Ford Escort: rammeltje na vervangen koppeling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 zetec

hoi,

ik heb afgelopen weekend de koppeling, drukgroep en druklager vervangen van mijn escort clipper. deze was echt finaal op. Na alles weer gemonteerd te hebben hoor ik bij het wegrijden een metalige tik. Een en ander bekeken, als ik de wagen op de krik zet en het wiel heen en weer draai hoor ik die tik, net of er speling in een kruiskoppeling of bak zit. Dit geluid gaf hij voor de reparatie niet!


Ik moet wel eerlijk zeggen dat aan de passagierskant de tripodekoppeling een stuk uit elkaar schoot bij de demontage uit het differenteel, maar deze kon ik na wat heen en weer vogelen weer in elkaar schuiven.
Ik heb de versnellingsbak olie weer bijgevuld tot ca 5 mm onder het gat. De aandrijfassen heb ik met een stuk hout tegen de wielnaaf weer terug in de bak getikt.
Tijdens het rijden zelf hoor ik geen rare geluiden, puur tijdens het in wegrijden, dus wanneer de aandrijflijn in beweging komt.
Zou ik de aandrijfassen niet goed gemonteerd hebben en in de bak iets gesloopt hebben of is dat geluid gewoon normaal na een nieuwe koppelingsplaat die niet slipt.... od heb moet ik de tripodekoppeling eens openmaken?
p.s auto heeft 67000 km gereden.

alvast bedankt!

Groet

Lucas

lucasb

Geplaatst door lucasb (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

pak die as maar uitelkaar die je uit elkaar getrokken hebt 99% zeker dat die ronde knikkers eraf zijn gevallen en heel je hoes vol met kleine naaldlagertjes ligt

lucasb (0), 14 jaar geleden

het misterie is opgelost!

na het vervangen van de remblokken en remschijven die behoorlijk versleten waren (16.5 mm tov 18 mm minimale maat....) dacht ik het probleem gevonden te hebben, de remblokken lagen namelijk te rammelen in de klauwen. Na een proefrit bleek dat echter niet het geval! De auto weer terugg boven de put en maar weer op zoek. Uiteindelijk bleek dat de auto alleen bij het uitveren een rammel gaf, waarna ik de stabilisatorstang ging verdenken. En jawel hoor een van de verbindingstangetjes naar de veerpoot bleek lost te zitten, waardoor die vrolijk lag te rammelen! Zaakje vastgedraaid, en alles weer prima in orde!
rijden maar weer!

groet

Lucas

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dat heb je niet aangegeven je schrijft met het heen en weer draaien hoor ik die tik,als een stabilisatorstangetje los zit hoor jij niet tikken als je je wiel draait[quote=lucasb]het misterie is opgelost!

na het vervangen van de remblokken en remschijven die behoorlijk versleten waren (16.5 mm tov 18 mm minimale maat....) dacht ik het probleem gevonden te hebben, de remblokken lagen namelijk te rammelen in de klauwen. Na een proefrit bleek dat echter niet het geval! De auto weer terugg boven de put en maar weer op zoek. Uiteindelijk bleek dat de auto alleen bij het uitveren een rammel gaf, waarna ik de stabilisatorstang ging verdenken. En jawel hoor een van de verbindingstangetjes naar de veerpoot bleek lost te zitten, waardoor die vrolijk lag te rammelen! Zaakje vastgedraaid, en alles weer prima in orde!
rijden maar weer!

groet

Lucas[/quote]

lucasb (0), 14 jaar geleden

robby,

klopt, maar het waren twee rammeltjes bleek achteraf. het rammeltje tijdens het rijden waren de remblokken in de remklauwen, die stabilisatorstang gaf meer een bonk geluid (hoe omschrijf je dat nou weer he...)
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groet

Lucas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.