Beste meedenkers,
Onlangs reed ik op de snelweg terwijl het regende.
Mijn ruitenwissers aan de voorkant hielde ermee op. Met gevaarlijke caperiolen tot gevolg.
Nu heb ik de zekering al nagekeken. Deze was nog heel.
De ruitenwissermotor zal het niet zijn denk ik omdat ik onder het dashboard wel geklik hoor als ik de hendel over haal.
Ik verwacht dat het de relais is.
Echter kan ik deze niet vinden. (Ook niet op internet).
Weet iemand waar deze zich precies bevind???
Alvast bedankt voor het meedenken!!!
Gr. Martijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het geklik wat je hoort is het relais, dus die werkt.
Er zal een stang afliggen van het mechaniek, bij de dealer te koop.
De Focus C-max heeft geen apart ruitenwisser relais.
De ruitenwissers worden bij dit model aangestuurd vanuit de GEM module/zekeringkast die aan de passagierszijde onder het dashboardkastje is gebouwd. De (micro) relais zijn volledig geintegreerd in de module en zijn niet los te vervangen.
Je kan meten of er spanning op de connector van de ruitenwissermotor komt te staan als de ruitenwissers worden ingeschakeld. Als dit wel het geval is is waarschijnlijk de ruitenwissermotor defect. Als er geen spanning op de connector komt te staan is het mogelijk dat de GEM module/zekeringkast defect is en vervangen moet worden.
11 jaar
Oh god! Nou dat wordt dan maar meten.
Maar al met al weer een dure grap.
Ik ga ermee aan de slag en laat jullie weten of het is opgelost.
Hartelijk bedankt voor jullie moeite!!!
Mvg Martijn.
11 jaar
Even doorgemeten....
Er is massa en er is +.
Als we rommelen aan de zekeringskast aan de passagierskant dan doet hij het ene keer wel en dan weer niet.
JW1982 zij dat er een geintregeerde relais in de zekeringskast zit.
Wij denken dat wanneer we rommelen aan de zekeringkast de relais weer even contact maakt.
Valt dit te repareren of moet er dan echt een nieuwe zekeringskast komen?
Met vriendelijke groet,
Martijn
11 jaar
Je kan de GEM module/zekeringkast demonteren. Als alle stekkers los zijn kan je de module er eenvoudig uit kantelen. Vervolgens kan je de module open maken. Als ik het me goed herinner is deze geschroefd en geklikt.
Het is goed mogelijk dat er een soldeerverbinding niet goed is of dat er vocht in de GEM module/zekeringkast zit wat corrosie heeft veroorzaakt. Het wil nog weleens helpen om de printplaten goed schoon te maken en de soldeerverbindingen te controleren en opnieuw door te solderen (bijvoorbeeld met een hetelucht soldeerbout).
Als het probleem hiermee niet is opgelost zal vrijwel zeker de GEM module/zekeringkast vervangen moeten worden. Een nieuwe kost zo'n 600,- en zal vervolgens volledig geprogrammeerd moeten worden. Het is ook mogelijk om een gebruikte GEM module te monteren (let hierbij wel op het onderdeelnummer) en deze te programmeren. Met een gemodificeerde ELM327 interface en gratis software kan je dit eventueel zelf. Ik heb dit zelf al meerdere keren gedaan. Meer informatie hierover is op het Focusclub Forum te vinden.
11 jaar
Ik heb een 2de handse besteld en die is onderweg naar mij.
Deze gaan we plaatsen en dan maar hopen dat hij het doet.
Scheelt me toch ff 300,- qua aanschaf. (Nieuw 439,- nu 75,-)
Ik hou jullie op de hoogte...
Bedankt voor alles!!!
Mvg Martijn.
11 jaar
Laatste update: zekeringskast gemonteerd, alles werkte behalve mijn afstandsbediening. Probleem is opgelost door te kijken op problemcar.nl moest alleen 4x de sleutel in het contact van stand 1 naar 2 draaien, de sleutel eruit halen en op een knopje drukken van de afstandsbediening drukken. En ja hoor... Bingo!
Probleem opgelost!!!
Iedereen hartelijk bedankt voor jullie hulp!!!
Met vriendelijke groet, en tot de volgende x,
Martijn.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar