Ik ga binnenkort maar weer eens beginnen aan het inbouwen van alweer de 5e kachelradiator in mijn escort. Ze blijven maar kapot gaan. Ik wil deze keer ook een druktest laten uitvoeren bij een ford-dealer, kijken of het niet aan drukopbouw ligt. Maar er is geen reden om problemen bij de koppakking te verwachten, de snuffelaars geven niets aan, starten is geen probleem, koevloeistof en olie blijven schoon, geen witte pluim bij het starten. Genoeg vermogen zoals ik gewwend ben.
ik heb 2 dingen
1: is het echt waar de vekreerde koelvloeistof het probleem kan zijn? wat gebeurd er dan in de radiator dat die vloeistof die kapot krijgt?
2: kan ik zolang ik nog niet gerepareerd heb de aan- en afvooer van de kachel doorlussen en zonder rijden zonder problemen? of is dat vragen om problemen?
dank je, petje
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1: verkeerde vloeistof, of het mengen van verschillende soorten vloeistof is niet goed maar levert geen problemen mbt lekken van een radiateur, wel kan er verstopping optreden of kan het aluminium van het blok worden aangetast.
2: ja dat kan, gewoon een pijpje ertussen.
Je vraagt ook wat over de drukopbouw, als de druk TE hoog wordt dan zal de dop op het expansievat opengaan en raak je daar vloeistof kwijt.
suc6
je doet er wel steeds nieuwe koelvloeistof in na het vervangen?
17 jaar
let wel op als de kachel niet warm wordt is dit wel een afkeur punt voor apk dus doorlussen zou ik zeker niet doen
[quote=alex drost]let wel op als de kachel niet warm wordt is dit wel een afkeur punt voor apk dus doorlussen zou ik zeker niet doen[/quote]
kunt U mij dat stukje uit de regelgeving APK even aangeven waar dat staat over een warme kachel??????????
het enige wat warm moet zijn is de plek waar de steekproefcontroleur zijn werk moet doen!
rep.code 906 instalatie ter ONTDOOIING en ontwaseming ( heeft een steekproef contoleur mijn op gewezen wist ik ook niet ) en hij vertelde me als hij doorverbonden is kan hij de ruit ook niet ontdooien dus keur ik deze af
heb het net nog even in het apk boek nagekeken en het staat er echt
[quote=alex drost]rep.code 906 instalatie ter ONTDOOIING en ontwaseming ( heeft een steekproef contoleur mijn op gewezen wist ik ook niet ) en hij vertelde me als hij doorverbonden is kan hij de ruit ook niet ontdooien dus keur ik deze af
heb het net nog even in het apk boek nagekeken en het staat er echt[/quote]
rep.code 906 is niet de plek in de regelgeving.
maar goed, dit staat er :
Artikel 5.2.44
installatie ter ontdooiing en ontwaseming
Keuringseisen personenauto's, carrosserie
Keurinigseisen:
Personenauto's met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.
Wijze van keuren:
Visuele controle, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
ik zie nergens wat staan over verwarming, als jij het mij kan laten zien geloof ik je!
suc6
is ontdooiing geen verwarming ? als het vriest zal de ruit niet ontdooien lijkt me zonder kachel , en als je ziet dat de kachelslangen doorverbonden zijn kan de kachel ook niet ontdooien , en idd dit artikel op blz. 46 van keuringseisen / carrosserie bedoel ik ( om eerlijk te zijn ik keur de auto af , zeker nadat ik er op gewezen ben door een steekproef controleur) ps het was dhr. van wezel rdw den bosch
[quote=Frank3158]je doet er wel steeds nieuwe koelvloeistof in na het vervangen?[/quote]
Ja, ik laat via de onderste radiatorslang het blok leeg, en na inbouw van de nieuwe kachelradiator de slangen er weer op, en nieuwe koelvloeistof erin.
17 jaar
[quote=alex drost]let wel op als de kachel niet warm wordt is dit wel een afkeur punt voor apk dus doorlussen zou ik zeker niet doen[/quote]
Het is ook maar een tijdelijke oplossing zodat ik in ieder geval de auto kan gebruiken totdat ik een oorzaak van het probleem heb. volgende week wordt eerst een druktest uitgevoerd. Dan hoop ik zeker de koppakking als oorzaak uit te schakelen.
17 jaar
[quote=Doktor]1: verkeerde vloeistof, of het mengen van verschillende soorten vloeistof is niet goed maar levert geen problemen mbt lekken van een radiateur, wel kan er verstopping optreden of kan het aluminium van het blok worden aangetast.
2: ja dat kan, gewoon een pijpje ertussen.
Je vraagt ook wat over de drukopbouw, als de druk TE hoog wordt dan zal de dop op het expansievat opengaan en raak je daar vloeistof kwijt.
suc6[/quote]
sorry hoor, maar mij zijn in een jaar tijd toch 4 kachelradiatoren stuk gegaan, allemaal verschillende merken, dus slechte radiatoren sluit ik eerst maar eens uit.
Als verkeerde vloeistof en te veel druk de radiator niet kapot maken kan, wat is het volgens u dan WEL?
17 jaar
er zitten geen scherpe punten aan je kachelklep die door de radiateur kunnen steken als je de klep bediend ?
monteer je ook niet steeds een kapotte kachelradiateur want dan ben je ook voor niks bezig dacht ik dan dus.....
[quote=alex drost]er zitten geen scherpe punten aan je kachelklep die door de radiateur kunnen steken als je de klep bediend ?[/quote]
17 jaar
ik heb de auto eens laten nameten met een drukmeter op het koelsysteem. De verdamper van de lpg installatie lekte ook al, dus het was zo goed als zeker de koppakking. Na afkoppelen van de verdamper en meten, bleek dit ook zo. nu zit er een gereviseerde kop op, en een nieuwe kachelradiator (ik word al erg handig in het vervangen daarvan) Nu nog het probleem van de verdampr verhelpen. Hopelijk was het dat dan.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar