Ford Galaxy: te hoge co, lambda te rijk 2.0i dohc motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: dohc 2.0

co van deze auto te hoog, lambda te rijk. diagnose zegt p1414 secundairlucht-inblaassysteem. lambdasonde en kat zijn ok.
fiches van sonoïdeklappen nagekeken, vacuümslangen lijken ook ok. luchtpomp werkt.
ben niet zo vertrouwd met dit type auto.
co = 4.0, bij 3500 toeren ongeveer 2.5.
Kan iemand mij helpen aub? dankjewel!

autosvak

Geplaatst door autosvak (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

MBJ (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat geeft de lambdasonde voor signaal?
En wat meet de lmm?
Bekijk ook eens het EVAP klepje, desnoods even afkoppelen.

mvg
Marc

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

bij galaxy zit ook nog een luchtpomp onder de accu/naast accu die gaan vaak defect waardoor co niet goed is

tweepktje (0) PRO, 16 jaar geleden

je kan op de stekker van de lucht pomp een lamp van minimum 21wat aankoppelen zo zakt de co weer en krijg je hem door de keuring
zo beinvloed je de pcm en dit is goed kopper dan een lucht pomp!
succes

autosvak (0) PRO, 16 jaar geleden

ja, had het inderdaad zo al opgelost. alleen gebruik ik een klein lampje, van zijpinkertje. werkt even goed. na korte tijd gaat de lamp doven maar blijf je wel 12v meten maar komt er blijkbaar geen stroom meer. de lamp is enkel nog een weerstand. bedankt voor het meedenken.

TesT (0) PRO, 16 jaar geleden

wat doet zo;n luchtpomp dan als deze defect is, lekken of blijft hij draaien, en waarom een lamp aansluiten ?????

yoshi (0) PRO, 16 jaar geleden

Zo'n luchtpomp blaast lucht in de uitlaatcollector als de motor koud is. Bij koude motor is de verbranding nog niet optimaal waardoor er nog onverbrande brandstof mee naar buiten gaat. Door die extra lucht gaan die resterende brandstofdruppels verbranden en de katalysator sneller opwarmen waardoor die vlugger z'n werk kan beginnen doen.

En waarom een lamp aansluiten. Dat heeft met de strategie van de pcm te maken. Die pcm heeft een aansluiting op de luchtpomp. Als de pomp werkt, staat op die aansluiting 12V, werkt de pomp niet dan wordt via de wikkeling van de pomp massa gemeten. Zo kan de pcm weten of 1. het circuit elektrisch in orde is en 2. als de pcm het commando geeft om de pomp aan te sturen ze ook effectief werkt. Zit er nu een onderbreking in het circuit van de luchtpomp dan ziet de pcm geen massa meer. De pcm is dan zo geprogrammeerd dat het mengsel moet verrijkt worden tot een co van zo'n 4,5%. Om nu de pcm om de tuin te leiden en toch geen nieuwe pomp te moeten plaatsen (vrij duur en prutswerkje om te doen) vervangen we de pomp door een weerstand, hier dus een lamp. Ik gebruik een lampje van 5Watt. De pcm ziet weer massa op de juiste aansluiting, CO is in orde, klant tevreden met goedkope oplossing.

Het komt er gewoon op neer dat je de pomp vervangt door een andere weerstand, of het nu een lamp van 5 Watt of 21 Watt is doet niet veel ter zake. De PCM moet gewoon massa zien op de juiste aansluiting en dat kan niet via een rechtstreekse massa want anders maak je kortsluiting als de pomp, of lamp, wordt aangestuurd.

TesT (0) PRO, 16 jaar geleden

kijk hier heb ik wat aan, het is mij duidelijk. Ik wist wel wat een extra luchtpomp doet maar kon geen verband leggen met een hoog co-gehalte.
Nogmaals dank voo rje uitleg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.