Ford Escort: TD 90pk zoek dieselspecialist omg.Arnhem om probleem op te l

Bouwjaar: 1997

Hallo,

ben terug van vakantie maar zit nog steeds met probleem diesel.
Auto stottert en rookt blauw en houdt in.
Fitz klep, vuldrukregeling en brandstoffilter incl opvoerpomp zijn al vervangen. Gloeiougies nu 12000 km en distributie is ook recentelijk vervangen. Garage(universeel VAK) weet het ook niet meer, Dealer wil eigenlijk niet naar de auto kijken omdat hij er ook geen heil in ziet iets te kunnen oplossen gezien hetgeen er al gedaan is. Advies is naar dieselspecialist in Harderwijk? te gaan.
Weet iemand welke er in Harderwijk bedoeld wordt en kan iemand me misschien een adres van een betrouwbare dieselspecialist in de omgeving van Arnhem geven???

Graag jullie advies
Alvast bedankt
Sjoerd

veldhuizen

Geplaatst door veldhuizen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Sjoerd,

Ik heb een link naar je e-mail gestuurd kijk daar maar even het gaat over de dieselspecialist.

Hans

veldhuizen (0), 18 jaar geleden

Bedankt, heb nu alvast een mogelijkheid ook al is het niet naast de deur. Zal eens met hen bellen over de mogelijkheden.

Hoe kan ik trouwens herkenen welk merk dieselpomp er in mijn escort zit?? Kan toch Bosch of Lucas zijn ??

Sjoerd

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Staat vast wel ergens op maar het zal wel Bosch zijn Lucas word er weinig gebruikt dacht ik.
Niels de fordman zal ook wel reageren die weet het vast wel.

Hans

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

aan de filter kan je het onmiddellijk zien: is het een kleine filter (ca 10 cm) voorzien van een opvoerpompje dan is het een cav/lucas. Is het een groter filter (ca 15 cm) met twee drukkoppelingen bovenaan en zonder opvoerpompje dan is het een bosch.

SKB (0), 18 jaar geleden

deze escorts hebben een Lucas (roterende)pomp..

sauspasta (0), 18 jaar geleden

Bij mij hield hij in omdat er een borgveertje, van het stangetje tussen een klep in de turbo en vacumhuis nabij de turbo, af was.
Klep bleef dicht te weinig lucht van de turbo.
Blauwe rook is onvolledige verbranding.
Ik denk dat daar het probleem zit. Misschien geen goede turbo werking.
Of EGR.

gr NB

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Recent distributie riem vervangen?
En deed ie het daarvoor ook al,of niet?
Dan zou ik daar eens naar kijken.(aftekenen met een lakstiftje,door VAK garage?)
Pomp half tandje verkeerd,en gaat raar stationair lopen,en roken.

Je hebt er inderdaad een lucas pomp opzitten.
Je kan even kijken of ie niet lekt bij het membraam van de vuldrukregeling,en de slangen ervan.

Tevens wel de gashevel positie sensor wel eens kapot gaan.

Als de dealer de auto uitleest,wat zijn dan de waarden van de FITZ-klep?
Zijn deze gelijk?(gevraagd en gemeten inspuitmoment)

Niels

veldhuizen (0), 18 jaar geleden

probleem van stotteren en roken deed zich ook al voor voordat de distr. werd vervangen.Na vervanging wilde de auto wel moeilijker aanslaan, moet best lang doorstarten,en dan ook rook.
VAK garage zegt dat afstelling goed moet zijn.
Membraam vuldrukregeling is al vervangen evenals solenoide (=fitzklep?), diagnose app VAK garage gaf fitzklep defect.Filter en opvoerpomp warean al eerder vervangen bij Ford.
Inhouden doet zich met name voor als ik voor stoplicht tijdje stil heb gestaan, met stationair slecht lopende en rokende auto.Tevens met normaal rijden als ik de bocht door ben en weer gas ga geven wil hij eerst niet en dan na gas even loslaten meestal wel weer goed op toeren komen. doortrekken in de 5 gaat ook niet meer zoals het hoort, auto komt nog wel makkelijk boven de 140 km/u.
Als de auto stationair loopt en gaat stotteren zie ik wel dat tegelijkertijd de kabel die voor de pomp langs loopt en die de hevel voor op de pomp bedient (niet de gashevel)tegelijkertijd ook reageert. deze wordt aangestuurd door een pen voor in de motorruimte aan de bestuurderskant. Is dit soms het vervroegingssysteem en kan dit nog iets betekenen voor het probleem dat ik heb? De betreffende hevel voorop de pomp heeft heel iets speling, is dat wellicht aanwijzing dat pomp overmatige slijtage heeft??

Kan roetfilter ook nog oorzaak zijn?

Mvg
Sjoerd

SKB (0), 18 jaar geleden

verstuivers ultrasoon laten reinigen + de druk laten meten, of deze binnen de marge valt ik gevloof rond de 150 bar

dirk2276 (0) PRO, 18 jaar geleden

je moet de pomp vrij vroeg zetten dan loopt hij het best

RPC (0), 18 jaar geleden

Het slechte aanslaan had mijn TD-tje destijds ook last van; ik gloeide standaard 2 x voor.......

Bij blauwe rook, denk ik eerder aan verbrande olie; zwarte rook duidt eerder op onvolledige verbranding, dus teveel brandstof (of onvoldoende lucht cq. te lage turbodruk).
Is er al compressie gemeten?

Deze auto's zijn niet voozien van een roetfilter, wel van een oxidatiekatalysator.

De hevels die je ziet, zijn volgens mij de stationair regeling en de motorstop.
Als de motor reguleert (stottert) zal deze idd de zaak proberen te stabiliseren en dus bewegen.

Heeft het inschakelen van grote stroomverbruikers en/of airco nog invloed op het stationair toerental?

SKB (0), 18 jaar geleden

klinkt wellicht niet geheel logisch, maar is je temp. meter nog wel 100%, deze heeft namelijk ook invloed opde inspuitpomp

veldhuizen (0), 18 jaar geleden

stroomverbruikers hebben geen invloed op stationair, alleen bij in en uitschakelen airco even een hikje (is altijd al zo geweest).
Compressiemeting en verstuivertest heb ik met garage al besproken, maar volgens hem is compressieprobleem niet aannemelijk, verstuivertest nog te overwegen.

Temp meter staat altijd constand ver onderin, alleen bij warmrijden loopt hij iets op en daarna terug naar onderin, is bij mijn weten ook altijd zo geweest, ook voor de problemen. Heb hierover al eens vraag gesteld in dit forum.Wist niet dat dit ook nog invloed kan hebben op pompgedrag. Kan ik de tempmeter electrisch af koppelen om dit uit te sluiten? en waar zoek ik dan de draad?

Wil graag zelf nog een en ander uit kunnen sluiten voor ik weer allerlei reparaties laat uitvoeren die niets oplossen.


mvg
Sjoerd

SKB (0), 18 jaar geleden

je hebt 2 temp.meters....1) staat inverbinding met de EEC-computer en 2) geeft de temperatuur aan op 't dashboard

de eerste is vrij expensive. laat deze ff checken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.