De motor begint bij constant rijden in de 4 bij 60 km/u en in de 5 bij 80 km/u (toerental ca 1800 tpm) hevig te stotteren. Bij gas geven of gas los laten is het stotteren direct over.
Het tweede massa vliegwiel is inmiddels vervangen maar het probleem is nog niet opgelost. De garage kan bij uitlezen van de codes niets vinden, ook niet bij het uitlezen tijdens het rijden.
Wie weet wat er mis kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR dichtzetten is het eerste wat je kan doen, dit is heel simpel, als het dan niet beter is laat maar weten.
(Een Mondeo van 2002 loopt nl beter en zonder foutcodes als je de EGR afdopt)
Als de inlaatcollector en de EGR klep sterk vervuild is, wat ik verwacht, dan kan je die eerst zuiver maken.
Hallo Hendrik
Bedankt voor je reaktie maar ik was vergeten te vermelden dat ik de EGR al afgesloten heb, dit heeft echter geen effect gehad.
16 jaar
Dan denk ik dat de imv klep (achter op de pomp) zijn beste tijd gehad heeft. Deze zorgt voor de brandstoftoevoer naar de pomp en regelt zo de uiteindelijke raildruk. Als die fel schommelt kan ook de motor stotteren.
Dat klinkt plausibel. Is er een manier om deze klep door te meten??
16 jaar
Nee, die kan je enkel vervangen ( let erop dat er geen vuil inkomt)
Heb je al eens gereden met Forté dieselreiniger in je tank? Dat is misschien voldoende om de klep terug soepel werkend te krijgen.
Ik ga dit maar eens proberen, bedankt voor de tip.
Overigens heb ik de laatste paar dagen twee keer meegemaakt dat het stationair toerental direkt na het starten erg laag was. De motor liep stationair bij 500 tpm en reageerde niet op het gaspedaal. Na het opnieuw starten van de motor was er niets meer aan de hand.
Zou dit er iets mee te maken hebben??
16 jaar
Het zou mij niet verwonderen. Even een vraag. Heb je nog een zwarte BDP sensor dan kan je hem beter vervangen door een grijze omdat die zwarte dikwijls niet goed zijn en zorgen voor slecht startende of stilvallende motor.
Ik zal er even naar kijken, ik heb dieselreiniger in de tank gedaan en rij er maar even een tank mee leeg. Overigens lijkt het stotteren nu niet meer specifiek bij 1800 tpm op te treden maar met name bij langere tijd (ca 1 minuut) rijden met constante snelheid (ook bij 120 of 140 km/u) , door gas los laten of gas geven is het dan direct weer weg
16 jaar
Tank met dieselreiniger leeg gereden., geen verschil merkbaar. Vandaag is auto op de rollenbank geweest bij Kleinjan dieseltechniek in Nijverdal. Foutcodes konden niet uitgelezen worden maar wel was zichtbaar dat verstuiver no. 2 beduidend meer brandstof inspoot dan de andere 3.
Het probleem was duidelijk zichtbaar doordat de motor in de aangegeven situaties (lage toerentallen en langere tijd constante snelheid) angstaanjagend heen en weer stond te dansen en de uitlaat begon te roken.
De raildruk is continue gemeten maar vertooonde geen afwijking.
De verstuivers worden nu per stuk getest en waarschijnlijk zullen er enkele vervangen moeten worden.
16 jaar
Jan, hoeveel is de kilometerstand van de wagen? Hoe heeft men gemeten dat nr 2 meer inspoot? Was het via de retour of op een andere wijze?
Ik ben ook benieuwd naar de kostprijs van die injectoren bij een dieselspecilalist.
Hendrik
KM stand is 180.000. Vandaag en morgen worden de verstuivers verwijderd en afzonderlijk gemeten.
De meting is verricht via de diagnose stekker met Delphi software. Per cilinder wordt dan aangegeven (met een getal en een grafiek) hoeveel brandstof ingespoten wordt. Bij nr. 2 was dit dus duidelijk meer. Kostprijs is ca. 300 euro per stuk. Exacte prijs weet ik pas als de reparatie klaar is. Ik hou je wel op de hoogte.
Weet je trouwens hoe ik kan zien of de nieuwere versie pomp gemonteerd is. Bouwjaar auto is oktober 2002. Volgens mij is na maart 2002 een nieuwe versie brandstofpomp toegepast
16 jaar
[quote=Hendrik4290]Het zou mij niet verwonderen. Even een vraag. Heb je nog een zwarte BDP sensor dan kan je hem beter vervangen door een grijze omdat die zwarte dikwijls niet goed zijn en zorgen voor slecht startende of stilvallende motor.[/quote]
klok en klepel!!
Dat gaat om de nokkenaspositiesensor en niet om de bdp sensor!
suc6
[quote=Doktor][quote=Hendrik4290]Het zou mij niet verwonderen. Even een vraag. Heb je nog een zwarte BDP sensor dan kan je hem beter vervangen door een grijze omdat die zwarte dikwijls niet goed zijn en zorgen voor slecht startende of stilvallende motor.[/quote]
klok en klepel!!
Dat gaat om de nokkenaspositiesensor en niet om de bdp sensor!
suc6[/quote]
Ja, Doktor, je hebt gelijk, maar ik denk dat men wel weet wat ik bedoel!
Wij Belgen gebruiken niet altijd de afgelikte Nederlandse taal :-)
Groeten,
Hendrik
[quote=Hendrik4290][quote=Doktor][quote=Hendrik4290]Het zou mij niet verwonderen. Even een vraag. Heb je nog een zwarte BDP sensor dan kan je hem beter vervangen door een grijze omdat die zwarte dikwijls niet goed zijn en zorgen voor slecht startende of stilvallende motor.[/quote]
klok en klepel!!
Dat gaat om de nokkenaspositiesensor en niet om de bdp sensor!
suc6[/quote]
Ja, Doktor, je hebt gelijk, maar ik denk dat men wel weet wat ik bedoel!
Wij Belgen gebruiken niet altijd de afgelikte Nederlandse taal :-)
Groeten,
Hendrik[/quote]
Haha, de Belgiesche taal is soms ook er mooi en leuk, vooral die zwoele damesstemmen............
Maar er is toch een duidelijk verschil tussen een Bovenste Dode Punt sensor en een nokkenaspositiesensor (waar niet eens een Nederlandse/Belgiesche afkorting voor is)
En mensen die het niet precies weten wat jij/wij bedoelen zouden met die info wel eens iets verkeerd kunnen denken.
Vriendelijke Groet,
Markus
Hendrik, heeft weinig met taal te maken is wel een heel groot verschil tussen BDP sensoren en CKP sensoren hé => kwa afstand onderling (onderaan en bovenaan motor) en werking + doel ;-)
Niet slecht bedoeld maar er zijn toch mensen die hiermee op het slechte pad gezet kunnen worden.
.
16 jaar
Ik denk niet dat het door de turbo komt, bij mij is geconstateerd dat de nokkenas achterloopt tov de krukas, mogelijke oorzaak is de spanner van de distributieketting. Brandstofsysteem is inmiddels volledig gereviseerd door vervangen injectoren en revisie van de pomp. Maar trilling zit er nog steeds in.
16 jaar
mannen, niet ongerust zijn.
dit probleem komt hier wel vaker voor
maar het is maar weer een auto van het bouwjaar
2002 of is dit maar toeval
16 jaar
fokuske (of Davy) bedoel je dat probleem met kettingspanner vaker voorkomt, zoja wat zijn de symptomen ?
16 jaar
halm,
daar had ik het niet op, het is weer een auto van 2002 waar
de verstuivers van zijn vervangen
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar