close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort 1.6 Ghia: Soms slecht draaiende motor

Bouwjaar: 1988

De motor van mijn Escort 1.6 loopt zo nu en dan niet soepel. Met niet soepel bedoel ik dat ie stationair afslaat en bij gas geven een klein beetje onrustig is. Er is geen echte sprake van vermogensverlies of iets dergelijks. Het is eigenlijk net alsof het stationair toerental ineens veels te laag staat afgesteld. Rijden doet ie dan wel OK, maar zodra je de koppeling intrapt en het gas loslaat, dan slaat ie af. Met een beetje gas bijgeven kan ik hem dan wel aan de praat houden.

In eerste instantie dacht ik dat de carburateur vuil was, dus die heb ik compleet van binnen en buiten schoongemaakt. Dit mocht echter niet baten, dus heb ik de stationair sproeier (inclusief elektromagnetische sluiter) maar es vervangen. Ook geen succes. Ik ben vandaag bezig geweest met de ontsteking, maar ik kan niet echt iets vinden.

Het gekke van het hele probleem is dat dit niet altijd zo is. Soms kan ik gewoon 20km rijden zonder problemen, en dan ineens is het er weer. En als de motor dan wel afslaat bij intrappen van koppeling, dan doet ie het na een herstart vaak ook in 1x weer prima.

Ik weet nu niet wat ik nog meer kan proberen...
Heeft iemand hier enig idee wat het kan zijn?

Geplaatst door

Roel10181 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij zit er bij die escorts een stationair toerental regelaar onder (in ieder geval in de buurt van) het inlaatspruitstuk. Als die bijvoorbeeld vervuild is, krijg je het gebeuren wat jij beschrijft.

RoelV 0
badge

20 jaar

nee,die zitter er bij die bouwjaren nog niet op.

ik neem aan dat je een dubbele Weber hebt en geen EFI,en die zijn nog al gevoelig voor de afstelling.

laat het eens afstellen,en volgens de voorschriften.

vaccuumslang van de vaccuumvervroeging van de onsteking los,en afdoppen,en dan de motor op 1500 rpm houden,en mbv een viergas,of co tester co afstellen op co:0,4%.

dan eens weer proberen.

succes

niels

Niels8175 0
badge

20 jaar

Bedankt voor de snelle reacties.

Er zit inderdaad een dubbele Weber carburateur op. Die heb ik compleet schoongemaakt (alhoewel hij niet vervuild was ofzo).
Ik kan me echter niet voorstellen dat het om een afstelling fout van de carburateur gaat, omdat het probleem zo plotsling kwam opzetten. En natuurlijk niet te vergeten dat het probleem komt en gaat. Mocht er dan een fout in de afstelling zijn, dan zou het probleem in ieder geval consistent moeten zijn. Daarnaast is er 2 maanden voordat het euvel begon met de APK aangetoond dat de CO verhouding nog goed was.

Ik zit zelf ook te denken aan vervuiling ergens in het vacuumsysteem, of misschien een slecht werkende ontstekingmodule. Ik wil toch echter wel eerst zeker wat het probleem is voordat ik er eventueel mee naar een garage zou gaan, kost me anders weer bakken vol met geld. Dat is dit Fordje eigenlijk niet meer waard.

Roel10181 0

20 jaar

Na het reinigen van de carburateur zal deze toch echt opnieuw afgesteld moeten worden zoals Niels omschrijft, liefst met een nieuw luchtfilter. Ga na of de afsluiting van de vlotternaald nog goed is, dat kan een storing met tussenpozen opleveren. Als de vacuumslangen niet lekken hoef je voor deze storing daar niet naar te zoeken, er vindt bij dit type geen vacuumvervroeging plaats bij stationair toerental. Blijf je desondanks de ontsteking verdenken kan deze simpel met een stroboscoop gecontroleerd worden. Werktijd ca. 15min. Weet je precies wat je weten wilt.
Succes Petervh

Petervh 0

20 jaar

Probeer de spanning eens te meten van de DIS bobine.
Als je de stekker los maakt, moet je zeker 12volt meten op de middelste draad (zwart),contact aan, natuurlijk.
Bij mij was het nl ong 7volt, dus te kort.
Wel een lastige klus om een nieuwe zwarte draad te trekken, maar bij mij draait alles weer prima.

Grtz, Steven

Steven11170 0

20 jaar

Dat zal ik nog even proberen, misschien dat het daar aan ligt. Ik heb alle kabels al wel doorgemeten op weerstand, maar dus nog niet gemeten op voltage.

Roel10181 0

20 jaar

Een escort uit 88 heeft geen DIS ontsteking!

Hans4037 0
badge

20 jaar

Daar had ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden......
Ik heb een 91`er, dus daar zit hij wel in!!

Grtz, Steven

Steven11170 0

20 jaar

Maar ik zal sowieso nog even alle voltages naar bobine en ontstekingsmodule meten. Mooi klusje voor een regenachtige dag als vandaag.

Roel10181 0

20 jaar

Bedenk hierbij wel dat de 0 volt op bobine-aansluiting 1 slechts kort blijft bestaan. De ontstekingsmodule onderbreekt de bobinestroom bij stilstaande motor. Als je op deze manier wilt testen moet je dus een helper laten starten.
Groet en succes Petervh

Petervh 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.