Een tijdje terug moest van onze Ka de kachelkraan vervangen worden, nadat één van de aansluitingen was afgebroken.
Da's inmiddels geregeld, zelf gedaan en de garage het koelsysteem opnieuw goed laten afvullen. Alleen blijft nu soms de kachel warm als de draaiknop op koud staat, en vanmorgen belde de vrouw dat 't temperatuurlampje ging branden. Het viel me de laatste tijd al op dat als ze een thuis kwam de ventilator nogal hard draaide.
Nu bekruipt me een vervelende gedachte: bij het vervangen van de kachelkraan brak het restant van het tuitje dat nog in de slang zat in stukjes. Ik dacht dat ik alles er wel uit had, maar waarschijnlijk is er een restje achtergebleven. Dat zou verklaren dat de kachel warm blijft bij uitdraaien (blokkeren kachelkraan) en mogelijk dat 't ook het koelsysteem verstopt.
Kan een stukje kunststof van een paar mm het koelsysteem blokkeren? En zo ja, hoe zou ik dat kunnen verwijderen?
Graag jullie advies!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inmiddels heb ik de thermostaat vervangen. Deze zat gesloten vast en zorgde voor het temperatuurprobleem.
Dan nog blijft de interieurfan met de kachel op uit lauwwarme lucht blazen. Iemand ervaring met een kapotte nieuwe kachelkraan?
Bedieningspaneel kan natuurlijk ook defect zijn, je kunt het goed controleren. Haal de stekker los van de kachelkraan en sluit hier een 5w lampje op aan. Zet de temp precies in het midden en start de motor, het lampje moet eenparig gaan knipperen. Als je dan richting koud draait zal de lamp langer uit dan aan blijven en volledig koud zal de lamp helemaal uit gaan. De warme kant is precies andersom zal de periode aan langer zijn dan uit, maximaal heet lamp constant aan. zo test je het paneel.
Thnx, dat gaan we binnenkort eens proberen!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar