👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Voor een grote beurt+APK door een officiele Ford garage is in overleg met mij de linker stuurkogel vervangen . Op de rechter kogel zat ook iets speling maar was nog voldoende voor de APK. Ook zitten er hagelnieuwe voorbanden op, deze zijn bij een bandenboer gebalanceerd maar niet uitgelijnd.
Nu bemerkte ik gisteren toen ik de wagen had opgehaald dat het stuur niet recht meer stond. Zodra ik het stuur in de middenstand zet zoals het hoort, stuurt de auto rechts de berm in. Ik heb vanochtend met de garage gebeld en kreeg als reactie dat het stuur niet recht te zetten viel zonder de rechter stuurkogel te vervangen en uitlijnen in deze situatie zou geen blijvende oplossing zijn.
Ik heb op dit prachtige forum gezocht of deze reactie klopt en daarbij vielen mij twee zaken op: Enerzijds zou het kunnen dat de reparatie niet goed is uitgevoerd en anderzijds had ik beter gelijk beide stuurkogels moeten laten vervangen omdat dit volgens enkele forumleden stelregel is.
Mijn vraag is: kan ik zonder extra kosten te hoeven maken de huidige situatie, dus met alleen de nieuwe li. stuurkogel, goed krijgen of kan ik beter alsnog de re. kogel laten vervangen om van het gezeik af te zijn. In het laatste geval ben ik waarschijnlijk tweemaal werkplaatstarief kwijt terwijl met goed advies het tijdens de beurt gedaan had kunnen worden. Of zou het een streek zijn dat de banden niet door hun zijn gemonteerd.......?
Voordat ik opnieuw de garage bel zou ik graag willen weten wat wijs is.
Alvast dank voor jullie reactie's.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ga er maar van uit dat nu de sporing niet meer klopt na het vervangen van de linker kogel. Uitlijnen dus.
Maar als de rechter kogel ook speling heeft, heeft het uitlijnen weinig zin. De banden zullen scheef blijven afslijten.
Advies: andere kogel ook (laten) vervangen en dan meteen uitlijnen.
Stuur weer recht en banden slijten dan weer normaal af. 'n Stel extra banden kopen kost meer.
Gr.
Blijft natuurlijk wel het feit dat de reparatie niet goed is uitgevoerd!
Na het vervangen van een stuurkogel moet er ALTIJD uitgelijnd worden.
Als de andere stuurkogel nog door de APK komt, is het effect op de sporing minimaal.
Foutje van de garage dus.
mvg,
Hans.
Hans4040, Petje57
Dank voor jullie reacties. Heb inmiddels de factuur met een overzicht aan werkzaamheden binnen. Vwb. het stuurkogelverhaal hebben ze de volgende werkzaamheden (volgens de factuur) uitgevoerd: Spoorstangeinde li. vervangen, sporing voor gecontroleerd en afgesteld, li. stuurkogel vervangen. Over evt. uitlijnen kan ik op de factuur niets vinden, dit zou ik na moeten vragen. Hans, begrijp ik het goed uit je reactie dat als men het goed had gedaan die rechter kogel geen probleem moet zijn?
17 jaar
sporing voor gecontroleerd en afgesteld
dit hoort o.a bij het uitlijnen.....of hebben ze het op het 'oog' gedaan?
der mee terug.....en laat hun het maar opknappen.
p.s de rechterkogel voor het uitlijnen vervangen.......waar speling op zit moet vervangen worden..hij komt nu nog door de apk, maar met een half jaar is de speling te veel....
ik sluit me geheel bij Arie aan.
Maar als er uitgelijnd moet worden, moet het stuurwiel eerst rechtgezet worden en geblokkeerd tegen verdraaien tijdens het uitlijnen.
Je kunt niet het stuur er afhalen en recht zetten, want dan staat het stuurhuis niet meer in de middenstand.
Rechter kogel vervangen en uitlijnen, dan staat alles weer goed voor de komende jaren.
Succes.
mvg,
Hans.
Als je de afstand goed opmeet voordat je gaat vervangen, en je zorgt ervoor dat de afstand bij de nieuwe kogel gelijk is, dan hoef je niet uit te lijnen. (of je uitlijning moet al van tevoren niet goed gestaan hebben)
Daarna kun je het fijn bijstellen door testritjes te maken, en naar de stuurstand te kijken. Dan moet het weer goed staan. Na verloop van tijd bandenslijtage bekijken, en dan [b]eventueel[/b] alle 2 de kogels allebei evenveel stukje uit of in draaien. (afhankelijk van of je banden aan buiten of binnenzijde meer slijten)
Op die manier hoef je eigenlijk nooit uit te laten lijnen (sporen) (uitlijnen houdt meer in dan alleen sporen)
Verder is het inderdaad niet goed wat de garage gedaan heeft!
[quote=rvesch]Na verloop van tijd bandenslijtage bekijken, en dan [b]eventueel[/b] alle 2 de kogels allebei evenveel stukje uit of in draaien. (afhankelijk van of je banden aan buiten of binnenzijde meer slijten)
Op die manier hoef je eigenlijk nooit uit te laten lijnen[/quote]
Da`s wel HEEL simpel gedacht, als je op bandenslijtage wacht ben je te laat.
mvg,
Hans.
zo kun je indd het zaakje op het 'oog' goedkrijgen.....maar uitlijnen houdt meer in dan alleen de stuurkogels wat verdraaien...
Arie, we gaan er van uit dat de wielen goed stonden voordat de stuurkogel vervangen werdt.
Na het vervangen moet de wielstand (rechtuit) worden gecontroleerd en zonodig gecorrigeerd worden.
Ik weet ook dat uitlijnen meer inhoud dan de rechtuit stand alleen.
Zo heb je het zogenaamde vierkant uitlijnen waarbij ook de stand van de achterwielen wordt gecorrigeerd en wat betreft de voorwielen is er nog de fusee langshelling (caster) de fusee dwarshelling (KPI) en de wielvlucht (camber)
Maar dat hoeft allemaal niet gedaan te worden als je alleen een stuurkogel vervangt.
Nogmaals, de Ford garage is hier in gebreke gebleven.
mvg,
Hans.
Hans, je hebt helemaal gelijk. Echter gezien de leeftijd, weet geen km's is het niet onverstandig om de auto eens goed uit te laten lijnen. En speling op een stuurkogel, binnen de grenzen of niet, zou ik altijd vervangen, een paar nieuwe schoenen kosten op den duur toch meer. De garage moet zijn fout erkennen. En stuur eraf halen halen is al jaren uit den boze.
Gr. AD
17 jaar
Voor alle reacties die jullie tot nu toe hebben gegeven........top!!!!!
Als ik voorzichtig een conclusie mag trekken: de garage heeft zoals ik al vermoedde waarschijnlijk een fout gemaakt met het monteren van de kogel. Of de auto daadwerkelijk daarna is uitgelijnd of niet zal ik gaan navragen bij de garage.
Wat uit jullie reacties min of meer wel duidelijk naar voren komt is ,zoals de garage ook al aangaf, het alsnog laten vervangen van de re. stuurkogel.
Als ik de garage opdracht geef om de re.stuurkogel met spoorstangeind (weet niet of dit standaard gebeurt) alsnog te vervangen, is het dan billijk dat de kosten van het uitlijnen op hun conto gaan???? Graag jullie reactie hierop. Suggesties om anders te handelen zijn ook welkom.
Gr. Mike
17 jaar
Waarom wil je zelf niet de kosten van het uitlijnen betalen? Heb je daadwerkelijk al betaald voor uitlijnen? Als dat wel het geval is blijft het uiterst vreemd dat het stuur er scheef in stond. Ik heb nog nooit een uitgelijnde auto afgeleverd met een scheefstaand stuur. Duidelijke afspraken maken vooraf.
Sytze
Sytze,
Geen idee of men met controle en afstellen van de sporing het uitlijnen bedoelen. Maar nu het volgende......mij schoot ineens een reparatie te binnen die ergens vorig jaar heeft plaatsgevonden. Ben op dit tijdstip in m'n administratie gedoken (sommige zaken kan ik moeilijk laten rusten) en wat blijkt???? Augustus 2006 zijn mijn re.stuurkogel + spoorstang al vervangen met ook de vermelding sporing gecontroleerd en afgesteld. Nu zou daar dus volgens de garage al zichtbare speling op zijn en deze zou vervangen moeten worden? Aannemelijk binnen een jaar of is er hier meer aan de hand.
Mike
17 jaar
Ik deel de mening duidelijk niet dat wanneer de sporing goed stond voor de reparatie en dus wanneer er een deel van de stuurinrichting vervangen moet worden er op het oog de boel dan maar zo gelaten wordt. In mijn ogen moet er bij elke verandering of reparatie uitgelijnd worden, zeker wanneer je weet dat tijdens uitlijnen het vastdraaien van bijv. de contramoer van de spoorstang de boel al verdraaid, hoe wil je dan toch op het oog een spoorstangeind vervangen en afstellen???
Jos.
Het is maar goed dat banden tegenwoordig niets meer kosten.
Natuurlijk kan dat niet. Bij elke demontage van welke variabele wielgeleider dan ook moet de auto altijd uitgelijnd worden. Tuurlijk, als het gaat om een oud brikkie van een paar honderd misschien niet. Maar daar gaat het hier niet om. Wij trachten doorgaans die delen los te nemen die geen verandering van de wielstand teweeg brengen om zo uitlijnen te vermijden. Moet toch een variabel deel vernieuwd worden dan ontkom je niet aan uitlijning. Tevens zien we vooraf hoe de uitlijning was zodat je daar geen misverstand over krijgt. Vervang je eenzijdig een stuurkogel dan volstaat vaak het bijdraaien van die kogel, de andere is immers niet verandert.
Voor wat betreft het binnen een jaar weer vervangen van de kogels. Nog nooit meegemaakt dat, bij welke kilometrage dan ook, een stuurkogel binnen een jaar versleten was. Vreemd verhaal. Ga eens met hun om de tafel zitten om opheldering. Met open vizier discussie aangaan levert vaak het meeste op.
Sytze
als je de eerste keer het uitlijnen wel hebt betaald...moeten ze het dus nu indd voor niks doen..
hebben ze alleen wat aan de kogel zitten draaien om het spul weer redelijk in de buurt te krijgen..zal het uitlijnen wel voor je eigen rekening zijn.
ik zou indd zoals sietze aangeeft.....om de tafel gaan zitten betreft rechter stuurkogel..een jaar is indd heel snel... daar mag volgens mij wel enige vorm van coulance opzitten.
Met alle reacties tot nu toe, heb ik voldoende info om zoals Sytze al aangaf met open vizier de discussie aan te gaan. Dit ga ik dan ook vandaag doen. Bij de reparatie vorig jaar stond het stuur wel gewoon recht, uitgelijnd of niet, dus men kan het wel.
Zodra ik meer weet laat ik jullie dit uiteraard weten.
Mike
17 jaar
Zuk6!
Hoerrrrraaaaa.......... het probleem is opgelost. Met alle info van dit forum en facturen vanochtend naar de garage geweest en om opheldering gevraagd. Gesproken met de monteur die beide keren aan de auto gewerkt heeft. Hij heeft vorig jaar de auto wel uitgelijnd na reparatie, zoals jullie ook aangaven, maar deze keer had dat geen zin ivm de speling. De kosten hiervoor die aanvankelijk op de factuur stonden zijn keurig gecrediteerd.
Toen bleek dat de re. stuurkogel vorig jaar al vervangen was heeft de receptionist kontakt gezocht met afd. Claims van Ford. Uitslag: de re. stuurkogel wordt onder garantie vervangen en de auto wordt daarna uitgelijnd. Dit alles zonder enige vorm van discussie, blijkbaar zijn er toch Ford garages die wel weten hoe ze een probleem op moeten lossen. Ik ben hier tenminste zeer blij mee.
Wat mij betreft kan dit draadje dicht, ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle steun en info.
Gr. Mike
17 jaar
Mijn mond valt open.....................maar in elk geval gefeliciteerd met dit resultaat.
mvg,
Hans.
mooi dat het ook weer opgelost is..
Goed dat het opgelost is, maar ze moeten wel eerst geconfronteerd worden met hun broddelwerk voordat ze zelf actie ondernemen.
Dat is toch het paard achter de wagen spannen.
17 jaar
Als klant niet mondig is dan heb je de 1e winst maar weer binnen.......maar goed, beter rustig blijven en confronteren met feiten en ziedaar....opgelost.
[quote=jos-br]Ik deel de mening duidelijk niet dat wanneer de sporing goed stond voor de reparatie en dus wanneer er een deel van de stuurinrichting vervangen moet worden er op het oog de boel dan maar zo gelaten wordt.[/quote]
Is niet "op het oog", maar het is meten. En dat is zeer nauwkeurig.
Zelfs al moet je vanaf het begin beginnen met sporen, dan nog kun je dat zonder uitlijnbank goed zelf doen. (scheelt weer in de kosten) (uitlijnbank is natuurlijk makkelijker en sneller, maar wel duurder (al is overigens de kans groot dat je na de uitlijnbank je spoorstangen toch nog zelf een heel klein beetje bij moet stellen om je stuur 100% precies recht in het midden te krijgen))
Het is opgelost,dus verder discussieren heeft geen zin meer.
Topic gesloten.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar