Hallo allemaal. Wie kan mij helpen?
Ik ben bezig met een benzine Ford Focus ST 2.0Turbo 250pk 2014. 120.000km.
Klacht is dat de auto schokkerig/onregelmatig stationeer loopt, (ploft in de uitlaat) en dat hij uit de uitlaat stinkt en soms rookt. Bij constante snelheid van b.v. 50km/u schokt de auto ook.
Het roken doet hij alleen wanneer je de auto warm is en in de versnelling laat uitrollen voor b.v. een kruising.
Pas wanneer je dan weer optrekt geeft hij eenmalig een blauwe pluim rook uit de uitlaat. Ook wanneer je stilstaat en toerental vast op 2500 houd, gaat hij na 20 seconden ook continu blauw uit de uitlaat roken.
Wat vreemd is, is dat hij juist niet rookt bij optrekken, en ook niet bij gas geven na poosje stationeer draaien. (klep-seals test)
Auto heeft geen carterdruk en verbruikt geen olie.
Naar mijn idee is het roken/stinken een teveel aan brandstof (benzine).
Auto trekt goed, alleen bij warme motor loopt hij onregelmatig stationeer. Koude start goed, en dan ook geen schokken stationeer. Bougies zijn grijs/zwart door een te rijk mengsel, Hoog HC maar geen foutcodes. Normale temperatuurwaardes e.d. in gegevenslijst.
Inmiddels heb ik vele onderdelen gewisseld met een toevallige match "donor". Onder anderen:
injectoren+rail en sensor, hogedruk brandstofpomp, gasklep, Inlaatspruitstuk, lambda sensoren, Kleppendeksel (i.v.m. carterventilatie), Bougies, Bobine, Map sensor, Luchtmassa sensor, enz.
Ik ben er van overtuigd dat het een continu teveel aan brandstof is waar de Ford ST mee te maken heeft.
Alleen wat kan dit veroorzaken ???
Inmiddels is de auto voorzien van Tuning software welke er voor gezorgd heeft dat de auto nu bij constante snelheid niet meer stottert en stoot. Stationeer helaas nog steeds schokken, en de auto stinkt en rookt nog steeds. Katalysator welke defect was is samen met de lambdasensoren uitgeschreven, maar helaas nog steeds geen verandering.
Wie kan mij helpen ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motortemperatuursensor? Meetwaarde lezen
Lees net dat die normaal is
oei... interessante casus.
lambda en kat uitgeschreven....kun je nog wel live data zien van die lambda sensoren?
Even de aanname dat alles goed is gedaan. zou ik met een scoop aan de slag gaan. sparkline, incilnder presure icm cam crank sensoren. misschien ook nog met puls sensor ook je uitlaatstroom...
Je moet de tools en de kennis hiervoor hebben....maar het is een krachtig stuk diagnose (zeker als je al het onderdelen kanon hebt afgevuurd en het niet meer weet).
Gezien de Focus goed trekt, en geen foutmeldingen geeft vraag ik me zelf af wat de invloed van een timing probleem zou kunnen zijn.
Had gehoopt met de donor er wel uit te komen. De donor heb ik nog steeds ter beschikking, maar ik zou niet weten waar het te zoeken nog. Ook de gewisselde onderdelen weer op de donor gezet, welke er prima om blijft doen ook. Ik ben niet thuis in het goed meten met een scoop, maar misschien is dit wel een volgende stap inderdaad.
dat je geen timing codes hebt klopt en ik deel die twijfel bij jouw ook wel, maar gezien deze situatie, .jij en ik weten niet wat de code criteria zijn om deze te triggeren (deze is bij de ene fabrikant beter of slechter geprogrammeerd,even kort door de bocht...). het feit dat je geen codes hebt maakt het ook moeilijker. Met een scoop kun je het/iets inzichtelijk/visueel maken...
Wat is de status van de turbo ? Is die al een keer gewisseld of gecontroleerd ? Mogelijk dat je hier wat olie verbruikt richting de inlaat. Zijn de lagers nog goed en de seals, geen speling en is de aansturing van de turbo goed ?
Als het dat niet is zou je beter gaan meten aan de verschillende componenten of hier geen verstorig op zit bijvoorbeeld door een slecht contact of versleten bedrading aangezien er al veel is uitgewisseld.
Turbo niet gewisseld. Er is niet veel olie terug te vinden in het inlaatkanaal, en er is geen olieverbruik waarneembaar ook. Oliepeil al bijna 2000km gecontroleerd en niet gewijzigd. Vreemd is ook dat de auto niet rookt tijdens accelereren. Er is alleen een enkele blauwe rook pluim waarneembaar wanneer er gas word gegeven nadat er op de motor afgeremd word voor een kruising of rotonde e.d. Rem je niet af op de motor, maar trap je de koppeling in 200 meter voor de rotonde, en trek je dan op rotonde weer op....dan geen rookontwikkeling.
Koud loop de motor mooi stationeer, maar wanneer warm loopt hij onregelmatig stationeer. Je hoort en ruikt dat hij moeite heeft met het verwerken van de (teveel) benzine dan.
Bij afremmen op de motor gaat de gasklep dicht en krijg je onderdruk in de cilinders en op de klepstelen. Daardoor kan ie wat olie langs zuigerveren of klepstelen opzuigen. Zolang als olieverbruik laag is geen zorgen over maken. Onregelmatig lopen kunnen drie dingen zijn mijn inziens. 1 ongelijke compressie (kan met olieverhaal samenhangen) 2, ongelijke ontsteking of 3 ongelijke hoeveelheid brandstof. Ik zou beginnen met motorflush, olieververversen en twee busjes injectiereiniger erin en oprijden. Je donor onderdelen zijn niet nieuw dus sluit ze hiermee niet direct helemaal uit ondanks dat je gewisseld en getest hebt. Verder alle drie de punten stuk voor stuk nalopen met diagnose apparatuur om feiten te verzamelen en deze hier even terug te melden.
Olie roken met afremmen op de motor is vrijwel altijd het gevolg van verharde/versleten klepsteelhoedjes.
En die kun je doorgaans gemakkelijk vervangen zonder de cilinderkop te lichten, m.b.v. cilinder voor cilinder perslucht op die cilinder te zetten door een aangepaste bougie (een oude bougie uitboren en een pijpje in solderen waar je perslucht op zet met de zuiger in het onderste dode punt, zodat de kleppen door perslucht dicht worden gehouden en je in die toestand de klephoedjes kunt vervangen).
1 jaar
Hallo.. Excuus voor de late terugkoppeling. Probleem opgelost!
Turbo was natuurlijk al gecontroleerd en had geen overmatige radiaal speling.
Bij 2e controle blijkt deze wel extreem veel radiaal speling te hebben. In de lengte van het asje zit er bijna 3mm ruimte op.
Dat heeft het roken na afremmen op de motor veroorzaakt blijkbaar.
Turbo vervangen, probleem opgelost !
Bedankt voor het meedenken !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar