Ford Focus C-Max: Melding "Ververs olie" na elke 1000km en daarna melding "Motor S

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDcI

Wij hebben deze auto gekocht met een km-stand van 127.000km . Bij 140.000 km de auto door een ford dealer een beurt laten geven. Na ca 2500 km kwam er een melding op de dashboard van "Olie verversen". Door dealer laten controleren en deze stelde de diagnose dat het roetfilter aan zijn eindje kwam. Door veelvuldig regenereren zou de motorolie verdunnen waardoor deze melding kwam. Omdat reparatie vanwege tijd niet direct mogelijk was, is voor nood de motorolie vervangen. Na 2 weken wederom dezelfde melding en slaat de motor in een noodloop programma waardoor hij max 2000tpm draait. De auto is toen afgesleept naar de garage waar toen het roetfilter en de druksensor zijn vervangen. Na de reparatie loopt de motor weer perfect (wat hij overigens voordat hij in noodloop ging ook deed). Na exact 1000 km komt er wederom een melding op het dashboard "Olie verversen", na uitlezen door de dealer van de foutcodes kon men niet direct een dader aanwijzen. Na iets verder zoeken, bleken er 2 vacuumklepjes hun vacuum niet vasthouden in koude toestand en 1 van die 2 ook niet in warme toestand.
Na deze reparatie de auto opgehaald met het advies na 2 weken nogmaals alle foutcodes eens uit te lezen. Helaas komt na 1,5 week (1000 km) wederom de melding "olie verversen" en vanavond weer de melding "Motor storing". Gelukkig valt de motor niet in noodloop maar rijdt zonder merkbare problemen (volvermogen, geen toerental blokkade). Aanstaande maandag gaat de auto wederom naar de dealer, maar kan iemand mij een tip geven waar het probleem gezocht moet worden.

Goofytrik

Geplaatst door Goofytrik (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

voyager (0), 8 jaar geleden

Zou het mogelijk zijn om de foutcodes met nummer te vermelden. Dan zal er iemand meer over kunnen vertellen.

Goofytrik (0), 8 jaar geleden

Vandaag is de auto weer naar de garage geweest. Ik zou de foutcodes meekrijgen, alleen is men dat vergeten. Morgen heb ik ze aan de telefoon voor een vervolgafspraak.
Wat men vandaag heeft geconstateerd is dat de druk voor het roetfilter door de computer gemeten wordt op 3,9 bar. Als men met een eigen drukmeter gaat meten, blijkt hij nooit aan deze (volgens de dealer veel te hoge druk) te komen. Nu zit men te denken aan een computerprobleem. Maar ik heb ook aangegeven dat ik de foutcodes op dit forum kwijt wil om meerdere mensen een blik op dit probleem te laten werpen.
Kortom....wordt vervolgd.

Har van de Vondervoort (0), 7 jaar geleden

Bericht is al oud maar heb je ooit de juiste diagnose en oplossing gekregen.
Dit klinkt als hetzelfde probleem als ik heb met de Ford Kuga 2.0 uit 2009.
Nu 140 000 gelopen.

Roetfilter is ook al vervangen maar na 1000 km weer hetzelfde probleem

Goofytrik (0), 7 jaar geleden

Mijn probleem is ondertussen gelukkig opgelost. Na mijn belevenissen zoals gemeld op problemcar.nl is de importeur met de auto bezig geweest. Die heeft op zijn beurt de mensen uit Duitsland om hulp gevraagd. Deze hebben geconcludeerd dat er een verkeerd roetfilter gemonteerd was. Er blijkt in de Nederlandse onderdelendatabase voor een beperkt aantal types motoren een verkeerd roetfilter vermeld te staan. Nadat dit (veel duurdere) roetfilter vervangen was bleek er in de computer nog steeds een foutmelding te komen waarna de complete software is vervangen voor de originele software af fabriek zonder welke updaten dan ook. Aangezien die niet in Nederland voorhanden was hebben wederom mensen uit Duitsland die geflashed in de autocomputer. Sindsdien is de auto storingsvrij!!! Ondertussen alweer 40000 km!!! Enig punt om niet te vergeten is dat bij elke beurt ik moet aangeven dat de software NIET mag worden geüpdate. Maar de dealer kent zo langzaamaan mijn kenteken wel uit zijn hoofd.
De meerprijs van het roetfilter heb ik zelf betaald (had ik toch moeten betalen als direct de juiste was gemonteerd ) alle overige kosten. 68 arbeids en onderzoek uren en kosten anderhalve week leenauto zijn volledig door mijn dealer op zich genomen.

Misschien kunnen met deze oplossing ook andere forumleden iets doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.