Probleem:
Onlangs heb ik de bovenstaande auto bij de ford dealer gekocht. De auto komt uit 2005 en er stond 115.000 km op de klok.
Vanaf het begin viel me al op dat de auto behoorlijk trilt wanneer die stationair draait. IK dacht eerst dat dit kwam omdat hij ruim een jaar had stil gestaan en omdat er een nieuwe set verstuivers gemonteerd waren. Maar 5000 snelweg km's verder schokt de auto nog steeds wanneer hij stationair draait. Daarnaast valt het me sinds een maand op dat wanneer ik de auto laat uitlopen in de versnelling en dus geen gas geef er een schrapend/schurend geluid te horen is. Op het moment dat ik gaspedaal ook maar iets intrap is het geluid weer verdwenen. Dit alles geeft mij het idee dat de motor te weinig brandstof krijgt. Op het moment dat ik mijn airco inschakel tijdens het stationair draaien wordt het trillen minder. Verder heb ik gezien dat er een zwarte vloeistof rondom de verstuivers ligt. Ook ruik je buiten de auto een diesel walm tijdens het stationair draaien. Daarnaast heb ik een paar keer een tikkend geluid gehoord wanneer ik stil stond met de auto en mijn koppelingspedaal had ingetrapt. Toen ik het koppelingspedaal weer liet opkomen verdween het tikken onmiddellijk.
Ik vind de motor erg nagelend klinken. Verder kan ik niks opmerken aan het vermogen, brandstof gebruik of olie gebruik. Zodra ik gas geef zijn de problemen verdwenen. Kan het zijn dat de motor iets rijker afgesteld dient te worden qua brandstof aanvoer ?
Vandaag ben ik met de auto naar de ford dealer gegaan om naar dit probleem te laten kijken.
Ze hebben gekeken naar lekkage bij de verstuivers i.v.m. de zwarte vloeistof rondom de verstuivers en de diesel walm, maar hier is niks ontdekt. Ook is er gekeken naar eventuele storingen en naar de instellingen van de verstuivers. Ook hier is niks afwijkend ontdekt.
De dealer kon mij niet vertellen waar het nu aan kon
Liggen. Er is nu een nieuwe afspraak gemaakt om de auto verder te onderzoeken.
Mijn vraag is of er iemand advies kan geven over het bovenstaande probleem zodat ik de dealer een indicatie kan geven waar te zoeken naar de oplossing van het probleem.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat betreft die walm en zwarte drap rondom de verstuivers, dit is een bekend probleem en komt doordat de afdicting van de verstuiver op de cilinderkop lekt.
Hiervoor moeten de verstuivers verwijderd worden en moet de bodem van de schacht goed gereinigd worden, de afdichtringen van de verstuivers moeten ook vervangen worden.
Verstuivers moeten dan met een verhoogd aanhaalkoppel vastgezet worden, hier is een schrijven over en zou de dealer MOETEN weten!
Laat ze ook goed kijken of de turbo nog heel is voor er verdere reparaties gedaan worden.
Suc6
Bedankt voor de reactie,
Volgens mij hebben ze gekeken naar die afdichting maar hebben ze niks gevonden ( ze zijn er zo'n anderhalf uur tot 2 uur mee bezig geweest).
En wat wat betreft de turbo, waarom is dit belangrijk als er verdere reparaties gedaan worden ?
Mvg,
Roy
13 jaar
Omdat als de turbo stuk gegaan is door te weinig smering er veel meer met de motor gedaan moet worden voordat er een nieuwe turbo op mag, ook dit zou bij de Ford dealer bekend moeten zijn.
Daarom eerst dat controleren, anders heeft het geen zin om de verstuiverafdichtingen te doen.
Suc6
Deze motoren zijn ontwikkeld door 3 fabrieken, nl. Ford, Citroen en Volvo.
Het was de bedoeling dat deze motoren een lage emissie uitstoot hebben.
Alle verbranding wordt terruggeleid naar de cilinders voor een opnieuwe verbranding, wat leidt tot een enorme vervuiling van de motor.
Maar door snelle vervuiling zit al vaak de EGR klep vast.
bij deze motoren is het eerste defect meestal de turbo, door te weinig aanvoer van olie.
De lekkage bij de verstuivers is niet een echt probleem, heeft te maken met de hoge kompressie van een maar 1600CC motertje.
Wat belangrijker is dat deze motoren gesmeerd worden met een hoogwaardige olie van 5W30
13 jaar
@Marbel, de lekkage langs de verstuivers is ook mede een veroorzaker van defecte turbo's, doordat de hete gassen langs de stalen buis waar de verstuivers inzitten stroomt wordt die buis veel warmer dan normaal, de andere kan van de buis zit tussen het klepmechanisme is en daar komt olie, die olie wordt terplaatse veel heter en gaat extra aankoeken, tel daarbij op slechte olie, te late verversing en daar is mede je smeringsprobleem.
Uiteraard heeft een slecht werkende egr er ook mee te maken, veel roet in cilinders en in uitlaatgassen, hierdoor bij auto's met roetfilter te vaak regeneren en daardoor teveel diesel in de olie en mindere smering.
Suc6
Oké, bedankt voor de informatie. Kunnen de beschreven geluiden ook voorkomen vanuit een defecte turbo ? Een slechte olie of te laat olie verversen zou het niet aan moeten liggen. De auto heeft zo'n 5000 km terug een grote beurt gehad bij de ford dealer.
Tot nu toe staat de auto in opdracht van de dealer bij een diesel specialist. Zelf hebben ze niet kunnen vinden waar de beschreven problemen aan kunnen liggen. Dus op dit moment is het even afwachten. Zodra ik meer weet, post ik het gelijk.
13 jaar
Voelde je stationair ook een trilling in je koppelingspedaal? Dan zou ook je vliegwiel de boosdoener kunnen zijn.
Het zwarte spul bij de verstuivers kan ook "oud zeer" zijn. Wellicht hebben ze daarvoor de verstuivers vervangen, maar hebben ze het niet volledig schoongemaakt..
Even een tip, doe netjes je beurten om de 20.000, maar vervang tussendoor (dus bij 10.000) olie en oliefilter.
Laat ook bij elke beurt de verstuivers natrekken.
Als je dat doet, kun je best wel wat km maken met deze motor..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar