Ford Focus: Probleem met ABS na wisselen wiellager

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8tdi

Sinds ik een achterwiellager heb vervangen heb ik problemen met mijn ABS-systeem.
Het rechterachterwiellager was flink uitgelopen. Het achterwiel kon flink op en neer gehaald worden nadat de wagen op de krik stond. Voor het verwisselen van het lager de ABS -sensorring van het lagerhuis verwijderd. De ring zag er niet echt ongeschonden uit. Na het vervangen de ring weer op het lagerhuis gemonteerd. Nu heb ik het volgende probleem, na het starten blijft het ABS lampje branden. Na ongeveer 100-150 meter rijden dooft het lampje en werkt de ABS naar behoren. Als ik echter boven de 70 km /uur komt gaat het lampje weer branden en is de ABS uitgeschakeld. Als ik bij een snelheid van 120-140 km rem trilt het stuur nog al.
Wie kan mij uitleggen waarom de ABS het wel bij lage maar niet bij hogere snelheid doet. Is het een kwestie van het afstellen van de ring of iets anders.
Ik ben benieuwd naar advies.

Groeten,

Joop

jbos

Geplaatst door jbos (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

joop ik vermoed dat doordat je abs ring krom is het signaal niet goed binnen komt.
het kan ook zijn dat dat de afstand afgesteld moet worden tussen de ring en de sensor.

groetjes jan.

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

is de ring niet beschadigd

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

of de sensor

jbos (0), 17 jaar geleden

Beste dirk2269 en Jan T,

De ring ziet er aan de voorkant niet echt glad uit. Ik weet echter niet hoe hij eruit hoort te zien.
Jan T kan je mij vertellen wat er is af te stellen en hoe ik dat eventueel kan meten.
Ik wil graag nog het een en ander proberen voor ik een nieuwe ring ga kopen. Die zijn niet echt goedkoop.

Alvast bedank voor de reacties,

Joop

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

de ring mag wel iets beschadigd zijn, maar moet wel VLAK zijn, de afstand tussen sensor en poolring mag ongeveer 0.5 milimeter zijn.

De beste methode is de sensor na montage tegen de poolwiel duwen ( moet met enige kracht met de hand te verschuiven zijn) en dan het wiel een keer rond te gooien, hij mag dan eigelijk net niet aanlopen tegen het poolwiel.

Mijn idee is dat je op hogere snelheden geen voldoende signaal meer van de sensor krijgt, door een te grote luchtspleet.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.