Hoe zit het met de spanningsregelaar bij deze auto?
Waar zit die?
Daar ik nog steeds problemen heb met het laadcontrolelampje en al aan mijn 3de dynamo toe ben en wanneer ik een nieuwe dynamo plaats dan gaat dat lampje uit voor een tijdje.
Dan begint het opeens opnieuw te branden en de dynamo geeft geen spanning meer af.
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken.
Iemand een idee?
Groetjes,
Rudi.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Spanningsregelaar zit achter op/in de dynamo en is tevens de koolborstelhouder.
Heb ik het goed als ik zeg dat je elke keer een gebruikte dynamo inbouwt?
Hievan kunnen de koolborstels ook op hun einde zijn en laad je dynamo ook niet meer bij.
Zo ja dan haal,dan haal eens een ruildynamo bij een autoelektrobedrijf,weet je dat de sleepringen van de rotor zijn afgedraait en ook nieuwe koolborstels zijn gemonteerd.
Ik heb 2 maal een nieuwe dynamo geplaatst. Wel niet origineel van ford.
OOk heb ik als eens de koolborstels vervangen gehad van de originele...hielp ook maar even.
Toen heb ik er een 2de hands originele geplaatst en na een tijd ook dood.
Ik moet wel vertellen dat laatst mijn startmotor stuk was en dat ik soms een kortsluiting kreeg bij het starten.
Kabeltje was over tussen de relais en de motor zelf. Misschien was dat de oorzaak?
18 jaar
Startmotor heeft hier niets mee te maken.
Op het moment dat de dynamo niet meer bij laad wel op contact laten staan,eens meten of je tussen de DF en massa 12 volt hebt.
De DF vind je terug op de 3 voudige stekker die achter in de dynamo gestoken is en komt van het contactslot af
Die draad kan ergens slecht contact maken,of er is iets mis met de massa,dus zul je het daarin moeten zoeken.
Die andere aangeschafte dynamo's,heb je die nog laten testen?1x een nieuwe is genoeg om verder te zoeken.
18 jaar
Neen, ik heb ze niet laten testen.
Ik heb wel opgemerkt als ik hoog in de toeren rijd dat het lampje iets zwakker brand.
Het riempje is goed afgesteld.
18 jaar
Meten is weten
18 jaar
Hoi,
Ik ben er even aan bezig geweest.
Ik heb alles gemeten , in de motorkap, en ik meette 12V.
12V richting contactslot en 8,5 V richting dynamo....als ik de kabel doorknipte en aan de 2 zijden meette
Volgende week ga ik verder doen richting contactslot...
Maar ik "zie" niets abnormaals.
De DF kabel, dat is toch de kabel die van de gelijkrichter/spanningsregelaar komt, een dunne blauwe.
Wat bedoel jij ...kan een massa-probleempje zijn??
Dat er ergens een massa onderbreking is(eventueel lussen bijleggen?)
Groetjes,
Rudi
18 jaar
De DF is de draad die van het contactslot afkomt en via de (ingebouwde)spanningsregelaar de rotor bekrachtigd(spanning geeft) zodat deze magnetisch wordt en dan in de stator een electrische spanning wordt opgewekt,deze moet 12 volt zijn.
Die 8.5 violt weet ik niet,zo heb ik nooit gemeten,maar mij lijkt dat ergens in de spanningsregelaar een diode stuk is,logischer wijze mag je hier niet die 8.5 Volt meten.
Dan als de massa van de dynamo ergens een overgansweerstand heeft laad deze ook niet genoeg bij.
Door nu van de accu een draad rechtstreeks naar de behuizing van de dynamo te leggen kun je de slechte massa uitsluiten.
18 jaar
Ik zou de bedrading eens goed doormeten, dmv een V4 meting.. Volgens mij heb je ergens goed spanningsverlies, aangezien het de derde dynamo al is.
18 jaar
Hoi,
Wat is een V4 meting?
18 jaar
Ik wil dit weekend alles gaan nakijken.
Is het dashboard makkelijk te demonteren?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar