Mijn Focus C-Max 1,8 Ghia uit 2004 heeft bij lagere temperaturen (<15ºC) het probleem dat insturen vooral naar links eerst erg zwaar gaat en daarna bij een iets groter stuuruitslag weer normaal. Hoe kouder het is hoe sterker dit probleem en na het rijden van een aantal kilometers verdwijnt het langzaam. Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging vanuit de middenstand eerst over een "dood" punt heen moet en dan weer goed werkt. Naar rechts draaiend is het probleem er ook maar veel minder sterk. Aangezien het komende winter bij nog kouder weer waarschijnlijk nog sterker en gevaarlijk wordt wil ik dit nu graag zsm oplossen.
Iemand enig idee over de mogelijke oorzaak (oorzaken)?
Grad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
vastzittende kruiskoppeling of homokineet
Ik heb vanmorgen bij 4ºC buitentemperatuur het stuur in verschillende standen versteld (hoger/lager en verder in- en uitgeschoven) en daarmee bleek het probleem te veranderen. Het zware punt kwam bij een andere stuurhoek en minder sterk. Het zou volgens mij dus best wel met een van de (of beide) kruiskoppelingen in de stuurkolom te maken kunnen hebben. Ik ga dit samen met een monteur verder onderzoeken.
Wordt vervolgd.
Grad
12 jaar
Ik ken dit probleem en is als volgt opgelost.
Eerst is de vloeistof vervangen, maar dit hielp tijdelijk iets.
Daarna is de pomp vervangen door een nieuw exemplaar, geen verbetering.
Tenslotte is het stuurhuis vervangen door een gebruikt exemplaar, probleem opgelost.
Helaas begint de auto nu na enkele maanden langzaam schokkerig te sturen als ik het stuur terug draai, misschien toch een nieuwe kopen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar