close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: schurend geluid na motor reinigen in wasbox

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 16tdci

Hallo, ik heb gisteren in de wasbox de motor gereinigd en vanmorgen maakte hij een schurend geluid.
het geluid komt uit de buurt van de multi riem en ben vandaag naar belgie gereden en heb bij een ford dealer de spanrol laten vervangen.
Na het vervangen was het geluid weg , echter na 20 km te hebben gereden en voor een stoplicht stond, hoorde ik het weer.
het is volgens mij niet de riem zelf.
weet iemand wat het kan zijn?

groeten
leo

Geplaatst door

leewoo (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

airco,dynamo,spanner,waterpomp enz
riem eraf halen en dan kijken of het geluid weg is

ps.een motor reinigen kan zeer veel problemen opleveren.

Bedankt voor je advies en je hebt volkomen gelijk.
Het schurend geluid is weer (vanzelf) helemaal verdwenen.
Maar dat ik 'm gereinigd heb heeft wel een reden, ik doe dit normaal ook nooit.
Als ik voor een stoplicht sta ruik ik uitlaatgassen, ik keek onder de motorkap en zag het hele motorblok aan de bovenzijde onder het roet en vette smurrie zitten.
Ik kan niet ontdekken waar het precies vandaan komt. Het zijn volgens mij geen slangen die stuk zijn of zo (heb bij mijn vorige focus wel een kapotte turboslang gehad)
Dus ik dacht schoonspuiten en en na een aantal kilometers weer even onder de motorkap kijken waar het precies vandaan komt.
Als er weer roet of vet/olie heeft gevormd dan plaats ik wel een foto.(is na 200 km nog niet het geval)
Rijden doet ie trouwens prima.

Greetz
Leo

leewoo 0

9 jaar

Ik gok op 1 of meerdere lekke verstuivers.

Hallo,
Even een update.
Ik ben van het schurend geluid af, maar de auto houd in zodra ik het gas wat dieper intrap en stottert soms. ik ben naar een Ford garage gegaan en heb 'm laten uitlezen (gratis!).
helaas heb ik de foutcode's niet kunnen zien (onthouden).
Maar volgens de monteur is de brandstofpomp, verstuivers en turbo oké.
Ook krijg ik geen foutmelding op het display in de auto.

Hij vroeg wanneer de auto voor het laatst een beurt had gehad.
Het kan namelijk zijn dat de brandstoffilter vervuild/verstopt is, zegt de monteur.

Komt dit iemand bekend voor? en ook dat er geen foutmelding is?

leewoo 0

9 jaar

lekkage verstuivers al opgelost i.v.m. uitlaatgassen?
had die monteur bij ford je ook kunnen zeggen

hij heeft de verstuivers ook gezien en 1 verstuiver heeft een retourleiding die een klein beetje lekt, de rest is oké. hier komen niet de uitlaatgassen vandaan.
waar de uitlaatgassen vandaan komen weet ik niet precies (dat was weer een ander verhaal volgens de monteur), maar ik zal deze week een foto plaatsen dan kun je zien waar de roetvorming zit.

leewoo 0

9 jaar

laatste update!

vandaag naar garage gegaan en monteur geconstateerd dat de roetfilter totaal verstopt was, omdat de uitlaatgassen bijna niet via de roetfilter kon, zijn de gassen via een andere weg onder de motorkap en gedeeltelijk in de auto zelf gekomen. hierdoor ook inhouden tijdens optrekken en zelfs soms afslaan. geen storing- melding ivm 2 slangetjes van en naar de sensor, die zo goed als verkoold waren door de ontstane hitte.

oplossing: nieuw klemmetje op de lekkende retourleiding van de verstuiver.
nieuwe roetfilter.
brandstof filter.
2 slangetjes van en naar de sensor.
nieuwe olie + filter

hij rijdt weer prima!

en bedankt voor het meedenken!

leewoo 0

9 jaar

Als de uitlaatgassen elders naar buiten zijn gekomen , heb je dan ook geen lekkage in je uitlaatsysteem voor het roetfilter ?

klopt! tussen turbo en turbohuis was een beugelmoer afgebroken.

leewoo 0

9 jaar

Oke , blij dat ze verder dan de bekende neus gekeken hebben , bedankt voor de feedback.

Hoe komt het dat je roetfilter verstopt zat en hoe weet je zeker dat het niet wéér gebeurt?

Heino4267 655

9 jaar

waarschijnlijk achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. er staat 230.000 op de teller en roetfilter moet iedere 100.000 vervangen worden volgens garage. (en die zijn best duur)

leewoo 0

9 jaar

Ik heb nu de rekening ontvangen, dus dat het roetfilter verstopt was kan komen door dat er 2 sensoren(1415606+1451716) vervangen zijn + de verschildruk sensor brak tijdens montage bij dealer en hebben deze vervangen.
Het kan natuurlijk ook dat deze standaard vervangen worden als de roetfilter vervangen moet worden.

leewoo 0

9 jaar

Het probleem was nog niet opgelost, een veel voorkomend probleem is de bedrading/stekker van de brandstof raildruk (1420330). Deze is vervangen en het probleem is nu weg.
Deze topic kan dus gesloten worden.

Iedereen bedankt!

leewoo 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.