bij stationair draaien en bij lage toeren ratelen volgens mij de kleppen er zit links van de moter een elec klepje op de inlaatspruitstuk als die om hoog gaat is het geluid weg,
kan iemand dit probleem,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn de wervelkleppen van het inlaatspruitstuk die lawaai maken.
Oorzaak is slijtage.
Voor sommige versies is er een reparatieset te verkrijgen, anders moet er een nieuw inlaatspruitstuk op.
Ook voor de reparatieset moet het spruitstuk gedemonteerd worden.
Op lange termijn kan er een stukje klep afbreken en in de motor terecht komen..
kunnen die al versleten zijn met een km stand van 85000,zo ja hoe kan dat?
Ja dat kan, gewoon slijtage
Klopt, dit is zeer waarschijnlijk het inlaatspruitstuk. Ik heb dit ook mijn Mondeo (1.8 16v uit 2001) moeten laten vervangen bij 113000km. Kost bij de dealer bijna 600 euro, dure grap dus. Maar wilde het risico niet lopen dat er flinke schade zou ontstaan. Het oude inlaatspruitstuk heb ik meegekregen, ik kon er niets aan zien, ook de kleppen zaten er nog gewoon goed in. Maar goed, het getik is weg en ik kan nu rustig rijden, blijft anders toch in het achterhoofd zitten dat er mogelijk een klepje kan afbreken. Voor meer info en foto's zie onderstaande topic:
http://www.palmans.net/~fordmondeoclub/p...
Onderstaand verhaal trouwens van iemand waarbij het wel goed mis ging door het inlaatspruitstuk!
"Vastgelopen motor (95.000 km)
Wij hebben onze Ford Mondeo nu zo'n 4 jaar en bevalt ons prima! Goed de ruimte en als je een keerje gas wil geven kan dat ook zonder problemen. Fijne rijdersauto en voor lange afstanden doet hij ook niet onder.
Ruim een maand geleden ging ik een rondje rijden met mijn vader. Ik wilde natuurlijk zelf ook wel eens ervaren hoe die auto nu eigenlijk reed. Ik heb de hele weg gewoon rustig gereden en bij ongeveer 2.500 a 3.000 toeren geschakeld. Wij hebben tijdens de rit niks gemerkt van een raar geluid of andere rare dingen.
De volgende dag wilde mijn vader de auto pakken om naar zijn werk te gaan. Hij probeerde de auto te starten wat al erg moeilijk ging. De auto haperde een paar keer. Toen hij hem eenmaal aan had gekregen kwam er een ontzetten tikkend/ratelend geluid vanaf. Ik dacht zelf meteen aan een klep die niet helemaal lekker zat toen ik het hoorde. Me vader heeft toen direct de ford-assistence gebeld. Die verwezen ons, om een of andere duistere reden (Je zou toch verwachten als je bent aangesloten bij de Ford-assistence dat je daardoor geholpen wordt), door naar de ANWB. Die adviseerde ons om er niet meer mee te gaan rijden, juist, dat hadden wij ook al begrepen. We hebben toen de auto naar een Ford garage in Haarlem laten slepen. Die vertelde ons dat er een klep, die voor het inlaatspruitstuk zat, los was geslagen en in de derde cilinder huis had gehouden.
Uitendelijk hebben wij een nieuwe motor laten plaatsen. Dit leverde veel verassing op, de nieuwe motor had toch veel meer pit dan de andere. Hij doet het nog steeds prima, gelukkig. "
http://www.autoweek.nl/autoreview/22839/...
15 jaar
ik heb het spruitstuk vervangen tikken natuurlijk weg,het oude spruitstuk zag er zorgwekkend uit helemaal uitgeslagen,kan ook niet anders als je iets in kunststof laat scharnieren ,maar weet ook iemand waarom ze de carterontluchting hebben veranderd onder het spruitstuk,ik zie dat de opening groter is gemaakt,maar ze hadden deze niet mee besteld ,hoort wel bij deze modificatie,ik heb de oude laten zitten en de slang aangepast die naar het spruitstuk gaat,ik snap trouwens niet dat ford geen coulance regeling heeft met dit probleem ,net als met de voorveren die er onderuit springen.
Klorres, ik snap ook niet dat er geen coulance regeling voor het inlaatspruitstuk en voorveren voor de Mondeo MK3 is. Die veren zijn namelijk ook problematisch en kunnen spontaan afbreken. Samen met wat windgeruis bij de deuren zijn er verder gelukkig weinig echte problemen/grote fouten van de MK3 op benzine bekend.
Maar de vraag over coulance heb ik naar Ford gestuurd, hieronder de reactie:
Geachte heer/mevrouw,
Het inlaatspruitstuk van mijn Mondeo 1.8 16v 92kw uit 2001 is kapot (tikt enorm). Dit terwijl de auto slechts 113000km heeft gereden en dealer is onderhouden. Op diverse fora lees ik problemen met het inlaatspruitstuk van o.a. dit model/uitvoering. Is er een coulance regeling voor dit ondeugelijke inlaatspruitstuk?
Vrgr
Erik
Geachte heer,
Allereerst danken wij u voor uw e-mail waarin wij hebben kunnen lezen dat aan uw Ford Mondeo helaas reparatiewerkzaamheden moeten worden verricht.
Uw e-mail hebben wij aandachtig gelezen en wij hebben alle begrip voor uw opmerkingen. Ondanks dat Ford tijdens ontwikkeling en productie alle voorzorgsmaatregelen neemt, is het echter onmogelijk te garanderen dat er zich nooit problemen zullen voordoen met een product of de bijbehorende service. Tevens zijn wij genoodzaakt u erop te attenderen dat de garantietermijn van 24 maanden, die fabricage- en materiaalfouten dekt, inmiddels ruimschoots is verlopen.
Uiteraard staan wij open voor een bijdrage in de reparatiekosten. Per situatie wordt afzonderlijk gekeken wat wij na de garantietermijn kunnen betekenen voor u als klant. Daarbij wordt wel gekeken of de reparatie is uitgevoerd binnen een redelijke termijn na het verstrijken van de garantieperiode. Ook spelen factoren zoals de leeftijd, de kilometerstand en het onderhoud van de auto een rol bij het bepalen van een eventuele tegemoetkoming in de reparatiekosten.
Wij hebben uw situatie zorgvuldig bekeken en intern besproken met de afdeling Garantiezaken. Tot onze spijt moeten wij u meedelen dat wij u niet tegemoet kunnen komen in de reparatiekosten gezien de leeftijd van uw Ford Mondeo.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
K van R.
Afdeling Klantenrelaties
Ford Nederland B.V.
Postbus 795, 1000 AT Amsterdam
Direct : +31 20 504 46 46
Fax : +31 20 504 46 35
15 jaar
Hier trouwens nog wat foto's van het inlaatspruitstuk die er bij mij uitgekomen is. Ik heb er zelf te weinig verstand van om te zeggen of deze er nog goed uitziet of niet, het is in elk geval niet zo dat de kleppen er los in hangen ofzo. Ziet deze er erger uit dan die er bij jou uit is gekomen?
Kan ik op het oude inlaatspruitstuk ook zien wanneer deze is gefabriceerd? Ziet er nog vrij nieuw uit en vraag me af of deze niet eerder is vervangen namelijk.
http://img21.imageshack.us/img21/5808/sp...
http://img9.imageshack.us/img9/3371/inla...
15 jaar
Discussie over coulance regelingen is hier niet relevant.
Graag bij het probleem blijven, wat overigens inmiddels is opgelost.
mvg.
Hans.
Met het inlaatspruitstuk is het inderdaad een probleem dat de stalen as inloopt op kunstof aslagering. Bij mijn Mondeo 2002 2.0 ltr benz.
(98.000 km.) waren de kuntsoflagerbusje volledig verdwenen en rammelde de kleppen in het kunstof inlaatspruitstuk er flink op los.
Bij mijn zwager Mondeo 2004 2.0 ltr. waren de busjes en as ook al bij 86.000 km behoorlijk ver weg. Deze dus ook maar (op tijd) vervangen.
Beide carterventilatie zijn ook tevens volgens modificatie aangepast door de Forddealer.
Door de Forddealer en FordNederland was in beide reparaties, na verzoek coulance, totaal geen sprake van coulance. Minpunt van Ford!!
De Duratec motor is m.i.z. geen verbetering geworden, de oude Zetec 2.0 ltr vond ik een betere motor zonder deze kostbare zwakke punten.
Tijdig repareren is van belang om (dure) motorschade te voorkomen.
Punt blijft, dat je voor de 200.000 km dit probleem mogelijk weer terug krijgt.
Vriendelijke groeten,
Henk van der Schoot
15 jaar
als je die kleppen op de foto vast pakt kun je ze naar voor en achter bewegen en zijn ze ingesleten op de scharnier punten van de kleppen,een erg zwakke constructie.
[quote=H.v.d.Schoot]Met het inlaatspruitstuk is het inderdaad een probleem dat de stalen as inloopt op kunstof aslagering. Bij mijn Mondeo 2002 2.0 ltr benz.
(98.000 km.) waren de kuntsoflagerbusje volledig verdwenen en rammelde de kleppen in het kunstof inlaatspruitstuk er flink op los.
Bij mijn zwager Mondeo 2004 2.0 ltr. waren de busjes en as ook al bij 86.000 km behoorlijk ver weg. Deze dus ook maar (op tijd) vervangen.
Beide carterventilatie zijn ook tevens volgens modificatie aangepast door de Forddealer.
Door de Forddealer en FordNederland was in beide reparaties, na verzoek coulance, totaal geen sprake van coulance. Minpunt van Ford!!
De Duratec motor is m.i.z. geen verbetering geworden, de oude Zetec 2.0 ltr vond ik een betere motor zonder deze kostbare zwakke punten.
Tijdig repareren is van belang om (dure) motorschade te voorkomen.
Punt blijft, dat je voor de 200.000 km dit probleem mogelijk weer terug krijgt.
Vriendelijke groeten,
Henk van der Schoot[/quote]
Zijn de nieuwe inlaatspruitstukken dan identiek aan de oude, met precies dezelfde zwakke verbinding? Heeft Ford dit niet aangepast? Dan zit ik er straks weer mee inderdaad! Kon je bij de nieuwe geen enkele aanpassing zien?
15 jaar
Zo op het oog is er geen wijziging in constructie of materialen te zien.
Mogelijk dat de modificatie op de carterventilatie nog wat meer reiniging biedt aan het binnenwerk van het inlaatspruitstuk.
De binnenzijde van het oude spruitstuk was wel redelijk vervuilt met oliedampen-residu, wat mogelijk een negatieve chemische uitwerking heeft op de kunstof-aslagering.
Ik ben er van overtuigd dat binnen de 100.000 km het spruitstuk weer vervangen moet worden met hetzelfde probleem.
Dus vinger aan de pols over 80.000 km.
Vriendelijke groeten,
Henk
15 jaar
k zag op het nieuwe spruitstuk dat de lagering van de as breder geworden,maar het blijft troep na mijn idee
Bij de nieuwe is er inderdaad een verbetering van de as en lagers, ze zijn dan ook zelfs los te vervangen zodat niet het hele spruitstuk vervangen moet worden.
Suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar