auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Temperatuur te laag

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 16 v zetec

Hallo,

Mijn temperatuurmeter stijgt maar minimaal.
Eigenlijk net in het vak "normaal",maar ook vaak net eronder in de file stijgt hij wel,maar nooit tot in het midden.


hoor dit zo bij Ford?
Als het niet zo hoort wat is er waarschijnlijk kapot. de temperatuursensor of de thermostaat?
Kan ik dit testen of beter meteen vervangen?


Groet,
Koen

Geplaatst door

Koen van Hees (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dit probleem had ik ook .
ook de verwarming werd na meer dan 60 km pas warmer.
ik las ergens hier een forum wissel de slangen.
van de kachel
op je schut bord links zie je 2 slangen.
de onderste loopt naar je kop en de bovenste naar je pomp...
als je dit wisselt de onderste naar je pomp en de bovenste naar je kop
bij mij werkt het 100% wel eens waar dat hij verder komt cm 1 a 2 voor rood te warm maar je hoort de fan de boel koelen en loopt weer netjes terug naar het midden
ook je verwarming wordt na 5 km warm....
en ik heb ook voor bij de radiator in de slang de ontluchting's nippel uit gedraaid tot er koelvloeistof uit liep
en weer dicht gedraaid....deze tip heb ik ergens gelezen het helpt wel...succes ermee
ps schrik niet dat hij heel snel naar 90 graden gaat.......

asfaltrocker 0

15 jaar

Dankjewel Thom,

En moet ik daarvoor het hele systeem leeg laten?of kan dat zo ook.
Weet jij zo waar de thermostaat zit?
Ontluchten zal ik eens proberen,maar heb toch het idee dat het in mijn temperatuursensor zit.


Eventueel meer tips welkom

Koen van Hees 0

15 jaar

je thermostaat weet ik zo niet....
en bij mij zit de temp sencor vlakbij de slang die naar je radiator loopt valt bijna niet op omdat er een zwart rubber hoesje op zit
en leeg laten lopen ...dee ik ook niet met 2 grip tangen iedere slang een om af te sluiten
mijn sensor kwam ook niet verder dan net uit witte vlakje links de kachel werd ook niet warm pas na 100 km
en nu na wisselen.....bij 5 km warm en de sensor loopt gevaarlijk naar rood .....zo dacht ik eerste instanties maar net voor rood stopt hij en bij stationair toeren.....gaat je fan lopen dus tja....
ik was bang dat ik iets verkeerds zou doen dus heel veel site bezocht en steeds weer die sensor en kachel niet warm word....
ook specialisten roepen dat de bovenste slang van je schut bord naar je kop moet lopen....
het lijk er op dat elke ford de slangen verkeerd worden gemonteerd
in iedergeval de escorts
ik heb de kluwer hand boek cd niet bij de hand uit geleend
maar ik verzeker je baat het niet schaad het niet en bijmij werkt die wissel truck dus wel en hoe
voorheen moest de kachel kraan op rood en nu na 15 km kan ik hem al op het blauwe gedeelte zetten de kachel wordt nu echt heet...succes koen
groetjes thom

asfaltrocker 0

15 jaar

Hallo Thom,

Ga toch eerst proberen om de sensor te vernieuwen.
Geloof je ervaring wel,maar mijn kachel wordt meteen warm dus daar heb ik geen problemen mee en ik moet eerlijk zeggen het klinkt wel vreemdt dat die twee slangen affabriek verkeerd om zitten,maar goed alles kan.

Groet,
koen

Koen van Hees 0

15 jaar

hoi koen
dat had je niet vermeld dat je kachel wel warm werd.
duurd het lang voor hij echt heet word je kachel of vrijwel direct.
bij lang duurd voor hij echt heet wordt ..moet je toch eens proberen die slangen..
maar goed ..
als de temp meter op je dash bord niet uit het hoekje komt en wel warm wordt duid idd aan je sensor
die is dus stuk hij zit midden voor op je blok met rubber manchet/hoesje er loopt ook een draad je heen en voor 15 euro ongeveer bij de auto oderdelen huis heb je een nieuwe...
succes ermee koen.

groetjes thom

asfaltrocker 0

15 jaar

Kachel wordt vrijwel meteen warm en na 5 minuten bloedheet dus dat is het probleem niet,maar de wijzer komt echt bijna niet in het vak normaal.
Ooit wel een cm ofzo,maar nooit in het midden.

Motor loopt ook slecht in de ochtend(zie mijn vele ander topic over dit probleem)misschien houdt het een en ander wel verband met elkaar.

Dank voor je antwoord Thom en hou je op de hoogte.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Even voor de zekerheid.
Onderstaande is toch de temperatuursensor?
Er zit een rode en een witte draad op.

[url=http://img27.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img27.imageshack.us/img27/525/p22...[/img][/url]

Koen van Hees 0

15 jaar

Koen,

Die sensor is voor je computer of je koelfan.
De zender voor je temperatuurmeter zit onder de zender die jij aanwijst, en dan aan de voorkant van het blok, onder de aansluiting van de dikke slang op je thermostaathuis. Dus zoals je er nu tegen aankijkt. Je kunt er een beetje slecht bij, maar met een lang verlengstuk met een kniestukje, kun je er van onder wel bij. Wel met koude motor demonteren, ander brand je je aan het uitlaatspruitstuk kan ik je uit ervaring mededelen :-)

Dus nieuwe termostaat en zender monteren, en het probleem is opgelost.
Kwam in de jaren toen ik nog aan de escort sleutelde (zie ze bijna niet meer in de werkplaats) heel vaak voor dat die zendertjes stuk gingen.

