hallo,
Ik heb een Ford Escort Ghia 1995 1.8 benzine.
De ventilator van mijn radiator is geplaatst tussen de motor en de radiator in. (radiator vooraan, dan ventilator, dan motor).
De ventilator slaat volgens mij erg snel aan, en produceert dan een hevig geraas. Hij blaast de lucht door de radiator heen aan de voorkant van de auto naar buiten. Klopt dit? Het is namelijk ook de bolle kant van de bladen die nu blaast, dus het lijkt erop dat hij de verkeerde kant op draait. Draai ik dit om door simpelweg de polen om te wisselen (stekker omdraaien en/of knippen en plakken)? Hoe kan zoiets zijn onstaan? verkeerde/goedkope montage?
Ook schommelt de temperatuurmeter op het dashboard nogal, tussen bijna koud en ongeveer loodrecht (midden dus). Kan dit alles te maken hebben met temperatuursensors, of met de afstelling/werking van de thermostaat? Wat is de oplossing van dit probleem?
(Ook heb ik een probleem met de ontsteking. toerental schommelt stationair, slaat soms zelfs af. Ook bij toeren rond de 1500 rpm hikt de motor als je gas wilt geven, net of hij geen brandstof of geen vonk krijgt. Maar zie daarvoor andere topic.)
Bedankt voor jullie hulp! Ik ben onder de indruk van de vele, goede en snelle adviezen die ik zag in verschillende threads.
Groeten Adriaan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een keer gehad bij een Peugeot 205 dat de kachelventilator de verkeerde kant op draaide.
Daar denk je echt niet als eerste aan als iemand met de klacht komt dat er geen ventilatiewind voelbaar is.
Maar hoe dat komt ?
Misschien een verwisseling van de noord- en zuidpool van het anker.
Vernieuw eerst de temperatuursensor van de computer maar om de schommelende meter te verhelpen.
Reactie op Edje Raketje:
Ik weet dus niet zeker of de koelvin de verkeerde kant op draait of niet!
Moet bij deze wagen de koelvin de lucht vanaf de motor dóór de radiator heen naar voren blazen, of moet hij lucht afzuigen vanaf de radiator, en naar achteren (richting motor/bak) blazen?
Ik heb namelijk nog nooit gemerkt als ik voor de wagen stond dat de ventilator de warme lucht van de radiator tegen mij aan blaast. Het lijkt me ook, dat als je dan rijdt, al die lucht toch weer terugkomt in de radiator, dus dat die niet bijster goed zal koelen?
Is er iemand die weet wat klopt voor mijn auto? Bedankt!
(PS ja ik was al bang dat de temperatuursensor vervangen zou moeten worden. Ik zal hier achteraan gaan.)
17 jaar
de ventilator moet de buitenlucht aanzuigen door de radiator. Andersom zou weinig nut hebben.
Temperatuursensor zal idd het probleem zijn bij de schommelende meter in het dashboard.
17 jaar
Probleem is niet opgelost maar heb de wagen in 2008 verkocht/ingeruild. Ik plaats nu deze reactie om te zorgen dat dit probleem niet open blijft staan.
Dank voor de tip, moderator!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar