close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta 2009: Stationair werkt de airco niet.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: SNJA, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 60

Hallo, bij deze auto is het probleem dat de airco stationair niks doet, de hoge en lage druk blijven 5 bar. Zodra ik het toerental verhoog gaat de airco wel werken, lage druk gaat dan naar 2 bar en de hoge druk naar 11 a 12 bar.

Er zit voldoende koudemiddel in het systeem en de airco pomp koppeling is ook in orde.

Heb dit nog niet eerder meegemaakt weet iemand hier misschien waar het aan kan liggen?

Geplaatst door

Hessels036 (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnkijk moet de koppeling op de compressor bijgesteld worden door shim weg te halen of andere dikte te steken.

Hendrik4290 0
badge

4 jaar

De afstelling van de koppeling op de compressor is in orde.

Hessels036 0
badge

4 jaar

Moet die HD niet veel hoger zijn? Normaal tussen 13 en 20 bar pendelend.

Hendrik4290 0
badge

4 jaar

Lage druk 2 bar, hoge druk 12 bij +/- 1800 toeren.

Hessels036 0
badge

4 jaar

Persdruk is afhankelijk van omgevingstemperatuur en warmte belasting vanuit de verdamper .
12 bar is een condensatietemperatuur van 45 graden , is al vrij hoog , de koppeling blijft stationair wel bekrachtigd ?
Condensorfan werkt en komt in bij welke druk ?
Ik vermoed een versleten compressor.

De koppeling blijft stationair bekrachtigd, en de fan gaat gelijk draaien zodra je de airco aanzet. (Valt mij op dat bij veel Ford’s de fan zo hard draait als de airco aanstaat)

Hessels036 0
badge

4 jaar

Beginnen de drukken meteen te reageren als je van stationeer langzaam meer gas begint te geven ?
Stationair zullen de drukken altijd wel een beetje naar elkaar toe komen , maar zullen niet gelijk worden .

Ja de drukken reageren wel meteen zodra er gas wordt gegeven. Bij goed werkende airco’s is mijn ervaring dat stationair er duidelijk verschil tussen hoge en lage druk. Ik denk zelf ook dat het de pomp is, maar twijfel toch vandaar mijn vraag hier. Want bijvoorbeeld een defect expansie ventiel heb ik nooit meegemaakt en weet dus niet hoe dat zich uit.

Hessels036 0
badge

4 jaar

Ik denk ook de compressor, er is eigenlijk niets anders dat die symptomen geeft als de rest normaal werkt.

Hendrik4290 0
badge

4 jaar

Bij een defect expansieventiel zie je een ander beeld op de zuigdruk , blijft of veel te hoog , ventiel blijft max open staan of veel te laag , knijpt teveel. Compressor heeft inwendig lekkage vermoed ik , persdruk is aan de hoge kant.

Bedankt voor je hulp, ik ga ermee aan de slag.

Hessels036 0
badge

4 jaar

Net weer met de auto bezig geweest, mijn gevoel zegt dat het probleem niet in de compressor zit. Maar mijn kennis van airco systemen gaat niet zo ver.

Het volgende valt op:
Stationair lage druk 3,6 bar hoge druk 5.7 bar.
Op toeren lage druk 2 bar hoge druk 11 bar.
De koelfan gaat meteen in de hoogste stand draaien zodra de airco wordt aangezet.
De hoge druk kant vindt ik opvallend heet, merkte dat de hoge druk koppeling van het airco-apparaat echt heet was.

Iemand nog suggesties?

Hessels036 0
badge

4 jaar

Misschien een verstopping ergens waardoor de hoge druk zo heet wordt en stationair de drukken niet kloppen.

Hessels036 0
badge

4 jaar

Eerst schrijf je , stationair de drukken gelijk , nu is er wel verschil ?
11 bar is 43 graden , is te hoog voor de huidige buitentemperatuur zou rond de 8 bar max moeten zitten , wat is de temperatuur van de leiding als zodanig , deze is gemeten voor de condensor de druk die je meet is na de condensor , de temperatuur van de persleiding na compressor zegt iets over de compressor en ook of er vervuiling in het systeem aanwezig is , lucht vocht of andere niet condenseerbare gassen , heb je het systeem al eens goed gevacumeerd en op juiste gewicht afgevuld ?
De fles uit het vulstation is toevallig niet vervuild ?
Condensor is goed schoon ?

Ja nu viel het op dat er toch zo’n 2 bar verschil was stationair.
Ik heb het systeem 20 minuten geëvacueerd en op het juiste gewicht afgevuld.
Het vulstation is schoon. En de condensor is niet vervuild.

Hessels036 0
badge

4 jaar

En nog wat , als je de installatie afperst met droge stikstof 10 bar en dit doet met de zuigkraan van de meterset dicht , hoe hoog loopt de zuigdruk dan op als de perszijde op 10 bar staat ?

Dit zal ik gaan doen, om te kijken of er ergens een verstopping zit neem ik aan?

Hessels036 0
badge

4 jaar

Nee een verstopping zit er niet in , dan gaat je zuigdruk diep onder de 2 bar en zal hij afslaan op lage druk , afpersen is controle op werking ventiel , deze moet gaan smoren , temperatuur meting is controle op niet condenseerbare gassen of een slechte compressor.

En al wat verder.

Nee nog niet aan toegekomen, het is de auto van me schoonouders en ik heb af en toe op zaterdag tijd om er mee bezig te zijn. Zodra ik weer wat weet laat ik het weten.

Hessels036 0
badge

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.