Onlangs heb ik een Ford Focus 1.6I gekocht uit 2001. Hier zat bij aankoop geen reservesleutel bij, maar de verkoper zei dat deze voor een paar tientjes bij kon worden gemaakt bij een officiele Ford garage (heb gekocht bij een particuliere autogarage).
Dit wou ik vandaag dus doen, maar na een paar uur kreeg ik een telefoontje van de Ford garage dat er problemen waren geconstateerd bij het inleren van de (nieuwe) sleutel. Er zit volgens de monteur een probleem in het motor management systeem die er voor zorgt dat de sleutel niet bijgemaakt kan worden.
Ze konden hier wel naar kijken maar dat zou veel meer geld kosten dan de oorspronkelijke 85 euro. Hij kon niet garanderen dat ze boven de 150 euro extra zouden komen, hij dacht waarschijnlijk nog meer... Voor 150 euro extra had ik het wel gedaan, maar hij kon ook niet garanderen dat het bijvoorbeeld 300 of 400 euro extra zou kosten en dat vond ik toch nogal een verschil.
De vraag is nu of er een andere mogelijkheid is waarop ik de reservesleutel zodanig krijg dat hij de auto wel start? Ik heb de nieuwe sleutel namelijk nu wel meegekregen en hij doet de deuren open en gaat in het contact, maar start niet.
Extra info gekregen van de garagemonteur (waar ik niet veel van snap): PCM is blanco volgens IDS. Printscreen van een moduleprogrammering zegt: Voer het VIN in via het toetsenboord.
(Ik heb maar weinig verstand van auto's dus hopelijk kunnen jullie me in jip-en-janneke taal uitleggen wat mijn opties zijn:)!)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Anne,
Je kunt het probleem voorleggen aan het autobedrijf waar je de auto hebt gekocht. eigenlijk hadden hun voor de extra sleutel moeten zorgen toch?
wat betreft de storing, de sleutel wordt niet herkent en dus gaat de auto niet van de start blokkering. het kan zo zijn dat de plaatsen in de computer voor de sleutel vol zijn. vaak moeten ze dan worden verweidert en alle sleutels tegelijk opnieuw worden ingeleerd.
Probeer anders een andere Ford dealer bij je in de buurt. Misschien weten die monteurs wel wat het probleem kan zijn
Je leert de sleutel in niet de "plaatsen " in de ECU.
Wat wij vaak als meldng krijgen is een conflikt met sleutel en sleutelring om het contaktslot, dus de plek waar je sleutel word herkend.
Dit moet overeenstemmen en dus leg je dat vast in de sleutelsoftware, hierin zit nu het probleem.
Als andere sleutel niet voor problemen zorgt en dat is hier niet het geval lees ik.
@Jakob: Dank je voor je snelle antwoord. Zij hadden inderdaad voor de extra sleutel moeten zorgen, maar dit is de eerste auto die ik koop en ik heb er geen moment over nagedacht dat het zo moeilijk zou zijn om een autosleutel bij te laten maken. Laat staan dat ik ooit van het woord inleren had gehoord. Maar goed, ik ga inderdaad ook maar contact met hun opnemen. De Ford garage kan momenteel helemaal niet in de computer kijken omdat die een fout (blanco) aangeeft, dus waarschijnlijk zullen andere Ford Dealers tot dezelfde conclusie komen of denk je van niet?
@C.Jonker: De andere sleutel werkt gewoon nog. Het ligt volgens de fordgarage aan de PCM of zo?
13 jaar
Denk toch dat de dealer iets verkeerds heeft gedaan, blanco pcm zegt ie niet zomaar.
Moeten de de WDS maar eens proberen dit is een oudere testkast. Misschien wil het dan wel.
@Postie bedoel je de dealer waarvan ik hem heb gekocht of de ford dealer waar ik hem nu heb langs gebracht?
Ik hoor namelijk nu in eens allemaal slechte verhalen over de dealer waar ik hem heb gekocht :S :(.. Ik weet niet of het er te maken mee kan hebben maar zo las ik in een deel van een review van iemand over de garage het volgende: Bij de afleverbeurten, als ze ooit uitgevoerd worden, wordt de auto handmatig gereset, dus niet zoals bij de merkdealer die de auto aan een PC koppelt en een diagnose stelt over de eventuele storingen, die de auto zelf aangeeft.
13 jaar
PCM = Power Train Control Module. Een deftige naam die Ford gebruikt voor de motor-computer.
In dit geval bestuurt deze dan de motor EN de eventuele automatische bak.
Wat betreft je review: Ik denk dat die meneer een aanatal zaken door elkaar haalt.
De service interval (wanneer je terug moet om olie te verversen) kan misschien met de hand gereset worden.
De storingen die je met een PC moet uitlezen kunnen niet handmatig gereset worden, daar heb je nu net die PC voor nodig.
@oldford maar als die PCM dus volgens IDS blanco aangeeft dan heb je wel een probleem als dat ding de motor bestuurt of snap ik het dan niet?
13 jaar
Als de pcm blanco is kan je de auto niet eens starten, wil de motor niet lopen. Pcm is niet blanco omdat jij er gewoon in rijd, ik denk dat de testkast van de ford-dealer (IDS) iets fout doet bij jouw auto.Daarom moet de ford dealer zijn oude testkast (WDS) even onder het stof weghalen en die proberen.
En inderdaad de pcm bestuurt en ontvangt alle signalen van de motor etc
@postie maar ze willen geen indicatie geven van hoeveel het gaat kosten als ze er verder aan gaan werken, dus als ik zeg wat jij nu zegt over de oude testkast en ze gaan dat uitvoeren dan kost het me misschien heel veel geld? Want toen ik hem vanmiddag op ging halen zeiden ze dat het zo kon zijn dat de motor computer moest worden vervangen en dat zou veel geld kosten.. Maar ja, als het daadwerkelijk iets is wat aan hun tekstkast ligt, dan kan ik daar straks voor betalen.. Wat raad jij me aan?
13 jaar
Ik ben GEEN professional. Ik heb wel hetzelfde probleem gehad met een hyundai. Hoop gezeur. Uiteindelijk heb ik sleutels laten bijmaken zonder "code" en de oude sleutel in de buurt van de sensor (contactring?) bevestigd.
Mogelijk niet de oplossing die je zoekt (geen startonderbreking meer) maar als tijdelijke oplossing?
Groet,
Hein
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar