deze auto schakelt goed maar wil niet naar de overdrive
olie is goed en op peil,ik heb de vacuumdoos en slang gecontroleerd deze zijn ook goed
verder heb ik het kabeltje van de kickdownactuator losgekoppeld maar dit heeft ook geen effect
wat mij wel is opgevallen isdat hij lichte olielekkage heeft bij de koppelomvormer
wie weet verder nog iets ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk is de snelheidsensor de boosdoender, komt meer voor.
Zit er cruise controle op? zo ja, probeer eens of die goed werkt.
Suc6
dit is een a4ld bak ,waar volgens mij de overdrive niet electr.aangestuurd wordt.
Hallo Henk
Ik heb een auto met hetzelfde probleem.
Kickdown actuator is al vervangen.
Moet nu het volgende nog controleren vlgs bakspecialist.
Toerentalsensor in staartstuk
Geeft km teller goed aan?
Motor computer massa goed?
Bedrading van actuator is vaak kaal
Wordt motor goed warm? thermostaat stuk?
Auto komt binnen kort weer langs gaan we weer verder zoeken.
Hoor het graag als je wat gevonden hebt.
Groet dimitri
A4LD is volgens mij idd 100% mechanische bak.
Snelheidssensor (dus geen toerentalsensor!) is hier dus niet van toepassing.
Overige suggesties van bakspecialist zijn hier dus ook niet van toepassing.
Bak is waarschijnlijk aan het einde van zijn levensduur (km-stand?)
Update:
Uit naslag blijkt dat het toch mogelijk kan zijn dat bij latere versies van de A4LD, er toch sprake kan zijn van electrische aansturing van 4e versnelling en/of lock-up.
andere bak gemonteerd (sloop)en rijd weer als vanouds
beetje botte oplossing
een A4LD is idd een mechanische bak BEHALVE de overdrive!
nieuwe snelheidssensor lostte idd het probleem in 99% van de gevallen op. Ding kost niets, heb er zelfs laatst 1 aan iemand weggegeven, met EXACT hetzeflde probleem.
overigens: de snelheidsmeter werkt idd perfect, want die is bij een 1992 tot 1994 mechanisch
17 jaar
ik heb nog een bak liggen is nieuw. voor een 2.9 i
[quote=126]ik heb nog een bak liggen is nieuw. voor een 2.9 i[/quote]
100% mechanisch, of 1 met elektrisch bediende 4e versnelling en lock-up?
ik zal morgen kijken en dan bericht geven
Lock Up wordt altijd elektrisch aangestuurd vanuit het kleppenblok.hierin is een solenoide geplaatst die via motor computer massa word aangestuurd
Probeer via het electrisch schema deze draad op te pakken,ga rijden en leg hem handmatig aan de massa bij ong 80km/h,
.Gaat hij op dit moment niet in lock up heb je een probleem in de A4ld Kan dan nog electrisch zijn of mechanisch/hydraulisch
[quote=Rolf de Jongh]Lock Up wordt altijd elektrisch aangestuurd vanuit het kleppenblok.hierin is een solenoide geplaatst die via motor computer massa word aangestuurd
Probeer via het electrisch schema deze draad op te pakken,ga rijden en leg hem handmatig aan de massa bij[/quote]
Volgens mij is dat alleen bij de latere modellen. (iig na 1990) (daarvoor volgens mij 100% mechanisch/hydraulisch)
Ik kan bij mij dan ook geen connector vinden op de bak, welke een eventueel ventiel aan zou moeten sturen.
Op het electrisch schema van de motorregeling is ook niets vinden.
wel een electr aansturing
[quote=126]wel een electr aansturing[/quote]
Weet je welk bouwjaar de bak heeft?
Waar zit ergens de connector hiervoor? (dan kan ik bij mij nog even voor de zekerheid kijken)
wellicht heb je een A4LD bak , maar een oude 3 traps (das volgens mij een C3 dan)
ik zal even kijken of ik een foto kan maken van de pas gereviseerde A4LD die ik pas voor mijn pa op de kop getikt heb!
17 jaar
A4LD is altijd 4 versnellingen met lock-up. (of ben je de "g" vergeten in je eerste zin?)
Scorpio heeft iig nooit een C3.
Foto van elektrische aansluiting zou mooi zijn.
Vermeld gelijk even het bouwjaar.
Alvast bedankt!
bak is van 1992
de oude bakken (ik schat tot 1987) waren 3 traps
ik was dus inderdaad de g vergeten
die bakken waren dacht ik C3 bakken net als bij de granada's
17 jaar
Scorpio's hebben nooit een 3 traps automaat gehad. (vanaf de eerste Scorpio (1985) een 4 bak)
Maar kan iemand mij zeggen waar precies die elektrische aansluiting van de 4e versnelling en/of lockup zit?
Alvast bedankt.
Hier een afbeelding waar je de positie misschien op aan kunt kruisen.
[url=http://img132.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img132.imageshack.us/img132/7774/...[/img][/url]
boot: de aansluitingen zitten NEt aan de andere kant: ik heb eergisteravond foto's gemaakt, maar krijg ze even niet van mijn telefoon af
Als je overigens kijkt bij de A4LD zitten alle aanslutingen dus aan de kant van de bestuurder.
Achterin (los) de snelheidssensor
halverwege zit een ronde stekker met 4 grote pennen (ter hoogte van de keuze hendel) deze is ook van de keuze hendel en geeft terug in welke stand hij staat
Dan heb je los de kick down solenoid zitten
Daarachter zit eigenlijk in de voet naar de oliepan nog een stekkertje zoals dat ook zit op een injector: das de lock up!
overigens: zoek maar even een scorpio op van 1985 tot 1987 met een automaat: zijn allemaal 3 trapsen! De A4LD kwam pas in 1987: zie ook deze wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_C3_tra...
we hebebn zelf ooit ook een 2.4 met C3 gehad ('t was dus ook een C3 inderdaad!) BTW ik en mijn pa hebben samen inmiddels 9 scorpio's gehad, dus weet er wel iets van.
Als ik mijn bluetooth hier voor elkaar heb zal ik de foto's vandaag even plaatsen
17 jaar
nu de foto's (met dank aan mijn collega)
Bak totaal:
[img]http://www.uploadarchief.com/Bestanden/2...[/img]
Bak selectie hendel aansluiting:
[img]http://www.uploadarchief.com/Bestanden/d...[/img]
Lock up:
[img]http://www.uploadarchief.com/Bestanden/1...[/img]
lock up + selectie (lock up is slecht te zien, want ligt erg diep dus)
[img]http://www.uploadarchief.com/Bestanden/3...[/img]
17 jaar
kleine aanvulling: de overdrive wordt inderdaad aangestuurd door de EEC IV ECU.
Ik zal ook even opzoeken welke pin dat dit is, maar dit schema ligt op dit moment in mijn project scorpio (2.3 aut naar 2.9 manueel: die A4LD bakken zijn mij te zwak!) Maar daar ben ik pas als het meezit komend weekend weer. Als dat niet is, dan pas over 3 weken weer.
17 jaar
carcrosser,
Bedankt voor de foto's!
Kort geleden heb ik bij mij (1990) de rembanden nog afgesteld, en daarvoor moest ik ook de kick-down magneetspoel verwijderen. (inclusief bevestigingsplaat)
Ik had dan de elektrische aansluiting moeten zien, maar ik heb bij mij niks gezien. Volgens mij is die elektrische aansturing pas vanaf 1992 gekomen. Ik zal er echter voor de zekerheid nog eens onder kruipen als ik van de week ff tijd heb, maar ik weet het haast al voor 99% zeker.
Weet je ook wat er precies elektrisch aangestuurd wordt? Bij je foto's vermeld je lock-up en in je laatste bericht vermeld je de overdrive. Of worden ze beiden aangestuurd?
Voor wat betreft de 3-bak:
In de wiki waar jij naar verwijst, is te lezen dat de A4LD al vanaf 1985 is geintroduceerd. (niet 1987 dus)
Als je via de Autotrader-website de technische gegevens van de Scorpio bekijkt, zie je dat alle Scorpio's een 4-bak hebben. Ook in de Kluwer vraagbaak is te lezen dat alle Scorpio's een A4LD 4-bak hebben.
Een verklaring voor jou 3-bak kan zijn dat je de auto 2e-hands hebt gekocht, en dat de vorige eigenaar er een 3-bak heeft ingelegd omdat de originele bak stuk was gegaan.
Wederom alvast dank voor je antwoorden!
tja hoe het heel exact zit met overdrive/lock-up: ik ben geen automaat expert van binneuit: kapot is wisselen voor een andere.
meestal verbranden ze doordat er weer eens een aanhanger achter heeft gehangen waar ze neit tegen kunnen (worden te heet)
overigens uit die pagina lees ik:
[quote][b]C3[/b]
The C3 was introduced as a lightweight 3-speed automatic for compact cars like the Ford Pinto. It was used with four cylinder, small V6, and the 200ci Inline Six engines. The final appearance of this transmission was in the 1989 Merkur XR4Ti.
[edit] Applications (US)
** KNIP niet relevant **
[edit] Applications (EU)
* 19821987 Ford Sierra
[b] * 19821987 Ford Scorpio[/b]
* 19791987 Ford Capri
* 19761982 Ford Cortina[/quote]
wel geintroduceerd echter niet gebruikt, overigens werl een blunder: scorpio kwam pas in 1985 volgens mij.... Dus hoe betrouwbaar dit is??? Maar die bak kan inderdaad gewisseld zijn ja.
overigens lees ik daar ook:
[quote]The C3 was modified into the A4LD four-speed by adding an overdrive gear, which the C3 lacked. This transmission was introduced with the 1985 Bronco II and Ranger, again with four- and six-cylinder engines only. It was replaced by the 4R44E and 4R55E in 1995.
This was the first Ford automatic to use an EEC-controlled torque converter lock-up clutch. Electronic shift control for the 3-4 shift was later added, another first, though other gears remained hydraulic.[/quote]
zou dus inderdaad kunnen dat een 1990 dat niet heeft, 1992 in iedergavel wel zover ik weet, denk dat deze wijziging meegekomen is met de face lift modellen van 1992 tot 1994.
1995 heeft dan denk ik de 4R44E, want die schakelt wel heel erg fijn voor een automaat.
vroeg me trouwens na het lezen van dit verhaal of een 4R55E of zelfs 5R55E er ook onder zou passen zodat mijn vader nu wel een aanhanger zou kunnen trekken
17 jaar
Gisteren even onder de auto gekropen, en tot mijn verbazing zag ik bij mij ook een elektrische aansluiting. Erg slecht zichtbaar, maar vorige keren had ik hem toch wel moeten zien tijdens rembanden stellen. (beetje liggen slapen denk ik) Dus 1990 heeft ook elektrische aansturing. Voor zover ik kon zien zater er 3 draden op aangesloten, dus waarschijnlijk worden er dan 2 dingen aangestuurd. (4e versnelling en lock-up?)
Nu nog een elektrisch schema aan zien te komen waarop een en ander te achterhalen is. (op schema van motormanagement staat niets van de aansturing van de bak op aangegeven)(wel pinnummers die naar andere schema's verwijzen)
Bij mij komt namelijk in de winter als de auto koud is, de lock-up er niet op. (moet eerst paar km rijden waarna hij het wel doet)(overigens heeft de bak in de loop der jaren (313000 km) wel meer kwaaltjes gekregen, maar bij normaal gebruik merk je er (nog) niets van)
Dus eerst maar eens checken of de oorzaak misschien elektrisch is.
volgens dit schema : http://www.carsoft.ru/avtorepair/sierra/...
pin 15 en 53. Echter ik heb ook een ander schema (uit de vivid databank)
en die is een stukje duidelijker. Daar kan ik het zo op terugleiden, pin 53 zegt me vaag nog wat, maar ik heb vorig jaar en complete kabelboom gamaakt voor zo'n motor, dus helemaal vers is dat niet. misschien kan ik van de week nog even kijken.
17 jaar
carcrosser,
Wederom bedankt voor je antwoorden en je schema. (ik weet nu ook hoe ik de andere schema's uit je link in een ander topic kan downloaden)
Schema vermeld inderdaad pin 15 en 53. (schema is volgens mij van (nieuwere) Ford Tis cd)(Scorpio vanaf 1995)
Er zitten zoals ik al dacht 2 magneetspoelen die iets aansturen. Schema vermeld: 1x "overdrive en 1x schakelen van 3 naar 4. Beetje onduidelijk dus. (misschien bedoelen ze met overdrive wel de lock-up?)
Op mijn originele Ford schema (papieren uitklap-schema) van de motorregeling (schema 5b) wordt voor die pinnummers verwezen naar schema 3b. Ik zal het schema van de week wel eens vragen bij de Ford dealer. Misschien dat dat wat meer duidelijkheid brengt.
Of dat misschien iemand een oudere Ford Tis cd heeft?
klopt deze is van een 1995, ik ben niet 100% zeker of deze idd gelijk is, ik ga morgen weer naar mijn project, daar ligt een ander schema van een 1992 tot 1994 wagen. ikz al het morgenavond voor je nakijken
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar