jaar geleden

Nou het probleem is opgelost het bleek het het sensorkastje te zijn wat achterin geinstalleerd was en kapot was we hebben voor 40 euro een ander kastje besteld en de sensoren werken allemaal weer, dus als het waarschuwingslampje knippert en bij achteruitrijden een lange toon laat horen
kijk dan eens naar het sensoren kastje

Hans4040 (300) PRO, 6 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is, bedankt voor de feedback.

boxmeer (0), 6 jaar geleden

Hallo Stebrima,
hier het zelfde probleem waar zit module en hoe vervangen.
wat allemaal demonteren links achter?

gr Ron

Stebrima (0), 6 jaar geleden

HALLO Ron

RECHTSACHTER eerst de grijze kunsttofplaat bij de gordel losmaken en dan de Grote zwarte kunsttofplaat met een kleine schroevendraaier losmaken totdat de hele zijkant los is.
Daar zit een klein zwart kastje met bedrading.
Deze sensor was kapot we hebben via marktplaats een gebruikte gekocht via een sloop bedrijf deze kostte 40 euro.
Wel goed kijken dat de nummers die op de sensor staan hetzelfde zijn want er zijn er ook met een ander nummer
Succes laat maar weten of het gelukt is

boxmeer (0), 6 jaar geleden

Hallo stebrima, nu ga ik twijfelen of het links of rechts is na een aantal forums gelezen te hebben. Bedankt voor je reactie ga het wel een keer los maken.
Ronny Fleuren

Stebrima (0), 6 jaar geleden

Hallo Ronny
Wij hebben een ford cmax uit 2010 en bij ons zit de sensor rechts achter in de kofferbak

rob taylor weber-1 (0), 6 jaar geleden

Hallo Stebrima,
Ik heb het zelfde probleem met mijn c-max en heb inmiddels het kastje gedemonteerd. Voor ik verder ga vraag ik me af hoe je kan constateren dat deze kapot is en niet meer werkt?
Graag je reactie,
Rob

boxmeer (0), 6 jaar geleden

Rob, eerst aan sensors voelen of ze kapot zijn daarna pas pdc module vervangen heb herzelfde probleem
Ronny Fleuren

Heino4267 (200), 6 jaar geleden

Sensoren controleren: als de sensoren aan staan (dus in de achteruit met motor aan),
- kan je ze zacht horen tikken
- kan je sommige versies heel zacht voelen tikken
- kan je ze doormeten met een multimeter op de Ohm stand: oneindig is defect.

Maar is de bedrading van de module de auto in (dus onder de auto) gecontroleerd?
Als die draadboom is beschadigd, krijg je óók precies wat bij jullie gebeurt.

Stebrima (0), 6 jaar geleden

Omdat wij ook niet wisten dat de module zeker kapot was hebben we daarom een tweedehandse via internet gekocht voor 40 euro en die erin gezet en alles werkte weer.
succes.

Groetjes stebrima

rob taylor weber-1 (0), 5 jaar geleden

Het lukte mij niet om via internet de juiste gebruikte pdc- module te vinden tegen een acceptabele prijs. In de tussentijd heb ik me geconcentreerd op de parkeersensoren zelf . Het bleek namelijk dat bij droog en warm weer het systeem zo nu en dan wel functioneerde. Na verder zoeken constateerde ik dat een 1 bepaalde sensor het de ene keers wel deed ende andere keer niet. Dit was voelbaar als je met de vinger Over de sensoroppervlakken streek bij contact aan en het systeem ingeschakeld ( of in de achteruit). Ook heb ik door verwisseling van de sensoren kunnen uitsluiten dat het aan de bedrading lag.
Om de zoektocht naar een juiste en goed werkende sensor kort te maken heb ik een nieuwe besteld bij de ford dealer.
Na een dag werd deze geleverd (€ 66).

Kortom het systeem werkt nu, na anderhalf jaar,weer perfect.!! Geeft een fij gevoel dat het me gelukt is enmet jullie hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.