Ik heb een Ford Mondeo 1.8 van 1/1996 (oude model) met een Vialle LPG-installatie die naderhand is omgebouwd tot G3. Kmstand ruim 2 ton. Toen ik de Mondeo kocht liep hij mooi stationair. In de loop van twee jaar verslechterde dat langzaam tot hij regelmatig afsloeg bij stationair draaien. Vooral na starten met al warme motor. Bougies zijn vervangen, probleem bleef.
Ben bij gasbedrijf A geweest voor diagnose. Deze stelde voor stappenmotor, verdamper en bougies te vervangen en een reiniging van het luchtinlaatsysteem voor rond de 1000 euro. Dit was boven mijn budget, dus ik ben verder gaan denken en kijken.
Ik heb de stappenmotor gedemonteerd en getest. De stappenmotor lijkt gewoon te werken, ik krijg hem met stroompulsjes handmatig open en dicht. Op de offerte van gasbedrijf A werd mij geadviseerd om een nastelbare verdamper te nemen, iets dat eigenlijk niet hoort omdat het een G3-installatie is. Omdat de verdamper al oud leek en gasbedrijf A dit adviseerde, heb ik de verdamper vervangen. Ik vond een revisiebedrijf, en heb met dit bedrijf overlegd over het te kiezen type: wel of niet nastelbaar. Hij beaamde dat er een niet nastelbare in hoort, maar dat er ook een nastelbare in kan. Als je de extra schroef dichtdraait, zou deze qua gedrag identiek zijn aan een niet-nastelbare. Omdat bedrijf A het adviseerde, en omdat het revisiebedrijf bevestigde dat het kon, heb ik vervolgens gekozen voor de nastelbare versie, en zelf de verdamper vervangen. Na vervanging bleek dat het vermogen van de auto was toegenomen, maar het afslaan bleef hetzelfde.
Ik heb daarop mijn auto laten nakijken door gasbedrijf B, die zonder verder stellen van een diagnose, aan de twee stelschroeven heeft gedraaid. Gevolg hiervan was dat de auto inderdaad zowaar niet meer afsloeg, alleen nu had hij een ander probleem: de auto sloeg nu af zodra ik probeerde weg te rijden als het verkeerslicht groen werd. Als je gas geeft na even stationair draaien dan hapert hij 1 a 2 seconden om daarna goed te lopen.
Ik heb daarop zelf maar met de stelschroeven gespeeld. Maar het resultaat is dat ofwel de auto gewoon afslaat, danwel dat hij hapert bij wegrijden bij verkeerslicht. Inmiddels moest de auto ook voor de APK en omdat het CO-gehalte op toeren veel te hoog was, heb ik de lambdasensor vervangen. Sindsdien loopt hij soepel en fantastisch. Alleen het probleem met het stationair draaien is precies hetzelfde gebleven helaas.
Als je remt voor een verkeerslicht met de koppeling ingedrukt, dan blijft hij netjes verhoogd stationair draaien, en zodra je stilstaat zakt het toerental naar de 800-900 toeren, dat gaat wel goed. Zodra je eventjes gas geeft (met de koppeling ingedrukt), dan slaat hij vrijwel meteen af nadat je het pedaal hebt losgelaten.
Ik weet het niet meer. Heb ik de pech gehad een paar prutsbedrijven te hebben getroffen? Heb ik toch de verkeerde verdamper gemonteerd? Heb ik gewoon de goede afstelling nog niet gevonden? Is er een ander defect dat dit probleem veroorzaakt? Op benzine doet hij het trouwens erg goed, stationair ook erg stabiel. Alle tips zijn welkom, ook tips voor goede lpg-bedrijven. Ik wil er met alle plezier een stuk voor rijden vanaf Haarlem, als ik maar een gemotiveerd en kundig persoon tref.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben nog niet bij van Ommeren geweest,
ik ga er vrijdag 6 januari heen.
Bij mij staat Jos van Ommeren als zeer degelijk bekend en nog in Haarlem ook.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar