Ford Escort: op 3 cylinders lopen.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16v zetec

Goede dag,
Het volgende probleem met een Ford Escort uit 1998 met een 1.6 liter zetec motor. (Met zwarte inlaat)
Motor loopt stationair maar ook met laag toerental op 3 cylinders. Bij hogere toeren is dit natuurlijk niet merkbaar meer, trekt dan ineens wel weer veel beter op. Wat kan dit zijn?

Olie is KroonOil 5w30 (Asyntho)
4 nieuwe bougies geplaats. (Bougie kabels zien er netjes uit. Is ook met beleid los gemaakt.

Betreffende cylinder is nummer 3; er is ontsteking (Bougies vonkt).
Bij het loshalen van de LMM is er niet direct verschil merkbaar (begint tijdens het rijden soms wel af te slaan)
Bij het loshalen van de Lamdasone lijkt het alsof de motor wat rustiger loopt.
Tevens lijkt het bij stationair toerental als of er een klep erg mee aan het tikken is.
Geprobeerd heb ik om de compressie te testen (niet juiste tussenkoppeling van de tester) er is een zwakke compressie meetbaar (meer dan 1 in ieder geval (hoeveel meer is onbekent)

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is of heeft er tips waar misschien de oplossing ligt?
Is er een mogelijkheid om te kijken hoe het met de klepstoters voorstaat?

Bij voorbaat dank,
Quentin

qengelberts

Geplaatst door qengelberts (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Postie (0) PRO, 14 jaar geleden

Toch maar eens met een goede compressiemeter gaan meten, dan weet je of dat goed is of niet voordat je allemaal onderdelen gaat uitwisselen.

chris033 (0), 14 jaar geleden

heb hetzelfde probleem gehad met een 1.5 16v daewoo motor,alles vervangen en uiteindelijk bleek het een verbrande klep te zijn.dit was met een compressiemeting overigens niet waarneembaar.dus met een beetje pech.....kop eraf[quote=qengelberts]Goede dag,
Het volgende probleem met een Ford Escort uit 1998 met een 1.6 liter zetec motor. (Met zwarte inlaat)
Motor loopt stationair maar ook met laag toerental op 3 cylinders. Bij hogere toeren is dit natuurlijk niet merkbaar meer, trekt dan ineens wel weer veel beter op. Wat kan dit zijn?

Olie is KroonOil 5w30 (Asyntho)
4 nieuwe bougies geplaats. (Bougie kabels zien er netjes uit. Is ook met beleid los gemaakt.

Betreffende cylinder is nummer 3; er is ontsteking (Bougies vonkt).
Bij het loshalen van de LMM is er niet direct verschil merkbaar (begint tijdens het rijden soms wel af te slaan)
Bij het loshalen van de Lamdasone lijkt het alsof de motor wat rustiger loopt.
Tevens lijkt het bij stationair toerental als of er een klep erg mee aan het tikken is.
Geprobeerd heb ik om de compressie te testen (niet juiste tussenkoppeling van de tester) er is een zwakke compressie meetbaar (meer dan 1 in ieder geval (hoeveel meer is onbekent)

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is of heeft er tips waar misschien de oplossing ligt?
Is er een mogelijkheid om te kijken hoe het met de klepstoters voorstaat?

Bij voorbaat dank,
Quentin[/quote]

qengelberts (0) PRO, 14 jaar geleden

Goede compressie test lijkt in mij ogen ook het belangrijkste, dit is wat ik ook al van plan was. Met mijn compressie meter met niet goed passende "bougie-houder" meet ik in iedergeval 1 a 2 bar op de 3de cylinder. Dit is wel is waar te weinig maar gezien het tikken zat ik nog te denken dat het misschien ook in de hydr. klepstoter kon zitten alleen vraag ik me dan af hoe ik dit kan controleren en wat ik daarvoor allemaal moet demonteren. Kun je hier antwoord op geven?

Chris; Wat betreft het loshalen van de kop het is inderdaad een mogelijkheid maar voordat ik hieraan begin wil ik eerst de "zekerheid" hebben om dit te moeten doen. Gezien het tikken in combi met de hydr. klepstoter en bekend Ford probleem is zat ik eerst hier aan te denken.
Na mijn inschatting is er namelijk tijden lang verkeerde olie gebruikt maar wie dat met zekerheid kan zeggen is nu niet aanspreekbaar.

Iemand nog andere ideeën?

Met vriendelijke groet,
Quentin

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

wat ook wel voorkomt bij de oudere zetec motoren is koolafzetting op de klepstelen waardoor deze niet meer 100% dichtgaan. gr john

qengelberts (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit zou ook nog kunnen maar is er een manier hoe dit aan te pakken/op te lossen?
Groet,
Quentin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan moet zowiso de kop eraf..ander kom je niet erbij..

En middelen erbij gooien werkt toch niet,je krijgt er nooit alle kool mee weg.

Wat was trouwens de compressie op de andere cilinders ?

Als jou meter werkelijk zo slecht is,of lucht lekt langs de schroefdraad o.i.d. moeten de andere ook een lagere waarde hebben.

Gr Stefan

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=qengelberts]Dit zou ook nog kunnen maar is er een manier hoe dit aan te pakken/op te lossen?
Groet,
Quentin[/quote]
wat je kan proberen is als de tank bijna leeg is een overdosis reiniger toevoegen en dan een eind rijden op hoge toeren.heeft dit geen resultaat dan idd de kop lichten. gr john

paddy (0), 14 jaar geleden

kop reviseren zoals kleppen opnieuw inslijpen (als die niet verbrand zijn) kost je rond de €150,- kan minder zijn.
dan weet je zeker dat de kop weer 100% is..
Ik zou als de kop krommer is als 0,15mm hem af laten vlakken
vergeet je olie en filter niet te verversen.

oja is dit probleem als de moter warm is en niet bij koude start?? zoja dan zal er wel een klep verbrand zijn of krom...
Grt Patrick

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat een koprevisie toch wat meer kost dan € 150,-

qengelberts (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik verdenk dat het bij een van de kleppen zit van de 3de cylinder. Maar goed dit probleem is zowel met warme als met koude motor. Motor start wel goed en draait stationair ook gewoon goed. Tevens trekt de auto goed op alleen merk je als je laag in toeren komt dat ie stotterend rijd. Tevens merk je bij een koude/warme motor die je verhoogd in toeren brengt (4000 rpm of hoger) dat de auto gaat roken en stinken naar de benzine. Voor de rest verbruikt de auto geen olie en ook geen koelwater. Er is ook geen druk in het koelsysteem dus de koppakking lijkt mij in orde. Voor de rest was na een stuk gisteren rijden met de auto in verhoogd toerental de bougies gewoon allemaal wit. Wel was de 3de en de 4de na uitschakeling van de motor wat "vochtig". Iemand een idee hierover nog?

vr. groet,
Quentin

Ps Een kop revisie met het opnieuw inslijpen enz. kost tussen de 250 en de 300 euro gemiddeld.

paddy (0), 14 jaar geleden

ik heb mijn kop zelf gereviseerd nieuwe kleprubbers en de kleppen allemaal opnieuw ingeslepen met kleppasta
koppakkingset koste me €110,- nokkenassen opgemeten en zat binnen de grens en eventueel een paar nieuwe kleppen en zittingen zal ook niet al te duur wezen
dus als je het zelf doet dan bespaar je nogal wat.

grt patrick

qengelberts (0) PRO, 14 jaar geleden

Alleen bied een druktest en vlakken toch ook wat meer zekerheid... in theorie zou het namelijk ook nog daar in kunnen zitten. (ik ga er niet van uit gezien hoe die ondanks de 3 pootjes relatief erg netjes draait. Maar even terug naar de vraagstelling. Iemand nog ideeën of het zonder demontage op te lossen valt?

Groet,
Quentin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.