wie kan me helpen?
als mijn auto koud is dan start deze erg slecht. het lijkt alsof hij maar op 3 cilinders loopt (op ongeveer 500 toeren). dit is alleen de eerste 5 seconden daarna pakt de motor weer op en loopt hij normal stationair. ook gebeurd het wel dat hij een paar keer afslaat en iedere keer dat je probeerd te starten gaat het moeilijker (duurt langer)
als de motor warm is dan start hij al veel makkelijker.
ik heb zelf als injectiereiniger geprobeerd en voor de zekerheid ook maar mijn olie ververst omdat ik las dat hij ook slecht kan starten als er geen 5W30 inzit. ik heb hem bij een handelaar gekocht die zelf de koppakking en ditributieriem heeft vervangen en wist niet zeker wat er voor olie in zat.
dit maakte allemaal geen verschil. onderstussen heeft hij een week bij de garage gestaan en hebben ze heb volgende nagelopen:
-distributieriem op tijd gezet
-bobine vervangen
-bougies vervangen
-software update uitgevoerd
-nokkenas sensor vervangen
-injectors gecontrolleerd
-nieuwe stationair regelklep met gaskleppositie sensor geprobeerd
-krukassignaal gecontrolleerd en nieuwe sensor gebrobeerd
-co meting uitgevoerd
-compresiemeting uitgevoerd.
ik hoop dat iemand mij weer in een goede richting kan zetten want de garage (ford dealer) weet het ook niet meer.
toen ik hem terug kreeg had ik er zelfs nog een probleem bij. als ik mijn airco aan zet dan komt er een dip in mij toerental en slaat de auto dus uit als ik aan het rijden ben en mijn kopeling in druk. hiervoor gaat hij wel weer naar de garage maar misschien weet iemand ook waar dit aan kan liggen.
alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien een probleem met de VCT (variabele kleptiming). Bij vervangen van distributieriem wil daar wel eens wat mis mee gaan als men deze motor (1.7) niet kent. Ik neem aan dat de auto ook is uitgelezen?
Andere oorzaak is misschien een vastlopende waterpomp.
De airco trekt vermogen weg (uiteraard) en omdat de auto al moeite heeft om te draaien slaat ie dan af. Op zich niet abnormaal.
Is de klepspeling al een keer gecontroleerd?
Met het tandwiel van de var. kleptiming kan haast niets mis gaan hoor.
de auto was al uit gelezen. hij had in het begin een aantal storingen:
- P0303 3e cilinder vonkoverslag
- brandstofsysteem 02 sensor defect (alleen gevonden door ANWB met beperkte uitlees mogelijkheid)
na vervangen van de bougiekabel en bobine was deze storing (vonkoverslag) weg. maar het probleem is gebleven.
de variabele kleptiming wordt geregeld door de nokas sesor en deze is vervangen. daar zal het dan denk ook niet aan liggen.
de klepspeling is inderdaad ook al gecontroleerd. deze was goed.
dus helaas ben ik nog niet heel veel verder.
ik heb nog wel twee tips gekregen.
- brandstofdruk meten in koude toestand
- koppakking nog een keer testen door cilinders onder druk te zetten i.p.v. koelvloeistof.
iemand een idee of dit zou helpen?
17 jaar
ondertussen ben ik er achter dat het startprobleem er alleen is bij een eerste start.
als de auto na een paar seconden normaal stationair loopt en ik zet hem uit en start hem weer.
dan start hij normaal op alle cilinders en loop hij normaal stationair.
het lijkt er toch echt op dat er koelvloeistof in mijn cilinder komt. ondanks dat ze dit bij de garage hebben gecontrolleerd door de koelvloeistof een weekend onder druk te laten staan. (ook is er een compressiemeting gedaan)
gezien het koelsysteem onder druk staat leek het me dat als ik de druk weg haal er minder koelvloeistof in mijn cilinder zou komen. (als dit het geval zou zijn)
nu heb ik een paar keer de druk van mijn expansievat afgehaald als ik hem na mijn werk warm weg zet.
dit schijnt redelijk goed te helpen want nu start hij bijna zonder problemen als ik de volgende dag weg wil.
heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar