Ford escort: startprobleem

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 zetec xr3i

Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn escort niet wil starten als hij een tijdje stil staat.
ik heb de accu vervangen, dus daar ligt het niet aan. Na een tijdje stil gezet te hebben start hij niet meer (wel radio, lichten en startonderbreker) en na nog langer stil zetten geven die ook geen seintje van leven meer:(
Als de startonderbreker het nog doet, werkt aanduwen of slepen gewoon. Als niks meer aan is, moet ik met startkabels aan de gang. bij beide manieren start de motor meteen. ik vermoedt iets van een lekstroom? de dynamo kan het niet zijn want hij start probleemloos na een paar minuten stilstaan...

falco

falcoklaver

Geplaatst door falcoklaver (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Wat noem je een tijdje? gr Bas

falcoklaver (0), 17 jaar geleden

Hangt ervan af hoelang de motor heeft gedraaid, en dus hoelang de accu is bijgeladen...
maar grofweg als ik een uur wacht, denk ik. ik heb eigenlijk niet echt de tijd opgenomen.

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Danzit er een behoorlijk verbruik op. Je moet om te beginnen de + draad van de achterruitverwarming eens los maken op de ruit misschien dat je relais hiervan zit vastgebakken.
Als je stroom kan meten moet je de plus van de accu losmaken en er een ampere meter tussen zetten en kijken hoeveel stroom er loopt met het contact af. gr Bas

falcoklaver (0), 17 jaar geleden

ik heb de + draad losgemaakt van de achterruitverwarming. na een tijd stilzetten startte hij weer niet. het ligt dus niet aan de achterruitverwarming. Met het contact af loopt er 0.0A door. Ik heb wel geconstateerd dat het lampje op het dashbord voor verlichting aan is als de motor draait. Als het contact aan is niet, zou er misschien een los draadje ofzo kunnen zijn? ik had namelijk gehoord dat ford een soort beveiliging erin had dat bij een draaiende motor de lichten alsnog aan gaan, voorals je het vergeet?

falco

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

Er zal als ik dit zo hoor sowieso een lekstroom in zitten, maar!!!!! Wat nou als de accu nu eens niet goed bijlaadt! Hij laadt wel, maar lang niet het vereiste aantal amperes. Ik zit te denken aan een massakabel die geen lekker contact maakt. Want zoals ik het gehoord heb, wordt de accu wel geladen, maar niet genoeg... Meet eens de spanning op de accu, terwijl de motor loopt. Bij een iets verhoogd toerental, ongeveer 2500 tpm. Die moet zo rond de 14 volt zitten, liefst een half erboven.

M.vr.gr.
Sjoerd

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Falco probeer ook eens het soortelijk gewicht te meten van de accu vloeistof als hij geladen is. gr Bas

falcoklaver (0), 17 jaar geleden

Hij laadt voldoende amperes bij, ik heb gemeten bij draaiende motor: 2.0 A bij de +pool en 1.8 A bij de -pool. Bij 2500 tpm staat er 14 volt op, ook bij stationair draaien. Er zit een gloednieuwe accu in, dus er zit voldoende vloeistof in bastiaan. of bedoel je dat niet met soortelijk gewicht meten?

falco

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

Bastiaan bedoelt, dat je met een zuurgraadmeter aan de slag moet. Met die tester kun je zien of er cellen in de accu kapot zijn, dus of je accu nog goed is. Elke garage heeft wel zo'n zuurweger. Nu zegt jouw meting in principe weinig hoor. Het aantal amperes hangt af, van in welke toestand de accu verkeert, welke gebruikers aanstaan etc. Zo'n zuurgraadweger geeft exact aan in welke staat je accu verkeert, dus geen slecht idee om dat even te doen. Ik heb ook al eens meegemaakt dat een nieuwe accu TOCH kapot was! En ik zou, als ik jouw was, even de aansluitingen van massakabels controleren, op het blok of de bak. Vaak zijn deze ernstig gecorrodeerd, óf zijn de kabels bijna door. Controleer dat ook even. Indien dit niet het geval is, heb je inderdaad last van een gigantische lekstroom. Daarbij komt ook dat, mocht dat niet de oplossing zijn voor je laadprobleem, je toch weer een goede massa hebt, welke van invloed is je metingen en op het computersysteem in de auto. Een kapotte massakabel zorgt ook altijd voor problemen bij die auto's. Slecht lopen etc.

m.vr.gr.
Sjoerd

falcoklaver (0), 17 jaar geleden

Hoe kan je het best een lekstroom opzoeken dan?

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

De plus pool van de accu losmaken, tussen de accupool en de losgenomen kabel een gelijkstroom amperemeter plaatsen en kijken wat die meter aangeeft. En heb je je accu al gecontroleerd? En de tip van Sjoerd nagelopen? vgr Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.