Ford Focus: sporing voorkant ford focus station 1.8tddi

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8tddi

Hallo, weet iemand wat de sporing van de voorwielen moet zijn van de focus 1.8 tddi station bj. 2001.
Hij is nu -2mm uitspoor. Meestal hebben voorwielaandrijvers toch toespoor (tenen naar binnen toe).
gr. Bart

theunheebink

Geplaatst door theunheebink (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 9 jaar geleden

Nee hoor , voorwielaandrijfers hebben vaak iets uitspoor of staan op 0 , de reden doordat de wielen aan de auto trekken willen deze van zichzelf al naar binnen toe aan de voorkant , dus met toespoor wordt dit alleen maar erger en zullen je banden erg aan de buitenkant slijten.
Plaatst je uitlijnrapport eens.

theunheebink (0), 9 jaar geleden

Ik heb nog geen rapport maar heb hem zelf gemeten met zo'n meetstok en ik meet aan de voorkant van de velg rand 2mm meer dan aan de achterkant van de velg rand. Dit is dan -2mm uitspoor. Maar ik kan geen waarden vinden op internet wat het hoort te zijn.

kaleido 1 (1660) PRO, 9 jaar geleden

Tja , vroeger zou dit inderdaad werken bij een starre vrachtwagen vooras.
Heden ten dage zou ik het toch echt met de huidige apparatuur willen controleren , de huidige wielgeometrie bestaat uit meer dan toe of uitspoor
Lijkt mij trouwens +2mm uitspoor.

Edje Raketje (0), 9 jaar geleden

Heren, heren.....Wat een onzin lees ik hier.
Voorwielaandrijvers hebben vaak......Lijkt mij.........bla bla bla!
In de racerij gebruiken ze gewoon nog de Dunlop uitlijnstokken die al tientallen jaren op de markt zijn.
Werkt snel en secuur genoeg.
Het probleem is dat de hedendaagse laptop-monteurs geen flauw benul hebben wat ze meten met de dure uitlijncomputers.
De cijfertjes groen....dan zal het wel goed zijn!


Met uitlijnen hoor je niet te gokken of te veronderstellen.
De afstelwaarde van de Focus is +0,3 / +2.1mm
Toespoor dus.

kaleido 1 (1660) PRO, 9 jaar geleden

+ is toch echt uitspoor .

Garage_LUX (0) PRO, 9 jaar geleden

Toch fijn dat we nog echte monteurs hebben die het verschil tussen toespoor en uitspoor niet kennen.
Prima Kaleido jij weet tenminste wel wat het plusje betekend.
Dus edje bezint eer ge begint

Edje Raketje (0), 9 jaar geleden

Ik citeer een stukje van de site: http://www.timloto.org/download/pdf_lesb...


Met behulp van een touwtje of een spoorstok kan de sporing met eenvoudige
middelen worden vastgesteld. Verstelling geschiedt door het verlengen
of verkorten van de spoorstangen. Moderne meetapparatuur is meestal in staat
om een sporing tussen de +2 (toespoor) en -2 (uitspoor) graden te meten.

Edje Raketje (0), 8 jaar geleden

Het is wel stilletjes geworden in deze discussie!

theunheebink (0), 8 jaar geleden

Wat veel mensen niet beseffen die met een draadje meten dat velgen bijna altijd slingeren (kijk maar eens als ze je wielen balanceren). Dus als je voor en achter op de velgrand meet meet je ook de kromme velg mee. Tip teken met een stift een lijntje op het punt van de velg waar je meet, rol dan de auto naar voren of achteren en meet dan weer op hetzelfde punt van de velg maar dan 180 graden verdraaid. Ik meet met een meetbeugel en heb telkens de zelfde waarde dus bij herhaling zeer precies deze meting. Ik heb trouwens in een boek gezien dat de sporing van een focus bj. 2001 moet zijn tussen -1.5 en +1.5mm (uitspoor-toespoor)

Edje Raketje (0), 8 jaar geleden

Dat is de tolerantiewaarde, ik had het over de afstelwaarde.
Kromme velgen kunnen invloed hebben inderdaad. Van tevoren controleren, evenals bandenspanning, ruime kogels, kromme spoorstangen enz.

theunheebink (0), 8 jaar geleden

uiteraard bedoel ik sporing moet zijn 0 met tolerantie plus/min 1.5mm.
Dit is toch hetzelfde als sporing moet zijn tussen -1.5 en +1.5mm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.