Ford FOCUS: Temperatuur motor loopt te hoog op met caravan in de ardennen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: C9DB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 66

Met de caravan op vakantie naar de ardennen.
Vanaf thuis 2.5 uur gereden tot voorbij luik(+/-230 km)op het fijt na dat ik vind dat de focus wat beter kon trekken is niets aan de hand.Na luik gaat de snelweg nogal stijl omhoog,met de top van de weg in zicht schiet de temperatuurmeter in een keer naar het rode vlak.Na een kwartier gewacht te hebben was de stand van de meter weer normaal,weg vervolgd en na weer wat ups en downs in de wegen weer na +/- 20 min. weer hetzelfde,na nog wat keren te stoppen zijn we toch op de plaats van bestemming gekomen(Remouchamps).Moet zeggen dat het met de airco op zijn koudst wat beter ging.De hele week met,alleen de auto de ardennen in geweest,niets aan de hand.(auto kon wel wat beter trekken)
De terugweg was een drama,af laten koelen,rijden etc.met hulp van ANWB de file door laten slepen en ga zo maar door.
Nu moet ik er even bij zeggen al een tijdje was het zo wanneer ik met de aanhanger,zwaar beladen,of niet wat moest steken,voor en achteruit de temperatuur vrij snel naar het rode gaat.
In de auto hangt dan een koelvloeistofachtige vochtige lucht.Zoiets wat je onder de motorkap ruikt als een auto echt aan de kook is.
De garage kan niets vinden.
Zijn er op dit forum mensen die dit herkennen of een oplossing weten.
Ik hoor het graag,alvast bedankt.

kalverjan

Geplaatst door kalverjan (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1805) PRO, 7 jaar geleden

1 in welke versnelling en toerental werd de bekende bult omhoog gereden ?
2 bij dit soort beklimmingen de airco altijd uit zetten.
3 werkt de koelfan op de radiateur wel op de hoogste stand ? , heb het idee , omdat je schrijft dat met de airco aan het beter ging , de fan niet goed werkt.
Hebben ze de werking van de fan gecontroleerd als de airco uit staat , als de airco aan staat werkt de fan altijd en is er dus koeling op je radiateur.
4 Thermostaat gecontroleerd cq vervangen om deze uit te sluiten ?
5 Dop op het expansievat dicht goed af , als deze niet goed afdicht is er geen drukverhoging in het systeem en zal de motor eerder aan de kook gaan.

kalverjan (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor de reactie.
Toerental en versnelling zat wel goed 4e versnelling toerental(dacht ik +/- 2800.
De rest laat ik volgende week controleren.
Tot zover nogmaals bedankt,ik laat het horen

kaleido 1 (1805) PRO, 7 jaar geleden

3e versnelling was een betere keus geweest denk ik met meer toeren , grotere circulatie , kom daar zelf regelmatig , iets verderop heb je er nog 1 Baraque de fratuure

kalverjan (0), 7 jaar geleden

3e versnelling gaat het wel erg langzaam maar is iets voor de volgende keer.
Die Baraque de fratuure heb ik niet zo op gelet(had even iets anders aan mijn hoofd)
Als die koelfan niet goed werkt op de hoogste stand zou dat ook de reden kunnen zijn dat bij manoeuvreren met de aanhanger(of caravan) de temperatuur zo snel oploopt?
Ieder geval bedankt.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Met de airco uit, hoorde je dan de koelfan draaien toen de temperatuur naar het rood zag gaan tijdens het manoeuvreren?

Bij het beroprijden, wat noem je snel stijgen van de temperatuurmeter?
In een paar seconden stijgen kan komen doordat er stoom of uitlaatgassen voor de sensor komt. Dat kan dan komen door lekkende koppakking, of zoals kaleido al zei, een niet goed afsluitende dop op de radiateur, of expansievaatje. Dan gaat de koelvloeistof eerder koken.
Zit er ook echt koelvloeistof in, en geen gewoon water? Water kookt namelijk eerder dan koelvloeistof.

kalverjan (0), 7 jaar geleden

Bij het manoeuvreren hoorde ik(DACHT IK)de koelfan niet draaien.
Bij het bergoprijden en de andere keren van oplopen gaat de meter schoksgewijs omhoog,dus gaat omhoog/zakt weer iets en zo verder tot rood.
Er zit gewoon koelvloeistof in netjes aan het peil,is na gekeken voor vertrek en is nog zo.
Trouwens ik stop voor het de auto kookt en de stoom onder de kap uit komt.
De auto is dus geen een keer aan de kook geweest.
Hopelijk heb je nu weer genoeg informatie.
Ik ga er nu even vandoor.
graag verneem ik weer wat.
Groetjes

kaleido 1 (1805) PRO, 7 jaar geleden

Bij het manoevreren , gaat de fan zeker draaien , ik zou dat als eerste controleren , dat de fan wel aanslaat als de airco uit staat.
Beter langzaam omhoog zonder problemen , dan met allergeweld snel omhoog en dan stil staan.
Daarvoor hebben ze de speciale vehicule-lent stroken bedacht.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Dat schoksgewijs bewegen van de temperatuurmeter kan aan de meter/sensor zelf liggen, maar ik denk eerder aan een thermostaat die niet meer zo soepel gaat.
De ANWB heeft je door een file gesleept zeg je, hebben ze nog meer gedaan of gecontroleerd?

