Ford Ka: startproblemen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

kort geleden ford ka gekocht. Nu wil de auto slecht starten, alsof de accu leeg is, startkabels aan andere auto, alles oke....
na enige tijd is starten weer probleem. Alle lampjes gaan branden en enige wat je hoort is tik tik tik tik... starten homaar

ligt dit aan de accu of aan een startrelais of ergens anders aan. ?

everaars

Geplaatst door everaars (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Accu kapot.

Hans

Touareg2002 (0) PRO, 15 jaar geleden

Spanning meten op batterij.
Mag tijdens starten niet lager komen dan 9 volt.

everaars (0), 15 jaar geleden

is de 9 volt te meten met een eenvoudige multimeter ?

Touareg2002 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja, gewoon tijdens het starten de meetpennen op de batterijklemmen houden.

everaars (0), 15 jaar geleden

ga ik maar eens even proberen. laat je weten , al vast dank

everaars (0), 15 jaar geleden

accu spanning normaal 10,5 volt en bij starten naar 9,4 volt. klinkt als defecte cel van de accu. klopt dit ?

Touareg2002 (0) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad.
Normale spanning moet zeker 12,4 v zijn.
Ik vermoed dat de startmotor niet ronddraaid en enkel maar klikt bij die meting van 9,4 V
Dus duidelijk probleem bij batterij.
Maar meet voor alle zekerheid de alternator eens na.
Bij draaiende motor moet je minimum 13,6-14,4 volt meten zonder verbruikers aangelegd.
Daarna verbruikers aanleggen(grootlichten,achterruitverwarming,kachelaanjager,etc) en opnieuw meten en zeker bij 2000 tr/m 13,6 volt meten.
Indien dit zo is ,is de laadkring OK
Maar ik denk wel dat deze in orde is daar je na het starten met kabels kan rijden en de batterij dus oplaadt.
Dus morgen nieuwe batterij halen ,monteren en rijden maar.
Om volgens het boekje te werken moet je ook nog controleren over er geen stroomverlies is.
Maar ja.
Dit kan je eenvoudig doen als volgt .Wagen alles afzetten,massakabel los en tussen minpool en massaklem een ampèremeter plaatsen en stroom meten.Deze moet na tijdje praktisch nul zijn,ofwel een testlampje in serie zetten ertussen en dit man niet (zelfs niet flauw) oplichten.
Maar denk eraan ,als je de kabel losmaakt is de spanning weg,dus eventueel probleem met radiocode,etc.
Dus ideaal is deze ruststroom te meten met een ampèretang,die je natuurlijk weer moet hebben wat ik betwijfel.
Enfin ,je ziet maar.

Succes nog .

Mvg

Raf

everaars (0), 15 jaar geleden

hi Raf
aangezien de auto nog maar zeer kort geleden is gekocht ga ik morgen eerst de garage bellen. Accutje laten vervangen en dan komt wel goed.
Aangezien , zoals je zegt, tijdens rijden alles goed gaat, erg geen laadstroomlampje brand is het laadcircuit wel goed.
De verlichting etc is ook oke.... (ampere tang heb ik inderdaad niet).

gr Rene

everaars (0), 15 jaar geleden

inmiddels is de accu vervangen door een nieuwe en is probleem verholpen.
dank voor de tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.