Ford Escort: Stationair toerental probleem Escort Clipper zetec 1.6

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: zetec 1.6 16V

Hallo,

Mijn escort loopt niet zo lekker. Tijdens het rijden geen probleem, maar na het starten (motor koud) schommelt het toerental nogal. Is de motor warm dan heb ik vaak het volgende euvel. Als ik stop en de motor ontkoppel (of in z'n vrij zet) dan blijft het toerental even rond de 1800 toeren hangen, gaat dan na een paar seconden rond de 1200 toeren draaien en na een paar seconden dipt ie tot rond de 600 toeren. Daarna gaat ie na weer een paar seconden terug naar de 900 toeren (wat normaal is).

Wat kan de oorzaak zijn en hoe meet/bepaal ik of het dat daadwerkelijk is. Ik heb vrijwel alle stekkers al losgehad en gecontroleerd. Geen corrosie in ieder geval.

Alvast bedankt!

benadski

Geplaatst door benadski (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Koen van Hees (0), 14 jaar geleden

Hallo,


Ligt hoogstwaarschijnlijk aan je stappenmotor.
Schoonmaken kan helpen,maar het beste is deze te vervangen.

Kan ook aan de lmm liggen of misschien een vacumslangtje los of kapot.

Groet,
Koen

benadski (0), 14 jaar geleden

De lmm losgehaald, dan gaat ie nog veel slechter lopen, veel schommelen, kan ik er vanuit gaan dat ie dan nog goed is?

Vacuumslangetjes zitten volgens mij vast, maar misschien heb ik er een over het hoofd gezien. Zitten er een paar goed verstopt?

Stappenmotor, is dat dat ronde tonnetje met twee schroefjes en een twee aderige draad eraan?

Ik heb trouwens onder de motorkap een driehoek-stekker zitten met rode dop, draden zwart-blauw, bruin-rood en wit-rood. Is dat de diagnosestekker? En hoe lees ik die uit? Geeft die continu codes of moet ik een procedure volgen?

Even ter informatie, het motorblok is onlangs vervangen door een ander na lekke waterpomp en vastgelopen motor. Daarna is het gekomen, dus het zou misschien ergens op het blok kunnen zitten? Iets anders dan stappenmotor nog wat ik na kan kijken?

benadski (0), 14 jaar geleden

Even ter informatie, ik heb het opgelost! Er zit een grijs ding (spoel?) met twee draden en daaraan een alu blok met drie gaten en een schuif daarin. Die heb ik schoongemaakt (eerts met WD 40 oplossen, daarna met een niet agressieve ontvetter uitgespoeld). Rijdt weer zonder rare toerental schommelingen! Wel met starten nog 3 schommelingen, maar ik moet 'm nog opnieuw inleren, dus dat kan daar nog mee te maken hebben denk ik.

Bedankt allemaal!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.