kalverjan (0), 7 jaar geleden

Ja gecontroleerd,na kwartier kwam er een sleepwagen/autoambulance en de caravan er achter.
Toen had ik dus lang genoeg stil gestaan en kon weer rijden.
Het was bij Maastricht bij die bouwput,een file,was ik nooit door gekomen zinder koken,stoppen en optrekken,heeft een normale auto nog wel eens moeite mee.
Ik laat zo gauw mogelijk de zaak nakijken.
iedereen tot nu bedankt,ik laat het weten als het klaar is.

kalverjan (0), 7 jaar geleden

Ja,hier ben ik weer.
welnu,de fan is vernieuwd en....prima.
Nog even naar kaleido1 toe,welke lage snelheid zou voor jou dan nog acceptabel om vanaf luik naar boven te kruipen.
Het was voor mij de eerste keer in de bergen met een caravan.
Ik zie vind dat een beetje vervelend op een snelweg met 50/60 naar boven kruipen.
Graag hoor ik wat jou menig is.
groetjes

kalverjan (0), 7 jaar geleden

Iedereen bedankt voor het meedenken/aandragen van oplossingen.

kaleido 1 (1805) PRO, 7 jaar geleden

Tja wat is acceptabel , ik ben daar wel eens met 40km/h omhoog gegaan , het gaat er om dat je niet koste wat kost omhoog wilt , forceren is vragen om problemen.
Je kunt beter wat langzamer met een hoger toerental omhoog dan met hogere snelheid maar de motor te veel belasten.
De vehicule-lent stroken zijn daar speciaal voor bedoeld om langzaam maar gestaag omhoog te gaan.
Het is een beetje op gevoel , je kunt de volgende keer ook via St.Vith rijden is iets om maar een stuk vlakker.

kalverjan (0), 7 jaar geleden

Kijk dat wou ik horen denk ik 40km/h,ik denk dat ik daar iets te bang voor ben/was.
Van het forceren ben ik niet hoor,ik hou altijd wel contact met de motor(toerental ed,)daarom heb ik hem ook op tijd stil gezet.
Ben niet van"het moet en het zal,koste wat kost"
Maar heel erg bedankt voor de tip,zeker dat omrijden via St.Vith.

Heino4267 (230), 7 jaar geleden

Met betrekking tot je snelheidsvraag:
Als je op zo'n steile, lange helling omhoog moet, heb je niet de trekkracht van je auto nodig, maar vooral het vermogen. Dat duidt er op dat de auto op dat moment zwaar (thermisch) wordt belast en koeling nodig heeft. Ik zou in zo'n omstandigheden een niet-extreem (dus geen 6000 tpm) toerental opzoeken waarbij de koeling goed is, dus zo'n 4000 tpm. Als je onvoldoende vermogen hebt om de bij dat toerental horende snelheid aan te houden met je combinatie, kies je een versnelling lager. Ik denk dat je met 4000 tpm in de derde versnelling toch wel 60 km/uur rijdt en dat is een mooie snelheid om omhoog te komen.

Op het kruipspoor houdt het overige verkeer rekening met jou: ook vrachtwagens halen je gewoon in als het hun te langzaam gaat.


Denk je err aan dat dat óók de juiste snelheid en versnelling is om op zo'n helling omlaag te komen?

Hans4040 (330) PRO, 7 jaar geleden

Opgelost probleem, gelieve enkel nog relevante opmerkingen plaatsen

kalverjan (0), 7 jaar geleden

[quote=Heino4267]Met betrekking tot je snelheidsvraag:
Als je op zo'n steile, lange helling omhoog moet, heb je niet de trekkracht van je auto nodig, maar vooral het vermogen. Dat duidt er op dat de auto op dat moment zwaar (thermisch) wordt belast en koeling nodig heeft. Ik zou in zo'n omstandigheden een niet-extreem (dus geen 6000 tpm) toerental opzoeken waarbij de koeling goed is, dus zo'n 4000 tpm. Als je onvoldoende vermogen hebt om de bij dat toerental horende snelheid aan te houden met je combinatie, kies je een versnelling lager. Ik denk dat je met 4000 tpm in de derde versnelling toch wel 60 km/uur rijdt en dat is een mooie snelheid om omhoog te komen.

Op het kruipspoor houdt het overige verkeer rekening met jou: ook vrachtwagens halen je gewoon in als het hun te langzaam gaat.


Denk je err aan dat dat óók de juiste snelheid en versnelling is om op zo'n helling omlaag te komen?[/quote]
Bedankt voor de tip(s)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.