auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: TDCi stationair stotteren

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 96kw

De laatste tijd loopt mijn Mondeo niet helemaal meer lekker stationair. Meestal loopt hij heel onrustig; steeds wisselen van toerental tussen 850-950. als ik een heeeeel klein beetje gas bijgeef, zodat hij op de 900 blijft, loopt hij als een zonnetje, maar stationair is het niet leuk meer. Soms start ik hem opnieuw en dan is het goed voor een paar seconden maar dan gaat hij weer stotteren. Ik vertelde dit verhaal aan de dealer en die zei direct dat het de verstuivers waren, à là €1500,- . Nu vond ik dat abnormaal en ging ik dus op internet kijken, en wat blijkt, ik ben niet de enige. Vele TDCi'ers voor mij hadden dit probleem. Iedereen exact dezelfde symptomen, dan toch een productiefout? Ook rookt hij als ik wil doortrekken; wegrijden of inhalen dus. Dit heb ik zelf echter opgelost door de EGR af te sluiten met een paar gaatjes in de dichte pakking zodat de ECU gerustgesteld werd. Inlaat was VERSCHRIKKELIJK om te zien. Er was nog maar een opening van 50% van het normale open, de rest was dikke, vieze zwarte drap. Alles zat eronder. Heb het meeste weggehaald en motor loopt nu iets rustig en VEEL minder rook. Maar het stationair lopen is jammer genoeg hierdoor niet opgelost. Sommige zeggen verstuivers, andere de pomp die te hoge/lage druk geeft. Ik weet het niet, iemand nog tips? Deze auto bevat het Delphi brandstofsysteem.

Geplaatst door

farris12 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja idd denk ook dat er een of meerdere verstuivers zijn die te veel lek hebben op de retour.
Potjes aan de retourleidingen hangen, orginelen leidingen afdoppen.
Motor 4 min stationair laten lopen, mogen dan ongeveer 18ml brandstof in potje hebben.
Maar als ik de symptomen zo zie, lekken ze behoorlijk

Postie 0
badge

16 jaar

hmm, wat belachelijk. Misschien is het een productiefout als iedereen deze problemen heeft? Of ligt het gewoon aan de slijtage (202468km)?
Hoe moet ik dit testje uitvoeren, waar zit die retourleiding? Heb niet veel verstand van deze volgebouwde dieselmotor :)

farris12 0

16 jaar

Kun je het testen beter aan de dealer overlaten denk ik, die heeft daar passende stukken voor.
Als je 202468 km hebt gereden met 1 set verstuivers vind ik dat erg goed, meestal geven ze de geest wel eerder.
Ford zegt er verder niets over, die gooit het op dat het aan de brandstof ligt die getankt word.
Ik zeg zelf dat de fout bij delphi ligt.
Ford is gelukkig over gegaan op een andere merk common rail systeem.

Postie 0
badge

16 jaar

@ postie

Postie, vanaf welde datum zijn ze overgeschakeld naar een ander merk (Bosch???)?

Groeten,

Hendrik

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

in feite is het dus normaal dat mijn auot zo reageerd na 202000 km? De enige remedie is dus nieuwe verstuivers etc. Op mijn tankdop staat dat Ford BP aanbeveelt en heb tot nu toe ook niets anders getankt, hahaha

farris12 0

16 jaar

VAnaf de nieuwe modellen mondeo, transit en focus.

Postie 0
badge

16 jaar

heb weer wat ontdekt:
Stationair trilt de motor bijna de steunen uit en gaat het toerental een beetje op en neer. Wanneer hij het ergst trilt hoor je ook zacht pufjes, wat linair loopt aan het getril. Maar, na 10 seconden hoor je een klik; en dan loopt de motor 100% PERFECT?!?!. Dan, na ongeveer 10 seconden weer een klik en dan trilt hij weer zijn voegen uit, en zo gaat het weer opnieuw. Wat kan dit zijn? De verstuivers niet denk ik want na 10 seconden loopt ie perfect? Hendrik vertelde iets over een IMV klep? Gaat dat vaker stuk of zoiets?

farris12 0

16 jaar

Als je de auto nu eens laat lopen, de auto in de versnelling zet en de koppeling een stukje laat opkomen, gaat de motor dan ook beter lopen?
Probeer het eens..

Postie 0
badge

16 jaar

Met de truc van de koppeling moet ik nog even wachten, de motor is namelijk nog warm (want dan loopt ie perfect). Maar volgens mij maakt het niet veel verschil hoor?

farris12 0

16 jaar

koppeling laten opkomen/ van de oprit afrijden zonder gas te geven = nog steeds dat rare gestotter.
Als de motor warm is draait hij goed; en om de 10 seconden draait hij eventjes goed...

Nu snap ik het niet meer :P

farris12 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.