Ford Mondeo: Jojo bij koude start en stotteren bij optrekken in 2 en 3

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 tdci

Sinds korte tijd heeft de mondeo last van een schommelend rpm bij koude start ( 800 - 1100 rpm, ongeveer)
Eens vertrokken heeft hij er geen last meer van en blijft dat zo, ook bij herstart. Dus enkel bij koude start s'morgens.
Hij is gestald in de garage.
Het tweede fenomeen doet zich voor als hij warmgereden is. Dan stottert hij bij stevig optrekken tussen 2000 en 3000 rpm in 2e en 3e versnelling. Als ik enkele seconden blijf rijden aan iets meer dan 2000 rpm in 2e en 3e en ik trek dan stevig door heft ie het NIET.
Heeft het één met het ander te maken? Zit ik er ver naast als ik denk aan injectoren?

mvg
Oplossingen zijn welkom...

beethoven

Geplaatst door beethoven (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1965) PRO, 11 jaar geleden

Gissen is vaak missen , uit lezen is iets om mee te beginnen , is de zoektocht misschien iets gerichter .

beethoven (0), 11 jaar geleden

Momenteel geen oplossing voorhanden

RMF (0), 11 jaar geleden

Koppakking lek?

Ik had precies dezelfde kenmerken bij mijn Fiesta, en toen was dat het.

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

foutcodes?????

beethoven (0), 11 jaar geleden

Hier zijn géén codes terug te vinden met de codescanner, enkel codes P 0401 en P0403 en soms P0405, dewelke verband houden met de EGR-klep, want die is nl VOL afgedopt!
Het jojo'en begint eigenlijk nadat ik even (een paar meter) gereden heb om uit de garage te komen, meestal zonder "gas" te geven en enkel de koppeling laten opkomen en dan weer terug induwen.....
We zijn nu weer enkele dagen verder en hij heeft niet meer gemankeerd.
Het stotteren begint pas meer als hij warm is gereden, koud geen probleem.
Ik vind het gek en raar dat hij het enkel doet in 2 en 3 .....
Heb een hybride turbo, een C.A.F., Airtec I.C. en pipercross filter.., ook al voor deze probs aan de orde kwamen en nooit iets gemerkt.

B.T.W., ik ben terloops ook op zoek naar een licentie (ongelimiteerd) voor de VCM / IDS ...Iemand voorstellen? Betalend, natuurlijk...

DexterXL (0), 11 jaar geleden

EGR volledig afgedopt??? niet slim, vandaar die codes
probeer dan maar eens met een 6mm gaatje in de afdekplaat.
Ga dan maar eens verder testen.......

beethoven (0), 11 jaar geleden

Het euvel waar ik mee zit staat VOLLEDIG los van het EGR gebeuren. Bewijs? Ik rijd al 3 jaar met een vol afgedopte EGR-klep, nooit enig probleem mee gehad en opeens na bijna 3 jaar zou dat problemen gaan geven? Is ver gezocht, me dunkt.
Ik zeg het: raar dat ie het enkel in 2 en 3 doet in het rpm-bereik , 2500 -3500...daar heeft een EGR-klep niks mee te maken.

beethoven (0), 9 jaar geleden

Het is pas heel recent beginnen optreden......ervoor NOOIT enig probleem geweest.Als ik de mondeo start bij koude motor en ermee vertrek, krijg ik in de zone rond 2000 rpm steeds blauwe rook te zien én begint de auto te schokken en heeft ie géén vermogen meer.Dat duurt enkele ogenblikken en dan begint hij zich te 'herpakken' en komt het vermogen stilaan terug.
Dan duw ik eens door en is het euvel verdwenen.
Dit gebeurt maar één keer tijdens de rit, hoe of hoe kort ook. Na een paar uur stilstaan is het gissen; doet ie het of doet ie het niet, dat hengt van hem af. Soms heb ik het dat, in eerste versnelling, er een kick - dowm optreedt (plots wegvallen van het vermogen), dus dan weet ik ook dat het aanwezig is.
Doe ik een nieuwe rit binnen driekawart uur, is er ook niets aan de hand.
Heb de scanner al aangehangen, maar géén fout(en) in die zin, heb de injectoren al eens losgeplugd van de stroomstekkers, dat werd geregistreerd, maar verder niks, géén enkel fout.
Ik heb er het raden naar
Heb al zitten denken in de zin van een tijdelijke disconnectie van een (de) injector(en) in de aangehaalde rpm-zone, maar dat is extreem, denk ik.
Maar waarom dan enkel bij koude en, laat ons stellen, "halfwarme" motor" ?

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

beethoven

Ik heb je naar dit topic terugverwezen omdat hier het e.a aan voorgeschiedenis staat vermeld.
Mede gezien dit topic niet de status heeft, opgelost blijft dit topic voor ons nog actueel.

Moderator Problemcar

beethoven (0), 9 jaar geleden

Het probleem LIJKT opgelost, voorlopig althans.....
Heb de batterij eens een nachtje losgekoppeld, voor een "reset".
Tot nog toe niet gehaperd en laat ons hopen dat het zo bljft

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.