close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Schokken bij accelereren en afremmen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 Zetec

Hoi,

Wellicht zijn het twee verschillende problemen, maar ik heb een rap erger wordend probleem dat de motor bokt / schokt / hapert bij accelereren.
Reeds langer bestaand probleem is het bokken en schokken bij gas loslaten en in bv. de 5e versnelling bij 60km/h.

Ik heb gezocht en zal voor het eerste probleem mijn bougiekabels en evt. bougies nakijken (waar moet ik precies op letten?)

Tweede probleem heb ik ooit eerder gevraagd ( http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... ) maar niet alles bekeken wat daar stond, mede omdat ik niet precies weet waar alles zit en wat alles doet. (Mijn sleutelervaring is vooral beperkt tot luchtgekoelde carburatie motorfietsen...)

Daarom bij voorkeur een iets uitgebreidere uitleg of links waar precies betreffende onderdelen te vinden... (Moet ook nog steeds het T-stukje onder de 'bobine' zoeken en vervangen wat nu tijdens mijn vakantie door een Oostenrijkse Fordgarage is dichtgetaped (geen op voorraad) toen ze een doorgeroeste koelvloeistofleiding vervingen).

Kan dit op mijn motorblok (Mk1 januari 1996, zilveren kleppendeksel meen ik) van toepassing zijn en de oplossing vormen voor het tweede probleem?: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Zoals altijd: mijn hartelijke dank voor elk stukje hulp en informatie dat jullie kunnen geven!

Geplaatst door

r-p (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien hebben beide problemen met elkaar te maken?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

[quote=Hans4040]Misschien hebben beide problemen met elkaar te maken?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/quote]
Is ook mijn thread (weet niet zeker of je dit niet, of juist wel doorhad en of dit misschien als een (niet gewenste) dubbele posting wordt gezien), maar het pendelen van het toerental is opgelost nu het T-stuk is gedicht door de Oostenrijkse Fordgarage. Hij slaat nog steeds incidenteel af als ik 'm heb gestart, maar als ie dat niet binnen 2 seconden doet, blijft ie ook stabiel als een huis in zijn toerental. Daarom daar vandaag ook de oplossing aan toegevoegd en een nieuwe vraag opgestart voor de overige vragen.
(Reden dat ik hiermee niet naar een gewone Fordgarage ga: een lokale Fordgarage heeft ooit eens geprobeerd de Mondeo uit te lijnen, maar hij bleef naar rechts trekken ("komt door het aflopen van de weg...")-> op de linkerrijbaan gaan rijden resulteerde echter in een netjes rechtdoorrijdende auto, maar ze vertikten het om dit op te lossen, ze zagen hier geen probleem in, en ze hebben bovendien richtingsgevoelige banden er verkeerdom opgezet, daarom heb ik erg weinig vertrouwen in (deze) Fordgarage('s). Als iemand een betrouwbare, goede Ford garage weet, sta ik hier ook zeer voor open! Mijn 'normale' beurtengarage is algemeen en weet die dingen als het specifieke T-stukje dat lek raakt niet, vandaar dat ik voor diepere kennis hier kom)

r-p 0

16 jaar

Ik heb de weerstandswaarden van de bougiekabels nagekeken. Geen indicatie dat ze ergens doorslaan en de weerstand is 5700 tot 6700 ohm, op bougie 4 na, deze kabel is 2700 ohm... ???

Ik dacht dat een bougiekabel een normale geleider was met 'alleen maar' een extra dikke isolatie, maar met dit soort waardes is er duidelijk meer aan de hand... Zijn dit normale waardes? Komt dit door een of ander circuitje om de puls breedte in te perken of storing te verminderen (ik roep maar wat...)

Andere zaken die ik moet controleren? Bougies nakijken of ze er goed uitzien? Dat verdeelding (verdelerkap o.i.d.?), is daar nog wat aan te meten?

Alle ideeen welkom...

r-p 0

16 jaar

Schokken bij accelereren, lopen op 3 cilinders, vermogensverlies...

Zoals vermeld was het wereldberoemde T-stukje bij mij gaar. Dit loste het stationair pendelen op.

[url=http://imageshack.us][img]http://img259.imageshack.us/img259/386/t...[/img][/url]

Daarnaast heb ik voor de 'misfire' bij wat sterkere acceleratiepogingen de kabels EN de 'bobine' vervangen door een setje van de sloop.
Ik weet helaas niet of het de 'bobine' of de kabels de schuldige waren, maar heb ook maar beperkte zin om dit nog verder uit te zoeken... Misschien doe ik dit nog ooit.

Wel is de auto alsmaar tammer aan het worden. Nu rij ik meestal op mijn motor (100pk/110Nm bij 450kg totaalgewicht vs. 118pk/160Nm bij 1500kg...gek genoeg voel je dat verschil wel...), maar heb toch echt de indruk dat ie steeds langzamer wordt.

De boost bij 4250rpm is helemaal verdwenen (alleen de V6 schijnt een mechanische wijziging van aanzuigbuizenconfiguratie te hebben ("IMRC"?) waardoor je een boost krijgt, ik *had* ook een boost, maar nu dus niet meer).

r-p 0

16 jaar

De Maximum waarde van de bougiekabels is 3k ohm. Dus er is er 1 goed gr Bas

bastiaan43 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.