Sinds vorig jaar nazomer werkte mijn airco niet meer.
3 Weken geleden kwam mijn zwager erachter dat de 'clutch' niet meer goed werkte door een te grote afstand tot de magneet.
Na een vulring verwijderd te hebben sloeg de pomp inderdaad weer aan. De magneet kan de clutch weer aantrekken.
Echter koud worden deed het systeem nog steeds niet.
Vandaag de auto naar de ford dealer gebracht om het systeem leeg te halen en weer op druk te zetten.
Kwam 300 gram vloeistof uit, veel te weinig dus.
Ze hebben bijgevuld 750 gram. Nu zag ik net dat er, staat op de grote sticker onder de motorkap, 950 gram in moet bij een enkel airco systeem. Erg slordig van de dealer.
Mijn airco doet het nu nog niet. Kan dit liggen aan die 200 gram te weinig, of zou die het dan nog steeds wel moeten doen?
De pomp heeft dus ongeveer 7 maanden niet gedraaid door die defect clutch.
Dealer zegt dat hoge en lage druk schakelaars e.d. allemaal functioneren.
Nu zit er door een aanrijding die we in december gehad hebben wel een deukje in de leiding tpv de vulnippel, echter niet dieper dan en kwart van de dikte van de leiding.
Kan het zijn dat door het lange stilstaan van de pomp het systeem vervuild/verstopt zit, en dat dit bijvoorbeeld plotseling wel kan gaan werken?
Iemand een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn?
Bij voorbaat dank voor de reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
weet je toevallig ook wat de airco drukken zijn de thermostatich blok ventiel gaan wel eens graag kapot bij die autos
oei, nee, geen idee.
Van de dealer kreeg ik alleen de factuur mee :(
Zal ze maandag even bellen. Tevens vragen waarom ze er maar 750 gram in gedaan hebben.
edit:
vanavond heeft mijn zwager weer even gekeken.
Draaide aan de clutch (weet even nederlands woord niet) en dat ging veel te licht volgens hem. Je moet door de magneten een beetje weerstand voelen.
Oftewel, pomp stuk. (idioot trouwens dat ford me dat niet kon vertellen voordat ze het systeem gingen afvullen)
En inderdaad, als ik nu de pomp inschakel, verandert het toerental van mijn motor niet, terwijl dat voorheen toen het systeem goed werkte wel gebeurde.
Volgende vraag dus eigenlijk: moet er nu een hele nieuwe pomp op, zou bijv. de as gebroken kunnen zijn? Of is het mogelijk dat de fout in de koppeling zit. Deze zou ik volgens mij kunnen vervangen zonder het systeem leeg te hoeven halen?
17 jaar
op onderstaande link heb ik een foto van de pomp staan.
Is deze nu deels uit elkaar te halen zonder los te hoeven halen van de auto, en dus ook het systeem onder druk laten?
[url=http://imageshack.us][img]http://img104.imageshack.us/img104/1725/...[/img][/url]
groet,
eric
17 jaar
Nee, dat gaat niet.............Het inwendige van de pomp staat ook onder druk.
Gr.
Vaak is het wel mogelijk om de koppeling (clutch) te demonteren, zonder dat het systeem leeg hoeft.
Weet niet of het bij jou auto mogelijk is. (kun je zelf wel een beetje bekijken)(als er slangen aan je compressor (geen pomp dus) zitten, dan kun je de compressor misshien ook nog losdraaien en een beetje kantelen om er bij te kunnen)
Echter zal de compressor altijd wel licht draaien als je met de hand draait.
Kijk eerst eens gewoon onder de motorkap of de compressor wel daadwerkelijk meedraait. (anders zal je ook niets merken bij inschakelen)(indicatielampje is geen indicatie dat je compressor draait, maar is een indicatie dat je systeem is ingeschakeld)
Verder vreemd dat de dealer je systeem vult en controleert en proefdraait , en je vervolgens niet kan vertellen waar het probleem zit.
Bedankt voor je reactie.
De clutch draait wel gewoon mee op het moment dat ik de airco inschakel, en staat netjes weer stil als ik hem uitschakel.
Op het moment dat de airco uitstaat, draait de clutch er ligt rond. Je zou toch wel een beetje weerstand moeten voel als je eraan draait?
zou het kunnen dat de pomp een beetje verstopt zit door een half jaar stilstaan? dus als ik wat beheerste tikken tegen de compressor geef, hij weer openspringt o.i.d.?
Verder moet de rest van het systeem bijna wel goed zijn, anders zou de pomp toch niet aanslaan?
17 jaar
Somige systemen hebben een compressor met regelbare opbrengst. (weet niet of dat bij jou auto het geval is)
Het zou dan kunnen dat de regeling in de compressor blijft hangen.
Maar nogmaals; jou dealer zou hebben moeten zien wat er aan de hand was, nadat ze hem hebben gevult en gecontroleerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar