close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit: raar probleem na starten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 td

hallo, ik kreeg de tip van iemand om op dit forum mijn probleem eens aan te kaarten, ben van opleiding werktuigbouwkundige en motorvoertuigen techniek, geef les in lassen-constructie en werk aan trailers voor vrachtwagens
heb eerst alle thema's doorgezocht om te zien of er reeds zo'n probleem was aangekaart, maar nergens een echte vergelijking

ik heb hier een camper met Ford Transit 150 chassis en 2.5 td motor met 100pk,
reeds een jaar heeft deze wagen kuren, starten zelf verliep telkens heel goed, maar;
het begon met starten en in noodloop vallen en motormanagementlampje bleef branden, na enkele minuten kon je hem dan starten en was het weer gewoon. lampje
is uitgelezen, 1173 kal pomp en 1402 pos sens EGR was het resultaat.
alles nagezien, stangetje EGR losgebroken, dit hersteld en terug getest, helaas, geen verbetering
verder alles goed nagezien en filters nogmaals vervangen
starten ging goed, sprong direct aan, maar in noodloop, stopzetten motor, terug starten, startte niet en dan nogmaals starten en liep vervolgens zonder enig probleem.....en motormanagementlampje uit
zo is de wagen een tijdje gebruikt
nu heb ik nadien bij een nazicht per toeval gemerkt dat als je het contact op zet, dus lampjes branden, en dan start valt de motor in noodloop, als je het contact op de 1e stand zet, dus enkel uit stuurslot en geen lampjes!, en dan vervolgens direct doordraai tot start is er geen probleem! alles is dan ok! geen noodloop ect. motormanagentlampje gaat uit na enkele seconden.....dit tart alle logica van de mechanica van het voertuig
wagen is wederom gebruikt met deze "handleiding", zeker 15000km gereden zonder problemen, maar je moest hem starten zoals ik net vermelde.
nu is vorige week de starter vervangen, was versleten, en het probleem werd weer aangehaald
bijkomend vond ik dat de regelunit op de pomp een gek elektrisch zoemend geluid maakt.
heb al ongeveer alle personen die mogelijk enig idee zouden kunnen hebben aangesproken maar tot heden te vergeefs.
suggesties heb ik genoeg gehad, maar niemand die echt wist waar het probleem zit, en onderdelen vervangen tot het euvel gevonden is kan iedere gek, maar dan kan het zijn dat de onkosten boven de dagwaarde uitkomen

is er misschien iemand die dit voorval ook heeft gehad en een oplossing kan bieden?
dit probleem overtreft alle logica, ben aan het einde van mijn latijn

Geplaatst door

trailerman (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoemende geluid: zit denk ik een VP44 pomp op, is dan normaal.

"dit probleem overtreft alle logica, ben aan het einde van mijn latijn"

Tis soms niet zo logisch, welke fout code zit er vrij snel weer in?en egr fout blijft nu wel weg?
Oiram

hoi, bedankt voor je reactie!
de EGR blijft nu uit, laatste keer doorgemeten gaf hij enkel nog storing aan in pomp
maar kan het dat als ik hem gewoon op contact zet dat dan een van de sensors een verkeerd impuls doorgeeft en als ik in een keer doorstart zonder eerst op contact te zetten deze sensor de tijd niet krijgt voor de foute impuls?
ik ga ook nog eens het contactslot loshalen en zien of daar geen lichte vorm van corrosie is
groetjes

trailerman 0
badge

13 jaar

Volgens mij is dit een Epic pomp??
Motor is in de lengte richting geplaatst en de pomp zit aan de rechter kant. Boven op de pomp zit een zwart kapje en heeft alleen stekker aansluiting en geen kabel???

Als dit klopt het volgende.
Dit zijn best vervelende pompen en gaan veel stuk. Ik zou naar een Diesel specialist gaan.
Vermoedelijke moet de pomp vervangen of gereviseerd worden.

ronald-k 0
badge

12 jaar

hallo Ronald
bedankt voor je reactie!
nu hebben weer enkele "echte" professionals (leraar motormanagement, revisiebedrijf auto-elek. en zelfstandige dieselmonteur)zich erover gebogen en vinden het echt raar dat als je ineens doorstart het probleem zich niet voordoet, twijfelen eraan of het wel de pomp is.
kreeg ook piste van overslaan van impuls van sensor aangereikt, zou wel eens kunnen zijn, maar dat moet ik testen van de week. wel gek dat verder geen klacht met rijden of zo is...blijf er mee bezig...

trailerman 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.