Ford Transit 2001: start regelmatig niet in een keer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: D3FA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 55

Goedendag,

Ik ervaar het volgende probleem met mijn Ford Transit, bouwjaar 2001.

Regelmatig moest ik wel tot tien keer mijn contactsleutel omdraaien voordat mijn Ford startte. Na overleg met mijn garage had ik besloten de startmotor te laten vervangen. Ik ben als invalide afhankelijk van mijn bus. Dit is twee weken geleden gebeurt. Tot ik gisteren weer vier pogingen moest doen had ik geen problemen.

Ik heb gevraagd of hij ook het relais van de, overigens splinternieuwe, startmotor vervangen heeft maar dat was niet het geval. Het is een kleine garage voor alle merken en hij weet niet waar het relais zit (geen schema).

Twee vragen aan jullie:
A: zou het in het relais kunnen zitten of
B:zou het contactslot de boosdoener zijn. Ik gebruik de Ford voor redelijk korte stukken als particulier, en start dan wel meer dan doorsnee moet ik zeggen.

Graag jullie mening s.v.p.

Groet,

Jasper

bigbear2000

Geplaatst door bigbear2000 (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (965) PRO, 1 jaar geleden

Start hij niet dus motor gaat niet rond of slaaat hij niet aan ?
Als hij niet rond gaat is het dus meten geblazen of er wel of geen signaal op de startmotor komt en van daaruit dan verder.

bigbear2000 (0), 1 jaar geleden

Er komt dus geen stroom bij de startmotor, pas na een x aantal keren de contactsleutel omdraaien.

kaleido 1 (965) PRO, 1 jaar geleden

Dan is meten de oplossing , bij contactslot beginnen en dan verder lijkt me.

bigbear2000 (0), 1 jaar geleden

Ik heb een reactie gehad maar ik kon niet eerder reageren omdat ik dit vak niet kreeg. Het is wel erg simpel om te zeggen ' meten' maar moet de hele boel dan uit elkaar? Kan het niet aan het startrelais zitten? Ik ben een leek met wel technische kennis maar meten in het algemeen zegt niet veel. Het valt mij erg tegen dat ik maar een reactie gehad heb.

kaleido 1 (965) PRO, 1 jaar geleden

Dit heeft niets met algemeenheid te maken , is de manier om te kijken waar het fout gaat , met de juiste gegevens hoef je geen halve auto te slopen .

Heino4267 (110), 1 jaar geleden

Even wat toelichting voor TS:
Het startrelais is de dikke cilinder die op je startmotor zit. Als hierboven word gezegd "dat je moet meten", wil dat zeggen dat op het startrelais gaat worden gemeten of dat wordt aangestuurd vanuit de elektronica (startslot + computer). Dat meten is eenvoudig als je een beetje veilig werkt: op het startrelais zit een dunne draad die het startrelais aan/uit commandeert. Door daarop te meten kom je er eenvoudig achter of het probleem zit in de combinatie startmotor/startrelais (wat één unit is en altijd tesamen wordt vervangen), of in de aansturing ervan vanuit de auto.

En misschien is het ook handig als je de gestelde vragen duidelijk beantwoordt, bv. of de motor wel rondgaat door een werkende startmotor maar niet aanslaat, of dat de startmotor helemaal niet gaat draaien als je de contactsleutel omdraait tot aan de start-stand. Want de combinatie van beide antwoorden die je geeft, laat zien dat je het tot nu toe niet snapt. En dan krijg je dus ook niet de juiste hulp-antwoorden.

bigbear2000 (0), 1 jaar geleden

Hai, ten eerste ben ik niet gediend van je denigrerende opmerking dat ik vragen beter moet stellen. Als ik duidelijk maak dat de startmotor geen stroom krijgt draait deze toch niet rond? Ben jij nou dom of ik?
Mijn startmotor is vervangen (splinternieuw) en het startrelais zit niet OP de startmotor maar IN de zekeringkast onder de motorkap. Ik denk dat jezelf niet goed leest of het niet snapt.

Als jullie het zouden snappen zou je stap voor stap uitleggen wat ik zou moeten doen om het probleem te achterhalen. Maar dat doen jullie niet omdat ik denk dat jullie er zelf de ook de ballen verstand hebben van degelijke problemen en mij onzinnige antwoorden geven op mijn duidelijke vragen.

Als jullie kundig waren en empathie (of kennen jullie dit woord niet) hadden, hadden jullie even duidelijk verteld wat ik zou moeten doen. Nu is het antwoord 'meten'. Als bijna leek vraag ik dan 'wat moet ik meten'?

Makkelijk om iemand af te kraken, maar voor jullie moeilijk om duidelijke uitleg te geven.

Maar laat het verder maar zitten, dit forum is 0,0 waard en ik ga er van af. Ik reageer niet meer en het zal wel goed komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.