hallo,
heb type motor met grijze kleppendeksel
smorgens loopt de auto niet echt lekker slaat regelmatig af en je krijgt m maar moeilijk weer aan de gang.
echter warm doet ie toch aardig.
ondertussenb heteen en ander vervangen en gerepareerd w.o bougies carterventielatieklep distributieriem olie (5w30) luchtfilter.stappenmotor en gasklep gereinigd.vacuumslangen allemaal heel.
geeft geen storing op de computer,dat kan duiden op een mechanische storing.
daarom compressie gemeten cilinder 1 is ok de rest duidelijk minder.
daarom bij koude start waarschijnlijk problemen hierdoor en mogelijk bij dit type motor een bekend probleem.
vandaag ff proef op de som genomen .auto loopt mooi rustig lekt nergens,overal mooi droog ,geen olieverbruik ook geen snelheidsmonster maja tis dan ook maar een 1.6.
warm gereden en losgegooid in de 3 tot de 120 in de 4 tot 155 en in de 5 tot de 175 volgens t boekje.dit alles zonder enige hapering.zelfs enige tijd 180 op de teller gereden.
ik heb de compressie niet gemeten maar is t mogelijk om met slechte compressie zonder problemen nog tot deze prestaties te komen of is dit wel onmogelijk.
bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
ff nog als aanvulling auto heeft 189000 gelopen ook al niet schikbarend veel, verliest geen vloeistofffen.het enige is dat je ruikt dat de verbranding niet echt goed is.
bij meting is hij iets te rijk ,krijgt dus teveel.
bougies ook allemaal zwart
heb ergens gelezen dat je kan m kan contoleren op valse lucht.
dmv t demonteren luchtfilterhuis en dan t kleppenhuis afdekken waardoor hij af moet slaan.klopt dit of ........
bedankt
wat zijn de compressie waardes?
hans
hoi,
heb niet gemeten heb alleen zo n klein kaartje gezien waarop tezien was compressie cilinder 1 ok ik denk dan rond de 12 bar .
cilinder 234 alle rond dezelfde waarde begin van t kleine kaartje weet dan niet hoeveel bar dat kan zijn zat 2cm verschil in compressie tussen de 1ste cilinder en de rest .
misschien dat je hier iets mee kan......
bedankt gr marcel
16 jaar
hoi,
bedenk me nu net dat er voor cilinder 23 en 4 helemaal geen uitslag te zien was ja t begin van t kaartje volgens mij begint die ergens bij de 8 bar.
tis ook wel sterk dan dat alle cilinders behalve de eerste dan dezelfde lage waardes aangeven ben helaas maar een leek hierin.
16 jaar
Door wie is dit gemeten met deze waardes zou je nooit de snelheden die jij noemt kunnen halen,dan zou de motor heel slecht lopen.
Hans
hoi,
weekje engeland geweest daarom late reactie.
heb onlangs nog s gebeld schijnt dat de waardes nog lager waren dan ik heb geschreven in eerder bericht.
kan t zijn dan dat met koude motor de compressie slecht is en met warme motor wel goed .koud slaat hij steeds af.
er zijn dus nu 3 mogelijkheden.
1 degene die gemeten heeft kan niet meten.
2 ik word genaait
3 misschien toch slechte compressie
je zou ander denken de stappenmotor omdat die het stationair regeld.maar ik heb ooit een keer een reactie gehad van iemand die zei dat dat t niet kan zijn omdat als de auto koud is hij een beetje mank loopt heb dan t gevoel dat hij niet op 4 pitten loopt.
slechte compressie kan wel omdat t daarna lang duurt voordat je m weer gestart krijgt. zelf weet ik bijna wel zeker dat dat ie verzuipt.
kan t niet dat als de stappenmotor kapot is er teveel benzine word ingespoten zodat ie t niet verbrand krijgt .dan gaat ie vanzelf mank lopen natuurlijk of is dat onzin wat ik nu schrijf.vreemd is wel warm loopt hij wel stationair soms iets onregelmatig maar redelijk mooi dus stappenmotor goed??????????
bedankt
16 jaar
Laat nu eerst eens de compressie meten door een andere garage,nu blijft het gissen of het wel of niet goed is.
Hans
hoi,
maakt t dan nog verschil of je koud of warm meet.
16 jaar
Compressie moet je met warme motor meten Marcel.
Hans
bedankt.
ga er s rustig over denken hoe nu verder
16 jaar
hallo,
nog 1 ding zit me niet lekker auto is uitgelezen maar geeft geen storing.
als stappenmotor defect moet dat dan storing geven met uitlezen of.................
16 jaar
ik denk dat dit het alom bekende zetec probleem is dus bekent bij een ford garage
zetec probleem is het blijven open staan van kleppen komt door hydr klepstoters die olie druk niet
snel genoeg laten weglopen is een grote reparatie kop eraf nieuwe kleppen nieuw olie druk klepje in kop
dus prof werk
deze motor heeft geen stappen motor aleen een stationaire regel klep
zo als ik je problemen gelezen heb zit ik niet aan deze klep te denken
deze klep genereerd geen storings melding in de computer
zetec probleem is ook niet uittelezen
suc6 dick
hoi,
klinkt leuk zetec probleem,
heeft de auto dan ook minder compressie of heeft dat er niets mee te maken.
je zou t toch zeker moeten weten voordat je de kop gaat demonteren
kan dan toch ook niet anders als de kleppen open blijven staan dat je bij warme motor ook problemen zou moeten hebben.
ik heb alleen problemen bij koude motor ,ik moet zeggen nu t weer beter word slaat hij ook regelmatig niet af.
hoe test ik dan die stationaire regelklep.dat ding heb ik er laatst nog af gehad en gereinigd met remmenreiniger.volgens mij noemen ze dat ding ook gewoon stappenmotor.
bedankt maar weer
16 jaar
ja zeker heb je kompressie verlies maar meestal als de motor kort gelopen heeft
door het enigzins open staan van de kleppen
een stappen motor opend in verschilende stappen de stationare regelklep kent maar 2 standen open/dicht
het zetec probleem laat zich soms een beetje afzwakken door de juiste olie tegebruiken vaak word te dikke olie
gebruikt gooi er eens 5w40 in dan loopt de olie in koude toestand beter uit de klepstoters
sucses ik hoor mischien nog wel van je gr dick
er zit 5w 30 op die heeft koud dezelfde eigenschappen als 5 w 40[quote=dick@home]ja zeker heb je kompressie verlies maar meestal als de motor kort gelopen heeft
door het enigzins open staan van de kleppen
een stappen motor opend in verschilende stappen de stationare regelklep kent maar 2 standen open/dicht
het zetec probleem laat zich soms een beetje afzwakken door de juiste olie tegebruiken vaak word te dikke olie
gebruikt gooi er eens 5w40 in dan loopt de olie in koude toestand beter uit de klepstoters
sucses ik hoor mischien nog wel van je gr dick[/quote]
16 jaar
gaat de motor s''morgens ook sneller (meer toeren) rond dan waneer deze al gelopen heeft?
ja de 5 staat voor de viscositeit bij koud en de 30 of 40 bij warm dus 5w30 mag ook
om de hoeveel km wordt de oie ververst
probeer anders eens een motor reiniger en daar na een hydrolic valve lifter toevoeging
die lossen meer vuil en aanslag op oplangere termijn
dit wil weleens helpen
hoi,
auto loopt koud verhoogd stationair zoals t hoord denk ik tussen 12 1300 toeren.
als warm rond de 900 .maar houd m wel soms iets langer vast in toeren voordat ie terugzakt volgens mij is dat in de opwarmfase t ergst.
eigenlijk is t vreemd dat ie koud afslaat als ie verhoogd stationair loopt je zou dan denken dat ie dan zeker niet af mag slaan.
suggesties nog iemand bvd
16 jaar
In de motoren met grijs kleppendeksel doen wij al van in het begin 10w40 en dit geeft geen enkel probleem.
Bij de zwarte gaat er 5w40 in.
Lijkt mij ook eerder zo een probleem van verbrande klepstelen te zijn (zetecprobleem) waardoor de kleppen blijven hangen => vooral bij koude motor.
Compressie laten meten zowel koud als warm en door iemand die weet wat hij doet ;-)
hoi,
dus als compressie koud slecht
warm moet ie toch goed zijn auto rijd zonder in te houden naar top van 180
kun je er dan zeker van zijn dat het een kleppenprobleem is.
als klep open blijft staan gaat ie dan ook op 3 pitten lopen
compressie heb ik laatst al laten meten weet alleen niet of t warm of koud was zal t es navragen hij had t toen zelfs over 4 en 5 bar en 6 bar en 1 cilinder goed de eerste 12bar ga er maar ff vanuit dat ie dat koud gedaan heeft dan.
ik kan alleen niet begrijpen als de auto warm is je er dan gewoon probleemloos mee kan rijden
16 jaar
motor warm olie dun ales wat warm is loppt lichter klepstoters kunnen olie beter kwijt dus kleppen blijven bij warme motor niet hangen
daarom koud en warm compr meeten
[quote=marcel4]hoi,
dus als compressie koud slecht
warm moet ie toch goed zijn auto rijd zonder in te houden naar top van 180
kun je er dan zeker van zijn dat het een kleppenprobleem is.
als klep open blijft staan gaat ie dan ook op 3 pitten lopen
ik kan alleen niet begrijpen als de auto warm is je er dan gewoon probleemloos mee kan rijden[/quote]
Zoals al gezegt, alles loopt beter als een motor warm is (meer speling, olie die dunner is enz ...)
En dat zetec probleem geeft inbranding klepstelen waardoor deze blijven haperen => compressie verlies via daar.
Dus loopt de motor idd niet helemaal op zijn 4 cilinders !
Ik heb hier voor me zo een klep staan, zal straks eens een foto posten als ik terug ben => moet nu even weg.
hoi,
heb het ff laten rusten,maar t is me wel duidelijk water mis is.
moet eigenlijk de stoters en een olieklep vervangen .de reparatiekosten hiervan zijn te hoog dus dat ga ik niet doen.
ik heb nog ergens gelezen dat er als je de kleppendeksel eraf haalt je wel bij een olietoevoerklep kan. kan dit nog een oplossing zijn hoeft in ieder geval de kop er niet af.
dan heb ik nog gelezen dat bij een oliewissel niet alle olie uit de stoters loopt zou t dan nog zin hebben nog een keer te verversen met andere olie 0w40 bijvoorbeeld.
kan natuurlijk ook gewoon na t starten ff wachten tot hij warm is en dan gaan rijden,als olie warm is zullen de stoters denk ik niet meer open blijven staan.
vraag is dan natuurlijk hoever kom ik dan met die auto als ik m meeneem op vakantie naar kroatie lijkt niet zo'n goed plan maar.......
bedankt in ieder geval voor t meedenken.
16 jaar
oeps ik dacht dat ik de foto had gepost =>
[img]http://users.pandora.be/carp-world/klep....[/img]
Als de motor warm is gaat alle olie er zeker uit hoor bij aflaten !
hoi,
ok nog een keer olie verversen met dunnere olie is waarschijnlijk zinloos
olietoevoerklep dan een mogelijkheid als je de deksel eraf haalt
hoelang kun je er zo meedoor blijven rijden afgezien dat t super irritant is.
als warm blijft de stoter toch niet meer open staan.dan moet je er toch weer de wereld mee rond kunnen of niet soms.
ga ik waarschijnlijk niet proberen hoor.volgende auto word zeker geen ford
16 jaar
[quote=marcel4]hoi,
ok nog een keer olie verversen met dunnere olie is waarschijnlijk zinloos
olietoevoerklep dan een mogelijkheid als je de deksel eraf haalt
hoelang kun je er zo meedoor blijven rijden afgezien dat t super irritant is.
als warm blijft de stoter toch niet meer open staan.dan moet je er toch weer de wereld mee rond kunnen of niet soms.
ga ik waarschijnlijk niet proberen hoor.volgende auto word zeker geen ford[/quote]
Je kan er mee rijden tot het niet meer gaat hé, moeilijk te zeggen ;-)
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met die klep !?
Tja dat makt ieder voor zich uit, Ford blijft de naam hebben maar de overstappers klagen ook bij die andere merken dat merk ik genoeg !!! Het gras is altijd groener aan de overkant hé ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar