close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit: storing P2563 Transit 140 pk

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 tdci

Hallo,

Mijn Ford Transit valt gelukkig nog net binnen de garantie, ik heb m zelf nieuw gekocht, maar toch ben ik niet blij dat er met 28 dkm problemen zijn.
Het volgende:

Sinds een half jaar is het probleem dat als ik overschakel en weer gas geef, de respons op gasgeven 1 á 2 seconden vertraagd.
Ik heb gemerkt (in het donker) dat als ik het gas loslaat, de koplampverlichting een dip heeft. De lampen gaan even uit, lijkt het.
Dit komt af en toe voor en er is voor mij geen verklaring voor te vinden hoe dit ontstaat. Het gaat niet vanzelf over, pas na opnieuw starten is het vaak over.
Heeft iemand dezelfde ervaring?

De leverancier van de bus heeft de bus half december naar de dealer gebracht, alwaar een software update is gedaan.

Sindsdien is het probleem gebleven, maar er is ook een probleem bijgekomen.
Als ik voor de update in z'n 3 optrok vanaf een rotonde (+/- 1100 tpm) dan ging dat allemaal vloeiend.
Na de update zit er tussen de 1500 en 2100 tpm een voelbare dip in het koppel.
Tevens is er 2 keer een storing geweest waarbij de motor in noodloop ging en er een oranje lampje op het dashbord ging branden.
Na het uitlezen bleek de storing P2563 te zijn, een probleem met de turbo.
Nu bleek de leverancier hetzelfde probleem te hebben gehad, alleen buiten de garantie, er moest een nieuwe turbo op de motor.
Het is dan in mijn geval wel garantie, maar het is toch vreemd dat een turbo maar 28 dkm meegaat?
Ik rij altijd netjes warm en voordat het contact uitgaat laat ik de motor altijd nadraaien (het is tenslotte mijn eigen bus en daar ben ik zuinig op).

Zijn dit bekende problemen?

Alvast bedankt voor evt. reacties.

Gr. Cees

Geplaatst door

racecees (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

p 2563 is geen kapotte turbo
het is de variabele schoepen regeling van de turbo
kijk of het bedieningsstangetje niet klemt of vastzit
en eventueel de aansturing controleren tijdens proefrit met de ford ids tester.

fordmannetje 0
badge

11 jaar

Bedankt, fordmannetje ;-)

Ik heb het aangegeven, maar volgens de monteur is alles electronisch geregeld.
Vandaag m'n bus weer terug gekregen, zonder oplossing helaas.
De storing was in eerste instantie gereset en daardoor kon de dealer het niet meer uitlezen.
Ik moet nu gaan rijden tot de storing zich weer voordoet...
Dat met de variabele schoepen regeling, zou dat ook de oorzaak kunnen zijn van de "koppeldip"die ik voel tijdens het rijden?

Alvast bedankt.

Gr. Cees

racecees 0

11 jaar

klopt is electronisch geregeld
maar als er wat vast zit lukt het niet om de schoepen te verstellen.
doet de storing zich dan maar soms voor?
die dip kan zeker door de variabele schoepen komen.
hebben ze dit niet even gecontroleerd?
en hoezo wachten tot de storing er weer in komt?je hebt toch een foutcode van de vorige keer?

fordmannetje 0
badge

11 jaar

De storing is gereset en komt daardoor niet meer in beeld (werd mij verteld)
Zonder die foutcode kunnen ze ook geen garantie claimen bij Ford.
Ik weet niet wat ze hebben gesleuteld of gekeken.
De storing is 2 keer voorgekomen in 1 lange rit.

Gr. Cees

racecees 0

11 jaar

Inmiddels rij ik alweer een week in de rondte.
De bus is in Bodegraven geweest en daar hebben ze iig de MAF sensor vervangen.
Die meet de temperatuur van de inlaatlucht (werd mij verteld).
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat er een open inlegfilter is geplaatst?
Wat ze verder met de turbo hebben gedaan is me niet duidelijk.
Het probleem lijkt nu over te zijn, de tijd zal het leren.

Gr. Cees

racecees 0

11 jaar

deze meet geen temp maar de lucht hoeveelheid(luchtmassa meter)
kan door open luchtfilter komen ja

fordmannetje 0
badge

11 jaar

Nu bijna een maand verder.
Ik ondervindt dat de problemen er nog steeds zijn (koppeldip na de update en af en toe vertraging na overschakelen)
Storing heeft zich niet (meer) voorgedaan.

Moet ik m'n bus weer terugbrengen? Garagehouder zegt dat Ford niets vrijgeeft over wat er precies gebeurt bij een update...

Gr. Cees

racecees 0

11 jaar

Inmiddels zijn we 2 jaar verder en komen er weer problemen terug met de Transit. Inmiddels 61 dkm op de klok.
Ondertussen is er wel chiptuning door Zip-tuning gedaan, dit heeft iets verbetering gegeven in de eerder beschreven koppeldip.
Maar nu gaat de motor wel erg vaak in noodloop. De meest voorkomende storing is P2563 (Positiesensor A voor drukregeling turbocompressor- bereik/prestaties circuit) maar ook P0234 (turbo/compressor, laaddruk te hoog.
Afgelopen zaterdag uitgelezen en turbotest via de laptop uitgevoerd, direct weer P2563.
Bedieningstangetje voor variabele schoepen losgehaald maar deze gaat zeer soepel heen en weer (lijkt geen weerstand te hebben)
Stekker losgehaald en gecontroleerd, lijkt niks mee mis te zijn.

Ik voel gewoon dat ik (veel) vermogen mis in vergelijking met een soortgelijke transit met gelijke lading. Ook gaat hij bij 130 km/h op de cruisecontrol na 5 minuten in noodloop.

Als een van de mogelijkheden wordt gemeld: electrische storing in het regelcircuit van de turbo. Wordt daar heet kastje op de turbo mee bedoeld, die het stangetje van de schoepen bediend? Klopt het dat dit kastje niet los te koop is? Is er een of andere mogelijkheid om bepaalde oorzaken uit te sluiten?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Met vriendelijke groet

racecees 0

9 jaar

Even een vraag er bij:
Mijn garage heeft een bedrijf gevonden die het electrische kastje zou kunnen reviseren, BBA Reman.
Iemand daar ervaringen mee? Het kost € 250,- excl. BTW

Gr. Cees

racecees 0

9 jaar

Waarom zet je niet gewoon het originele inlaatcircuit terug (desnoods van de sloop)?
Dan heb je toch een fijner rijdende auto (met de chiptuning erbij) als in de huidige situatie met steeds vermogensverlies en noodloop?

Heino4267 710

9 jaar

Hallo Heino,

Het enige wat ik heb veranderd is een open inlegfilter, dus de verdere inlaat is gewoon origineel.
Inmiddels heb ik de acuator laten repareren bij BBA Reman en het probleem is over.
Blij toe.

Bedankt voor jullie input en meedenken.

Gr. Cees

racecees 0

9 jaar

Beste Racecees, Wij hebben een zelfde probleem als U en wilden graag een reparatie uit laten voeren bij BBA Reman, blijkt dat ze failliet zijn gegaan.... Weet U toevallig nog wie de monteurs waren? Ik ben op zoek naar de mensen van BBA Reman, wellicht dat zij ons nog kunnen helpen.

Johnjose 0

1 jaar

Cees ik heb ook z'n zelfde probleem.
Mijn vraag aan jouw is is de dip in jouw koplampen verholpen met de reparatie
van de actuator ?
Of is dat een ander probleem geweest ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.