close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Piepend motor/snaar geluid (vermoed rechts voor in de motor)

Bouwjaar: 1999

Hoi mensjes :)

Ik hoor sinds afgelopen vrijdag (na een paar heftige regenbuien gehad te hebben onderweg) een piepend/resonerend geluid, rechtsonder tenminste dat is wat ik denk waar het wegkomt bij mijn distributieriem/snaar. Het betreft hier een Ford Focus 1.8 endura turbodiesel (bouwjaar 1999). Mijn distributieriem/snaar is vervangen bij 126.000 duizend kilometer en ik heb nu ruim 227.000 duizend kilomter op de teller staan. Wat zouden eventueel mogelijke oorzaken kunnen zijn en zou de distributiesriem/snaar al aan vervanging toe kunnen zijn of kan ik gewoon de 160.000 duizend kilomter aanhouden wat ik in de meeste topics teruglees.

Zit er trouwens nog veschil in een distributiesnaar of een riem, of stamt een van de 2 van vroeger? :)

Ik hoor het graag.

Bedankt alvast.
Groetjes,
Jelle

Geplaatst door

MekMek (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mmm is gewoon distributieriem hoor.. "Snaren" zijn meestal voor dynamo enzo.. (sommige autos hebben wel nog een distributieketting..) Ik raad aan om je riem te vervangen gebaseerd op het aantal KMs dat je hebt gedaan. Heb zelf een A4 1.9 Tdi en daar moet de D-riem op (advies) 90.000 km vervangen worden. Het piepen zelf denk ik niet dat dit je D-riem geweest is. Dit simpelweg omdat het een getande riem betreft en als deze zou slippen, je auto allang niet meer zou rijden ;-))

Groetjes,

Roy.

Roy10498 0

19 jaar

Kan gewoon je riem zijn die de dynamo aandrijft. Dit kan een klassieke V-snaar zijn, of eem Micro V-snaar zijn. Misschien is staat hij te slap of is hij op. Bij vochtig weer wil hij dan wel eens gaan piepen. Als je distributie zou piepen kan''t de spanner zijn

Maritieme 0

19 jaar

Bedankt voor jullie reactie :)

Die riem die de dynamo aandrijft zit die toevallig ook ergens rechtsonderin bij de distributieriem of zit die op een andere plek, mijn oren zeggen dat het geluid rechtsonder wegkomt.

Owh! misschien weet iemand dat ook is het bij een Ford Focus een multiriem of een losse distributieriem.
Ik hoor het wel even.

Groetjes,
Jelle

MekMek 0

19 jaar

ja Je distributie riem word beschermd door kappen, dus die moet je als 't goed is niet zien. De riem die je dan ziet is je v snaar

Maritieme 0

19 jaar

Oke top. Ben even langs de forddealer geweest vanochtend, die zeggen ook het is je v-snaar die dit geluidje maakt, als je dit laat vervangen moet je ook gelijk je spanner vervangen. Reparatie kosten +/- 300 euro. Mijn vraag nu, kan het kwaad om door te blijven rijden met deze snaar of is het wel een noodzakelijk kwaad dit te vervangen, het is opzich niet irriterend.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Jelle

MekMek 0

19 jaar

Nu weet ik niet hoe 't precies zit bij ford maar als 't de vsnaar is die je dynamo aandrijft. Deze snaar wordt meestal gespannen door de dynamo te verdraaien. Dit is een riem van denk ik nog geen 20 Euro. dus dan vind ik 300 Euro een beetje overdreven.

Maritieme 0

19 jaar

spanrol zit alleen op je distributieriem. Of je auto s bijzonder. Die laten vervangen lijkt meer op 300 euronen.

V snaar vervangen? Hoef je aleen e dynamo iets voor te lossen. Kost echt geen E 300!!!

Ivo1 0

19 jaar

Wordt in de mondeo diesel en de escort 90 pk diesel de riem niet gespannen door een looprol? De dynamo is niet regelbaar op die modellen. Misschien op de focus ook ?

Harry4182 0
badge

19 jaar

Dat zou kunnen, maar dan nog geen EUR 300,- lijkt me ???

Ivo1 0

19 jaar

300 euro voor een multiriem + looprol is idd te veel.

Ik lees ook in de eerste posting dat vraagsteller schrijft dat zijn distributieriem op 160.000 km moet vervangen worden. Dit is wel redelijk lang vind ik. Ik dacht dat de riemen op de DI/TDI motoren op 105.000 km moesten vervangen worden en op de TDCI motoren bij 150.000 km, maar die TDCI is er maar eerst in 2001 gekomen.

Dit zou al meer in de buurt komen van het bedrag dat werd vernoemd.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Oke. Gespecificeerd kost het: distributieriem looprollen + nog een paar onderdelen vervangen 325,- euro incl montage. Multieriem + spanner + looprollen en nog wat onderdelen 300,- euro incl montage. Dat laatste (multiriem dus) wordt sowieso aangeraden om het gepiep/resoneren te verhelpen, alleen de multiriem vervangen zou dan afdoende zijn volgens de Ford garage, dus de spanner + looprollen en nog wat klein spul moet ook vervangen worden vooral met deze kilometerstand. De distributiriem hoeft pas bij 160.000 duizend kilometer, maar ik laat die denk ik voor de zekerheid ook gelijk doen, ik wil er nog een tijdje in rijden, je weet maar nooit alstie knapt ben je verder van huis lijkt me.

De kosten zitten volgens Ford niet in de onderdelen maar in de manuren demonteren/monteren en het zou op een lastige plaats zitten.

MVG,
Jelle

MekMek 0

19 jaar

Als ik het goed begrijp zou je dan 625 euro moeten betalen voor vervanging van distributieriem + multiriem + looprollen.

Ik zou maar eens prijs vragen in een andere Ford garage als ik van jou was.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Jongens,niet van alles gaan roepen,als je niet weet hoe het zit.

Er zit een automatische veerspanner op de v-snaar bij de focus.
Daar zitten 2 veren in.1 van die 2 knapt,waardoor de spanning op de v-snaar minder wordt,en dus gaat slippen.
Nadeel is,dat deze spanner ook een steun is voor de hulpaggegraten(stuurpomp staat er op)
Deze moet dus ook gedemonteerd worden,en brengt het nodige werk met zich mee.Komt ook nog bij dat de spanner achterop het blok zit,en lastig bereikbaar is.
Dus ¤300,- is normale prijs.

@harry,de riem moet om de 160.000 km vervangen worden,en spanrol ook gelijk meevervangen.
Ook dit zijn weer uren,gezien je veel moet demonteren,om alle afstelpunten te bereiken.

Dus niet andere modellen gaan vergelijken,want bij elk model zit het anders!

Niels

Niels8175 0
badge

19 jaar

Oke heel erg bedankt voor de info mensen. Ik zal alles eens overdenken :).600,- euro is een boel geld, maar aan de andere kant, het gebeurt nu wel goed en het is essentieel onderhoud, je komt er een keer mee aan de beurt denk ik met dit soort dingen of je hebt geluk, maar dat weet je toch nooit van te voren. Heb iedergeval weer een boel geleerd!. Heel erg bedankt.

MekMek 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.