Hallo, bij deze auto is het probleem dat de airco stationair niks doet, de hoge en lage druk blijven 5 bar. Zodra ik het toerental verhoog gaat de airco wel werken, lage druk gaat dan naar 2 bar en de hoge druk naar 11 a 12 bar.
Er zit voldoende koudemiddel in het systeem en de airco pomp koppeling is ook in orde.
Heb dit nog niet eerder meegemaakt weet iemand hier misschien waar het aan kan liggen?
Geplaatst door Hessels036 (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
Hendrik4290 (0) PRO, 3 jaar geleden
Waarschijnkijk moet de koppeling op de compressor bijgesteld worden door shim weg te halen of andere dikte te steken.
Hendrik4290 (0) PRO, 3 jaar geleden
Moet die HD niet veel hoger zijn? Normaal tussen 13 en 20 bar pendelend.
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
Persdruk is afhankelijk van omgevingstemperatuur en warmte belasting vanuit de verdamper .
12 bar is een condensatietemperatuur van 45 graden , is al vrij hoog , de koppeling blijft stationair wel bekrachtigd ?
Condensorfan werkt en komt in bij welke druk ?
Ik vermoed een versleten compressor.
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
Beginnen de drukken meteen te reageren als je van stationeer langzaam meer gas begint te geven ?
Stationair zullen de drukken altijd wel een beetje naar elkaar toe komen , maar zullen niet gelijk worden .
Hendrik4290 (0) PRO, 3 jaar geleden
Ik denk ook de compressor, er is eigenlijk niets anders dat die symptomen geeft als de rest normaal werkt.
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
Bij een defect expansieventiel zie je een ander beeld op de zuigdruk , blijft of veel te hoog , ventiel blijft max open staan of veel te laag , knijpt teveel. Compressor heeft inwendig lekkage vermoed ik , persdruk is aan de hoge kant.
Hessels036 (0) PRO, 3 jaar geleden
Net weer met de auto bezig geweest, mijn gevoel zegt dat het probleem niet in de compressor zit. Maar mijn kennis van airco systemen gaat niet zo ver.
Het volgende valt op:
Stationair lage druk 3,6 bar hoge druk 5.7 bar.
Op toeren lage druk 2 bar hoge druk 11 bar.
De koelfan gaat meteen in de hoogste stand draaien zodra de airco wordt aangezet.
De hoge druk kant vindt ik opvallend heet, merkte dat de hoge druk koppeling van het airco-apparaat echt heet was.
Iemand nog suggesties?
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
Eerst schrijf je , stationair de drukken gelijk , nu is er wel verschil ?
11 bar is 43 graden , is te hoog voor de huidige buitentemperatuur zou rond de 8 bar max moeten zitten , wat is de temperatuur van de leiding als zodanig , deze is gemeten voor de condensor de druk die je meet is na de condensor , de temperatuur van de persleiding na compressor zegt iets over de compressor en ook of er vervuiling in het systeem aanwezig is , lucht vocht of andere niet condenseerbare gassen , heb je het systeem al eens goed gevacumeerd en op juiste gewicht afgevuld ?
De fles uit het vulstation is toevallig niet vervuild ?
Condensor is goed schoon ?
Ik heb het systeem 20 minuten geëvacueerd en op het juiste gewicht afgevuld.
Het vulstation is schoon. En de condensor is niet vervuild. - Hessels036 (0) PRO, 3 jaar geleden
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
En nog wat , als je de installatie afperst met droge stikstof 10 bar en dit doet met de zuigkraan van de meterset dicht , hoe hoog loopt de zuigdruk dan op als de perszijde op 10 bar staat ?
Hessels036 (0) PRO, 3 jaar geleden
Dit zal ik gaan doen, om te kijken of er ergens een verstopping zit neem ik aan?
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
Nee een verstopping zit er niet in , dan gaat je zuigdruk diep onder de 2 bar en zal hij afslaan op lage druk , afpersen is controle op werking ventiel , deze moet gaan smoren , temperatuur meting is controle op niet condenseerbare gassen of een slechte compressor.
kaleido 1 (1620) PRO, 3 jaar geleden
En al wat verder.