Na inbouw Vialle LPi door GasFX inbouwstation zijn na 45.000km problemen ontstaan, t.w.
-Motor storingslampje brandt doorlopend
-Stationair toerental onregelmatig
DIAGNOSE FORDDEALER:
-Compressie 2e cilinder erg laag (7 bar ipv 12-14 bar)
Na demontage cilinderkop geconstateerd:
-Lekkage via uitlaatklep/klepzitting
-Zichtbare verbrande uitlaatklep
Voorstel Ford dealer:
1. Bestaande cilinderkop : diagnose/afpersen en uitlaatzijde voorzien van aangepaste kleppen en klepzittingen. Richtprijs 800,-
2. Ruilcilinderkop plaatsen met aangepaste kleppen/klepzittingen aan in- en uitlaatzijde. Richtprijs 850,-
Forddealer stelt optie 2 voor om daarmee ook toekomstige problemen mogelijk op te lossen.
Uiteindelijk reparatiekosten: 2.188,60 (!)
Hierin is begepen: vervangen distributieriem, - koppakking, - klepstoters, - ruilcilinderkop, - pakkingen, meten compressiedruk.
CONCLUSIE:
-Was inbouw van LPG in een Ford Focus 1,6i verantwoord? Was de Ford motor geschikt voor LPG-inbouw, zonder dat een aangepaste cilinderkop was geplaatst.
Volgens de website van Gasfx.nl is bij inbouw voor dit type auto is vermeld dat door Ford het "Vialle LPi systeem niet is gehomologeerd en dat derhalve de Ford-dealer garantieafspraken soms kan afwijzen".
-Is het acceptabel dat na 45.000 km zulke motorproblemen ontstaan met zulke verstrekkende financiele gevolgen.
D.w.z. de inbouw van LPG is nu niet meer kosteneffectief te beschouwen.
Je moet heel wat Km's rijden om de inbouw van de Vialle LPi ( 1.895,- incl 1jr garantie) en de reparatiekosten ( 2188,60 terug te verdienen.
In dit forum (professionals/lpg) staat dat Ford voor de meeste modellen inbouw van LPG afwijst.
In ditzelfde forum staat ook dat verbrande kleppen naar 150.00 km voor Ford als "normaal" is te beschouwen.
Ben benieuwd naar uw oordeel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is in die 45.000 km de klepspeling wel eens gecontroleerd?
Zo nee, is dat de oorzaak van de verbrande klep.
Hebben ze niet eerst de klepspeling gecontroleerd voordat de kop gedemonteerd hebben??
Als er een verbrande klep in zou zitten heb je nl helemaal geen compressie.
Ford heeft gezegd dat een zetec se, jouw type motor, niet geschikt is om lpg in te bouwen.
Ford was wel bezig met een af fabriek lpg systeem op de focus maar dit is afgeketst ivm te veel problemen, en de slechte ervaring met de mondeo af fabriek op lpg.
En ik wist niet dat er gas cilinderkoppen leverbaar waren, ga ik ook even nakijken.
De oude typen mondeo met het grijze kleppendeksel konden prima op lpg lopen, hier zitten nl hydraulische klepstoters in.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar