close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Probleem met hoogteregeling koplampen xenon

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 tdci

DTC: level sensor front or rear supply short to ground.

Dit voertuig heeft een probleem met automatische hoogteregeling van de koplampen. Deze gaan regelmatig naar laagste stand. Sensoren afgekoppeld referentiespanning 5v op beide. Als je 1 van beide aansluit nog steeds 5v. Enkel wanneer je ze beide aansluit zakt de referentiespanning naar 2,3 volt. Spanningsval massa onder belasting 0,05 volt. Iemand een idee?

Heb tevens elektrisch schema gepost.

Geplaatst door

DRAZ (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Blijkbaar niemand ervaring of een idee??

DRAZ 0
badge

9 jaar

Volgens de foutmelding is de weerstand van de 5 Volt lijn naar massa te laag (geweest). Daardoor zakt waarschijnlijk je referentiespanning ook in elkaar. Heb je geen fout in de bedrading naar de sensoren (m.n. een beschadigde kabel die soms bv. door vocht sluiting naar massa maakt)?

Heino4267 645

9 jaar

Als je massa-val onder belasting 0,05 V is, dan is je massa goed (op dat moment). Zou dan dus een weerstand in de plus aansluiting moeten zitten, bv stekkerverbinding ofzo. Kun je het 5V signaal ook meten op dat headlamp module zelf? Dit 5 Volt signaal moet je wel gaan meten met aangesloten stekker om überhaupt een spanningsval te kunnen meten!!.

Als je op de module ook 2,3V meet, dan moet je de massa en B+ aansluiting op dit module meten. Is die goed, dan is dit module verdacht al zeg je dat het niet altijd gebeurt, dus dan zou je moeten meten op het moment dat hij het probleem heeft.

( en je moet meten vanaf de accu min-pool)

memos 250
badge

9 jaar

Spanning aan control module eveneens 2,3 volt zowel op pin 10 als op 25. Met beide sensoren aangekoppeld. Spanningsval onder belasting op referentiedraad naar beide sensoren ok. Voeding en massa van module zelf ok. Misschien een bypass leggen van module naar sensoren? Stekkerverbinding sensoren geen zichtbare schade of corrosie. Ik begin stilaan te denken dat de control module zelf het probleem is.

DRAZ 0
badge

9 jaar

Heb je hier nog de oplossing van gevonden DRAZ?

BVen eigenlijk wel benieuwd namelijk.

memos 250
badge

8 jaar

Beste collega's,

Ik heb het voertuig binnengekregen 3 weken geleden. Alles werkte normaal. 5v referentiespanning op beide sensoren aangekoppeld. Heb het uitgangssignaal van beide sensoren gemeten door ze manueel te bewegen en waardes zijn normaal. Ik had hiervoor de beide stekkers goed gereinigd en ingespoten met contactspray. Sindsdien doet het probleem zich tot op heden niet meer voor. Zelf ben ik niet echt tevreden omdat ik niet 100% weet of er toch een probleem was met stekkerverbinding en of dit een definitieve oplossing is.

DRAZ 0
badge

8 jaar

Je kunt nog even dieper in het elektrisch schema duiken.
Soms zakt de referentiespanning in door een defect onderdeel in een heel ander systeem, deze trekt dan de referentiespanning omlaag waarvan sensoren van hele andere systemen gebruik maken.

Zo hebben wij een keer meegemaakt dat een defecte airco-druksensor een foutcode op de luchtmassameter veroorzaakte.

Pouwels 0
badge

8 jaar

Beste Eric,

Inderdaad ik heb dit ooit ook eens meegemaakt. Weet niet juist meer welke sensor maar deze lag aan massa waardoor referentiespanning gewoon 0 volt was. Door de stekkers los te maken van verschillende sensoren heb ik toen de 'dader' gevonden.

DRAZ 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.