Hallo Allemaal,
Ik wil me graag eerst even voorstellen :
Ik ben Richard Mol uit Hoogeveen en al tijdje lid van het forum maar gelukkig weinig nodig gehad voor ons wagenpark.
We hebben nu helaas het volgende probleem bij onze Ford Focus bj. 1999, type 1.6 Zetec :
Als we de links (bestuurderszijde) de richting aan doen gaat de binnenverlichting (dashboard/verlichting schakelaar/e.d.) meeknipperen.
Als we de stadsverlichting aan doen gaat deze ook meeknipperen (de achterlichten ook, maar das denk ik logisch bij stadslicht?)
Als de richting uit is en we doen de verlichting normaal aan dan gaan de knipperlichten linksvoor en linksachter continu branden.
We hebben diverse massapunten al doorgemeten en schoongemaakt/geschuurd en lijken goed te zijn.
Grootlicht/dimlicht schakelen heeft geen invloed op het probleem.
Richting naar rechts geeft geen problemen.
We zitten op dit moment op een dood spoor. Wie heeft nog een idee of tips om na te lopen?
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Groeten,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja:
Zorg "dat het verkeerd gaat" (dus dat bv. de binnenverlichting meeknippert) en ga met een multimeter meten tussen de carrosserie en massaleidingen, bv. van de binnenverlichting. Zodra je een massaleiding vindt die op het ritme van de verlichting in spanning stijgt/zakt, volg je die leiding naar zijn massapunt (of je zoekt op waar dat zit). Dáár meet je verder wat er gebeurt en je zorgt dat de massaverbinding wordt hersteld. Dat doe je met alle ongewenst verkeerde verlichting (bv. na de binnenverlichting de stadsverlichting enz.) en ineens ben je er vanaf: opgelost!
Heb je een trekhaak onder de auto zitten ? zoja heb je de stekkerdoos al bekeken ?
Hallo,
Allereerst bedankt voor de tips!
Misschien rare vraag maar : kan ik ook rechtstreeks tussen min-pool van de accu en de massaleiding meten om het knipperende effect te meten?
Zal morgen als ik tijd heb nog eens een aantal verschillende massa-punten nalopen.
Er zit geen trekhaak onder.
Ter info : met de binnenverlichting bedoel ik niet de verlichting in de dakhemel maar verlichting dashboard/schakelaars voor temperatuur,ventilator
Meer tips / oplossingen blijven uiteraard welkom
9 jaar
[quote=mollos]kan ik ook rechtstreeks tussen min-pool van de accu en de massaleiding meten om het knipperende effect te meten?[/quote]
Ja, dat kan en dat is de andere manier om te kijken welk massapunt slecht contact maakt.
9 jaar
Hallo allen,
Even een update :
Ik heb nogmaals diverse massa-punten nagelopen, echter helaas zonder resultaat,
Ik weet echter niet waar alle verschillende massa-punten bij de Focus zitten. We hebben er 4 stuks onder de motorkap gevonden (3 in de buurt van de accu en 1 aan de bijrijderskant) en 2 stuks in de kofferbak.
Er schijnt ook nog een flexibele lintmassa tussen het motorblok en de versnellingsbak te zitten? We hebben deze nog niet kunnen vinden.
Nog een vraagje/idee : Krijgt de toeter massa van zijn steun of heeft deze een aparte massa-draad? Ik kan het niet goed zien. Mijn gevoel zegt dat deze een eigen massa-draad heeft, omdat anders de toeter toch ook in het ritme van de knipperlichten mee zou gaan?
Wie kan ons nog meer vertellen / verder helpen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Met vr. gr.
Richard
9 jaar
Als de claxon twee aansluitdraden heeft, is hij massa-geschakeld en is hij geïsoleerd van de carrosserie gemonteerd.
Als de claxon één aansluitdraad heeft, is de buitenkant van de claxon massa en is die ijzer op ijzer op de carrosserie gemonteerd.
9 jaar
Even weer een update :
Het probleem in nog steeds niet verholpen. We hebben ook nog diverse massapunten gevonden op de kokerbalken links en rechts naast de stoelen. Ook deze allemaal eerst weer doorgemeten tussen minpool accu en aansluitpunt, weinig tot geen weerstand, dus een goede verbinding. Vervolgens voor de zekerheid toch ook maar opgeschuurd, helaas zonder effect.
We hebben vervolgens de stekker "bij de voeten" aan de bestuurderskant losgemaakt waardoor de achterkant v.d. auto/kabelboom geen verbinding meer had met de voorkant. Achter werkt dan natuurlijk ook niets meer, maar alles werkte voor weer zoals het hoort!!
We denken dus dat het in het achterste deel van het elektrisch circuit ligt??
We hebben zelf 2 massapunten gevonden in de kofferbak, zitten er wellicht nog meer verstopt? Voordat we ook achter alle binnenbekleding eruit halen.
Het lijkt wel of er 2 plus-draden aan/tegen elkaar zitten, te weten de richtingaanwijzer met de (stads)verlichting. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft?
Er springen namelijk geen zekeringen en alle (tot nu toe gevonden) massapunten zijn ook gewoon goed.
Wederom alvast weer bedankt voor de reacties/tips/info
Groeten
Richard
9 jaar
Wanneer is het probleem begonnen? Soms lampen vervangen? Radio ingebouwd?
Hallo Ruud,
Allereerst bedankt voor de reactie.
Het probleem is spontaan van het ene op het andere moment begonnen. Geen lampen vervangen of radio o.i.d. ingebouwd. Ook geen trekhaak aanwezig.
De lampstekkers hebben we ook al gewisseld met de passagiers-zijde die het wel goed doet, geen effect. Ook gekeken zonder lampjes en stekkers, ook geen verschil stadslichten blijven knipperen. Dus waarschijnlijk zijn de stekkers ook wel goed.
Het probleem is een paar keer even weggeweest, maar de laatste weken alleen maar aanwezig.
Groeten,
Richard
9 jaar
Rechts achter het dashbordkastje zit een boordelectronica kijk eens of deze stekkers en de unit niet nat geworden zijn, heb er al een paar gehad die vol water stonden met dezelfde klachten.
Hallo Ron,
Ook enorm bedankt voor de reactie.
Misschien een vreemde vraag : Zit deze unit binnenin de auto achter het kastje aan de passagierskant of of onder de motorkap
9 jaar
binnen in de auto, plaatje onder dashbordkast weg halen dan kan je hem zien zitten
Hallo Ron,
Bedankt voor de info! We gaan z.s.m. even kijken hoe het zit.
Wordt vervolgd!
Groeten,
Richard
9 jaar
En maak voor de zekerheid bij beide achterlichtunits een nieuwe massa: van het grootste printspoor (dat wat alle buitenkanten van de lampen aan elkaar verbindt) naar een blank carrosseriedeel. Je hebt dan kans dat het probleem is opgelost en baat het niet, het schaadt ook niet. In de praktijk boor je een gaatje in dat printspoor door de print heen, waar het printspoor het breedst is. Dan kan je met een boutje en een moertje door dat gat heen een draad aan het printspoor vastmaken als nieuwe massaverbinding.
9 jaar
Hallo Allen,
Allereerst iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en ideeen! Top, ik had niet gedacht dat er zoveel en zo snel gereageerd zou worden.
Het probleem is opgelost!!!!!!!
Na verder zoek en speurwerk (het probleem moest immers achterin de kabelboom van auto zitten) en het weghalen van alle binnenbekleding links in de kofferruimte zagen we enig "aftapwerk" van de kabelboom.
De eerste gedachte was dus direct : Trekhaak!!!! Maar hoe kon dit? We hebben de auto inmiddels ruim 6 jaar en zonder trekhaak gekocht en volgens de vorige eigenaar zat er ook geen trekhaak achter toen hij hem kocht.
Dus verder gezocht en onvoorstelbaar maar waar : Achter/onder de achterbumper en tussen de benzinetank zat daadwerkelijk een stekkerdoos van een trekhaak verstopt!! Nooit gezien/opgevallen ook met geen enkele APK keuring of vervangen van achterdemper.
De draadjes in de kofferruimte ruim afgeknipt (mochten wij later toch nog een trekhaak willen kunnen we ze zo weer aansluiten, met nieuwe doos uiteraard) en voila het probleem was in 1 keer opgelost.
In ieder geval weer een ervaring rijker!
Groeten,
Richard
9 jaar
#3 mooi dat het toch gevonden is , soms zijn ze lastig en onverwacht.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar