Hallo
Ik heb het volgende probleem.
Mijn auto wordt warm echter er gaat wat tijd overheen. Bij stationair een half uur draaien (ivm ontluchten)komt de temperatuur op een kwart en niet verder. Ga ik de snelweg op komt ie mooi in het midden. Echter, zodra ik de kachel aan zet (alleen bij vol) en ik rij constante snelheid (80km zone) valt de temperatuur weer terug tot net boven een kwart. In de stad duurt het ook een eeuwigheid voor de auto warm is tenzij ik de kachel uit laat. De kachel blaast gewoon goed hete lucht. Zodra de kachel uit is komt de auto weer op temperatuur.
Wat heb ik gedaan?
Thermostaat vervangen origineel
Kleine thermostaat onder inlaat vervangen origineel
Nieuwe kvs en ontlucht
Leidingen zijn goed warm.
Het lijkt wel alsof de kachel zoveel warmte onttrekt aan het blok dat t gewoon teveel is. Het gebeurd al als de kachel op 40% staat.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je wel circulering in het koelsysteem
dat wil zeggen pompt de waterpomp de koelvloeistof wel rond?
het komt regelmatig voor dat de waterpomp inwendig defect gaat waardoor deze dus niet meer pompt
Succes
ga ik zo even controleren. Nader bericht volgt!
12 jaar
zojuist gecontroleerd. Leidingen worden dik bij gasgeven met warme motor. Voel dus goede druk van de pomp komen. Ook geen KVSverlies. Kachel goed warm, radiateurfan slaat aan bij 95/96 graden. Temperatuur valt dan normaal. Andere suggesties?
12 jaar
Dit type motor heeft 2 thermostaten, een grote en een kleine, Jou probleem lijkt op een kapotte kleine thermostaat, echter zou ik voor de zekerheid de grote ook gelijk mee vervangen.
Hallo Ford-Master. Ik heb ze beide al vervangen. Koelvloeistof wordt ook gewoon warm. Middels uitlezen via dashboard kunnen constateren dat de temperatuur 88 graden gemiddeld aangeeft na volledig warmrijden. Fan slaat aan bij 96 graden maar daar moet ik wel de auto op toeren laten draaien. Stationair kom ik er niet aan en wordt de auto maar iets van 65 graden na een half uur draaien. Als de auto eenmaal goed warm is gereden en de temperatuur op het midden is geweest blijft deze zo TOTDAT de kachel aangaat. Dan valt t terug. Het probleem doet zich dus ALLEEN voor bij het inschakelen van de kachel en zodra ik alleen stadskilometers rij. Snelweg komt hij wel op temperatuur maar als die kachel aangaat valt t weer terug. Heb geen lekkage en de koelvloeistof die erin zit is G12
11 jaar
iemand die me kan helpen? Heb het nog steeds. De egr is het ook niet. Die is inmiddels weer aangesloten. Bij file en een normaal warme kachel valt de temperatuur terug naar onder een kwart! Beide thermostaten zijn vervangen en weet echt niet meer waar ik het moet zoeken. Las iets van overcapaciteit van de kachel maar dan moet het toch altijd zo zijn behalve in de zomer dat die terug valt? Iemand andere suggesties?
11 jaar
Beste lynx84,
Wij hebben precies dezelfde auto gehad, met precies hetzelfde probleem.
Vooral in de winter kregen wij daar last van, overal waar je onder de 80km/h rijdt kwam de temperatuurmeter niet verder dan een kwart.
Pas op de snelweg helemaal op de helft, reed ik op de afslag en bij het stoplicht, binnen 15sec weer naar een kwart.
Wij hadden wel last dat de climat control dus vervolgens dacht, de motor is niet warm, dus kan er ook niet verwarmt worden, vandaar dat we
altijd de kachel handmatig instelde, er komt namelijk wel gewoon hete lucht uit.
Onze oplossing ; we hebben de auto verkocht.
Wij hebben wel 2 jaar met dit probleem rond gereden, alles is vervangen geweest, alle denkbare thermostaten etc, sensoren, alles!
Enkele honderden euro's verder, probleem niet opgelost.
Succes ermee, ik zou zeggen, gewoon accepteren en wachten tot het weer zomer wordt!
11 jaar
wat is nu eigenlijk het probleem??
zo te lezen is alles normaal en is er niks aan de hand?
Hoi Mathijs. Jij werdt er dus ook gek van, ik ook dus. Ik ga nu een afdekplaatje voor de grille maken zodat er meer warmte in blijft.
Fordmannetje, het probleem lijkt me toch niet onduidelijk?
Bij file en een normaal warme kachel valt de temperatuur terug naar onder een kwart, wat gewoon te koud is. De motor komt alleen op temperatuur bij hoge snelheid
11 jaar
misschien heel simpel.....temp zender defect.
je zegt kachel wordt warm,koelvin slaat aan.
dus dat is allemaal goed
dus de temp zender geeft verkeerde waarde door.
Beste Lynx84, zo'n afdekplaatje kan natuurlijk helpen, maar dan heb je nog steeds geen oplossing.
@ ford mannetje, onze temperatuur zenders waren ook allemaal goed, dit was doorgemeten tijdens het rijden met de auto.
Veel succes!
11 jaar
Het probleem is nog niet verholpen. Heb gemerkt dat de temperatuur snel keldert bij warme kachel. Even de kachel iets minder warm en de temperatuur blijft langer in het midden.
10 jaar
Ooit ook eens zoiets gehad met het temperatuur probleem bij een Mondeo TDCI uit 2002. Lag toen aan de oliethermostaat. Kosten ervan zijn, geloof ik, niet hoog om die te vervangen.
Is maar een idee.
10 jaar
Ik heb hetzelfde bij een mondeo gehad. In eerste instantie dacht ik ook aan de twee thermostaten en heb die dan vervangen. Geen verbetering. Na controle van de waterpomp bleken de vinnen (kunststof) afgebroken waardoor te weinig circulatie. Waterpomp vervangen en probleem was opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar