Auto kenners...lang weggeweest...maar weer jullie expertise nodig.
Ben in het bezit van een Focus 2/2 met genoemde dieselmotor van PSA.
In het verleden lekkende verstuivers gehad, maar na vervanging brander plaatjes alles goed.
Tevens is de EGR vervangen en daarna afgedopt (met gaatje), en is 25.000 km terug het DPF gereinigd, dit al een half jaar geleden dus staat los van de huidige klachten.
Vorige week ook al gedaan (voor de problemen): grote beurt, brandstoffilter e.d vervangen.
Het probleem:
De turbo is vorige week vervangen voor een revisie, dit omdat de schoepen beschadigd waren door zand als gevolg van een gescheurde turbo slang.
Gelukkig maar, uiteindelijk preventief, want de auto reed prima. Mij is bekend dat de turbo vaak defect gaat als gevolg van een tekort aan olie smering, maar dat was dus niet aan de orde.
Nadat de turbo is vervangen inclusief leidingen, turbo slang en olie plus filters is de ellende begonnen....
De auto rijdt in de eerste versnellingen heerlijk, als je nooit snelweg zou rijden merk je niets.
Maar als ik rond de 100 zit en wil doortrekken naar harder is het direct voelbaar dat er vermogen mist...alsof de handrem erop staat.
Dit heb ik gemeld, eveneens met de waarden van MN eigen odb stekker doe als turbo druk niet boven de 0,7 bar kwam.
Het probleem was eerst niet continu...als hij een keer opnieuw werd gestart dan was het vaak weer goed en was de druk volgende de app ongeveer tegen de 1,3 bar. Om deze reden is de vacuüm regelklep vervangen, maar het probleem is nog steeds aanwezig en nu wel continu.
Geen foutmeldingen, geen lampjes. Echt alleen als je de auto kent voel je het erg goed.
Mogelijk oorzaken waar ik aan denk:
========================
- LMM / MAF sensor defect (wat zijn normale waarden? Ik meet ca 35 / 45 bij flink rijden...bij losgekoppelde LMM/MAF staat deze vast op 144 en een beetje) Detail; de auto rijdt exact hetzelfde als de LMM/MAF is losgekoppeld. Is dit niet vreemd en zouden de waarden dan niet hoger moeten zijn??
Dus de waardes: Met LMM aangesloten en alleen contact aan: 144. Met LMM aangesloten en stationair 10/11
- Scheurtje in een slang, nog niet gevonden
- De revisieturbo zelf...maar ga er nog even niet direct van uit
- Verstuivers, maar omdat het probleem direct na vervanging is ontstaan niet direct aannemelijk
- Een sensor; MAP / Inlaattemp / Nokkenas
Is er iemand die iets kan roepen over wat de juiste waarden zijn vd MAF en MAP sensoren?
Thanx
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Korte update
Toeval of niet....
Maar hij de dealer is de auto aan de PC gehangen...mogelijk dat het dpf vol zit.
is nadat de auto veel te lang had doorgereden met verstopt filter gereinigd bij 140.000 en nu bij 165.000 is naar het gevoel van de monteur het drukverschil te groot...wat wijst op vol filter. ook ruikt de auto penetranter.
wel toevallig....rijdt prima...revisie turbo en nu inhouden en dit.
iemand ervaringen met niet originele dpf filters qua levensduur en kilometers?
origineel kost incl montage ca 900,-
Niet origineel geeft vaak problemen.
Origineel moet minstens 120.000 km meegaan als de rest zoals pomp en verstuivers OK is.
Jij zegt: 25.000 km gereinigd. Hoe is dat gedaan? Kan alleen goed gedaan zijn als het filter opengeslepen wordt en nadien terug dicht gelast.
Dank vd reactie.
Daarover is ook MN twijfel...precies zoals je zegt...er zijn mensen op diverse forums die zeggen dat het filter is gereinigd dmv inspuiting van een middel en thats is.
ben benieuwd naar de staat als ik ervoor kies hem te vervangen.
Vandaar ook dat MN garage samen met me kijkt naar de oplossing.
zoals ik zei...na vervanging turbo met leidingen, filters ed houdt hij in.
toeval nu het filter?! lastig.
weet jij toevallig bij welke gemeten waarden (drukverschil voor en na dpf) je kan stellen dat het echt vervuild is?
Als ik ook maar weet dat hij voor bijvoorbeeld 70 procent vervuild is ga ik voor een nieuwe.
origineel of imitatie is dan de vraag
10 jaar
UPDATE
DPF gemeten en uitgebreide diagnose....niets mis mee.
Omdat de problemen ontstonden bij turbo revisie, gaan we terug.
Auto gaat sowieso terug, maar geeft dus in de hoge toeren te weinig vermogen (inlaatdruk te laag) en foutcode P0299
als iemand tips heeft...graag
10 jaar
laatste terugkoppeling...
bleek dat er abusievelijk een niet variabele turbo geplaatst was...nu lijkt alles weer in orde.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar