Ford Escort: Past 220 mm koppeling op escort zetec

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 16i 16v zetec

Ik heb de pinksterdagen uitgekozen om mijn koppeling te vervangen, maar nu eb ik een probleem...
Ik heb een set gekregen met een 220 mm plaat , en de daarbij behorende drukgroep, maar er zat een 210 mm plaat in....
Kan ik die 220 mm plaat inbouwen, montagepunten op het vliegwiel passen, drukgroep is hetzelfde alleen de drukplaat heeft grotere diameter, druklager is exact hetzelfde, iemand hier ervaring mee, auto moet eigenlijk maandagavond klaar zijn...
motortype op plaatje ANL plaatje op bak 96w1 cac fof 7111

zx9r

Geplaatst door zx9r (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Als de plaat volledig op het vliegwiel en op de drukplaat rust, lijkt het mij geen probleem.
Is het aantal spiebanan gelijk aan de oude?

mvg,
Hans.

zx9r (0), 15 jaar geleden

Drukplaat sluit precies aan, spiebaan is hetzelfde, vliegwiel is helemaal glad, dus daar ook geen pasproblemen

dit heb ik gevonden voor de 210 plaat
FORD:ESCORT(7)[AAL,ABL,ANL,GAL,ALL,AFL]
8566-313, 8566-325 FORD ESCORT CLASSIC (AAL, ABL) 1.6 16V KtNr15373 66 90 1597 1998-10 2000-07
8566-331 FORD ESCORT CLASSIC Turnier (ANL) 1.6 16V KtNr15374 66 90 1597 1999-02 2000-07
0928-824, 2028-343, 7528-378, 8566-313, 8566-325 FORD ESCORT Mk VII (GAL, AAL, ABL) 1.6 16V KtNr5181 66 90 1597 1997-04 1998-10
0928-921, 2028-372, 7528-399, 8566-314, 8566-326 FORD ESCORT Mk VII (GAL, AAL, ABL) 1.8 16V KtNr5172 85 115 1796 1997-05 1998-10
0928-813 FORD ESCORT Mk VII Cabriolet (ALL) 1.8 16V XR3i KtNr15259 77 105 1796 1997-05 1998-08
0928-826, 2028-345, 7528-380, 8566-331 FORD ESCORT Mk VII Kombi (GAL, ANL) 1.6 16V KtNr5186 66 90 1597 1997-04 1999-02
0928-923, 2028-374, 7528-401, 8566-332 FORD ESCORT Mk VII Kombi (GAL, ANL) 1.8 16V KtNr5176 85 115 1796 1997-05 1999-02
0928-825, 8566-319 FORD ESCORT Mk VII Stufenheck (GAL, AFL) 1.6 i 16V KtNr10427 66 90 1597 1997-04 1999-02
0928-922, 2028-373, 7528-400, 8566-320 FORD ESCORT Mk VII Stufenheck (GAL, AFL) 1.8 16V KtNr5174 85 115 1796 1997-05 1999-02

en dit voor de 220 plaat
FORD ESCORT VII (GAL, AAL, ABL) 1.6 16V L1E 1,6 0928 824
FORD ESCORT VII (GAL, AAL, ABL) 1.8 16V RKC 1,8 0928 921
FORD ESCORT VII (GAL, AAL, ABL) 1.6 i 16V L1H 1,6 0928 865
FORD ESCORT VII (GAL, AAL, ABL) 1.8 16V RDA 1,8 2028 338
FORD ESCORT VII Cabriolet (ALL) 1.8 16V XR3i RKC 1,8 0928 944
FORD ESCORT VII Cabriolet (ALL) 1.6 16V XR3i L1E 1,6 0928 845
FORD ESCORT VII Cabriolet (ALL) 1.6 16V XR3i L1H 1,6 0928 871
FORD ESCORT VII Stufenheck (GAL, AFL) 1.8 16V RKC 1,8 0928 922
FORD ESCORT VII Stufenheck (GAL, AFL) 1.6 i 16V L1H 1,6 0928 866
FORD ESCORT VII Stufenheck (GAL, AFL) 1.8 16V RDA 1,8 0928 809
FORD ESCORT VII Stufenheck (GAL, AFL) 1.6 i 16V L1E 1,6 0928 825
FORD ESCORT VII Turnier (GAL, ANL) 1.6 16V L1E 1,6 0928 826
FORD ESCORT VII Turnier (GAL, ANL) 1.8 16V RKC 1,8 0928 923
FORD ESCORT VII Turnier (GAL, ANL) 1.6 i 16V L1H 1,6 0928 867
FORD ESCORT VII Turnier (GAL, ANL) 1.8 16V RDA 1,8 0928 810

Ze staan er dus bij allebei in, maar zoek ik op kenteken, dan kom ik inderdaad op de 210

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Volgens diverse data bases gaat het op bouwjaar:
de 220mm tot 4-97
de 210mm vanaf 5-97

zx9r (0), 15 jaar geleden

Nou goed nieuws, heb de gok maar genomen, en no problem....
Alles past, en alles werkt zoals het werken moet...

Dus 210 en 220 platen met drukgroep zijn uitwisselbaar...
Let er wel op dat je de goede drukgroep erbij hebt, de 220 plaat past dus niet in de 210 drukgroep

Henry Ford jr. (0), 15 jaar geleden

Ik zie nu hier pas de discussie over die koppelings/plaat/set van een Escort van 1998! Ik heb ook de verkeerde in mijn handen gedrukt gekregen de 220mm terwijl ik een 210 had moeten hebben voor een clipper van eind 1998!
Heb ik toen toch ingebouwd want alles leek inderdaad goed te gaan, want ik had er een weekeinde voor uitgetrokken en toen ik de oude demonteerde bleek deze van een andere (210mm) diameter te zijn! En ik wilde het afmaken en leverancier (magazijn) in het weekeinde natuurlijk dicht! Heb toen s' maandags nog contact gehad met die leverancier en bleek inderdaad dat ze de verkeerde hadden gegeven, maar als hij paste en het goed deed dan was er toch niets aan de had zeiden ze! Maar na enige tijd begon het (ont)koppelen steeds moeizamer te gaan! Koppelingskabel afstemming nagezien was zo te zien OK! Maar toch werd het steeds slechter totdat ik alleen maar zeer moeizaam van versnelling kon wisselen en moeilijk kon wegrijden, alleen met erg schokken en trillen van de koppeling, was eigenlijk niet meer mee te rijden! Ben toen naar de Ford dealer gegaan en gevraagd hoe het nu zat of je die twee sets onderling kon uitwisselen! Die vertelden dat de 210 mm (de laaste versie) een verbeterde versie van de 220 mm was en dat de eerders en laatste eigenlijk niet uitwisselbaar zijn, tenminste dat staat uitdrukkelijk in het "Ford Manual" en er is een speciale notitie hiervan uitgegaan naar de dealers! Hij vertelde dat niet allen het wrijvingsmateriaal, maar ook de veerkarakteristiek van de drukplaat, het druklager, de druklagerarm en de toplaag van het vliegwiel zou een andere oppervlaktebehandeling hebben gekregen passend bij het andere wrijvingsmateriaal welke op de koppleingsplaat is toegepast! Bij het toepassen van de eerder (220 mm) versie in een auto gemodificeerd voor de nieuwe versie (210 mm) bestaat een grote kans van problemen die ik hen had beschreven, doordat niet allen de koppelingsset is aangepast!

Ik heb toen contact gezocht met de leverancie van de verkeerde drukgroep, maar die gaven uiteraard niet thuis ik had hem natuurlijk niet moeten inbouwen toen ik zag dat het een andere diameter was, maar hem moeten omruilen, was er niets aan de hand geweest! Ik heb toen een nieuwe originele Motorcraft koppelingset gekocht en de oude uitgeboud, echter er waren toen nog meer problemen onstaan toen ik alles open hand! Het vliegwiel was op het raakvlak blauwachtig verkleurd en de koppelingshefboom was leek het wel vervormd! Dus heb ik OOK het vliegwiel en de hefboom moeten vervangen, want ik durfde ze niet te laten zitten! Al met al heeft het mij erg veel tijd en moeit gekost! Dus doe voorzichtig met je koppeling en hou het goed in de gaten en blijf er bij problemen niet te lang mee rijden, want dan krijg je nog meer problemen zoals ik die heb gekregen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.