Succes, Willem

Fordmonteur 0
badge

15 jaar

Dankjewel Willem voor het antwoord.
Kan nu niet kijken in het donker,maar zal morgen even kijken en ga ervan uit dat ik die sensor en de thermostaat wel zie zitten.


Een vraagje nog zou je op onderstaande site kunnen kijken welke sensor ik nodig heb?
Er staan er diversen op en ik twijfel.

http://start.ikwilonderdelen.nl/catalog/....

En zou het toch nut hebben om de sensor die ik aanwijs ook te vervangen,omdat de auto smorgen slecht loopt of heeft dat er niks mee te maken.
misschien krijgt de ecu een verkeerd signaal en spuit te veel of te weinig benzine in.

Alvast bedankt voor de moeite

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Link is niet te openen Willem.
Ik stuur het even naar je emailadres.

Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Ik kan hem daar ook niet openen. Bedoel, zie geen afbeeldingen.
Het slechte lopen als ie koud is kan liggen aan een eenrichtingsklepje in je EGR leiding (uitlaatgasrecirculatie) rechts onder je uitlaatspruitstuk zit ie in je onderblok in een rubber ringetje dat als afdichting dient, en op het klepje (het lijkt wel een verloopstukje) zit een rubber slang die rechts over het koppelingshuis van je versnellingsbak naar je inlaatspruitstuk loopt) Die klepjes gaan vaak stuk, en je krijgt de vreemdste storingen, met name in de koudloopfase. De dealer heeft ze op voorraad als het goed is.

Ik geloof niet in die sensor voor je computer Koen. Ik heb te veel ervaring met die Escorts en durf wel te schrijven dat het dat niet is. Jammer van de 38 euro, want één maal gebruikt of besteld kan ie niet retour.

Succes!

Fordmonteur 0
badge

15 jaar

Heb nog niks besteld Willem,maar bedoel eigenlijk welke sensor ik voor de temperatuur nodig heb.


Deze?????


Koel.temp.sensor
3/8-18npt con. 2 aansluitingen voor ecu Euro 38,85


Of deze ???

Koel.temp.sensor
1/8-27npt 2 aansluitingen klr.zwart/rood Euro 12,21??

Daar zal ik samen met de thermostaat mee beginnen en dan kijk ik wel of het helpt?

Dankje,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Ik heb net even in de schema's gekeken van jouw escort. Ik zag aan de hand van je kenteken dat je ook airco hebt en de 96 EEC emissienorm. Maar ik zie nergens dat er een zwart/rode aansluiting aan zit.

Bij de dealer krijg je zowiezo de juiste als je .m op kenteken besteld, en daar kost ie niet veel meer Koen. Want volgens het schema zijn er 3 mogelijkheden wat draadkleur betreft.

Ga voor zekerheid, en rij naar de Ford dealer voor die onderdelen, want ik durf niet te zeggen of het de juiste sensor is. heb ook even op www.hbase.nl gekeken voor jou, en daar stond ie ook niet bij.

Dus.... morgen de dealer bellen! ;-)

Succes, Willem

Fordmonteur 0
badge

15 jaar

Ga ik doen Willem.

Dankjewel.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Heb inmiddels de benodigde sensors,maar vroeg me af of het systeem leeg moet voor de sensor?
Voor de Thermostaat wel denk ik,maar kun je die sensor zo wisselen?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

De sensor kan je zo wisselen als je snel bent verlies je geen koelvloeistof gr Bas

bastiaan43 0

15 jaar

Dankjewel Bas.
Ga het proberen.

Groet,
KOen

Koen van Hees 0

15 jaar

Heb geprobeerd alleen de sensor te wisselen,maar wat een k.twerk ik kan er gewoon met niks bij.
ben eigenlijk verplicht om de thermostaat en alles er af te halen.

Of heeft iemand nog een tip?

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Je kan er gewoon met je handen bij of je gebruikt even een pijpsleutel gr Bas

bastiaan43 0

15 jaar

Dat is het hem nou juist.
Je kunt er niet met de handen bij,omdat daar de aircoleidingen lopen.(en de leidingen van het koelwater natuurlijk)
Pijpsleutel heb ik niet in de juiste maat dus dan wordt het lastig natuurlijk.


Groet,
koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Uiteindelijk toch gelukt met een bougiesleutel met knikstuk.
Lastig karweitje en inderdaad als je snel genoeg bent dan verlies je niet veel water.

Temperatuur komt nu mooi (bijna ) in het midden.
Zit te denken om de andere temp sensor ook maar te wisselen voor de zekerheid.


Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Heb de andere sensor inmiddels ook gewisseld,maar in de file loopt de temperatuur tot bijna in het rood voordat de fan aanslaat.
is dit normaal en hebben meer mensen dit?

Eerst kwam de wijzer niet verder dan een halve cm dus dit is me nooit opgevallen.
Vindt het behoorlijk eng ook.

Groet,
Koen

Koen van Hees 0

15 jaar

Ja, dat is goed. Een paar mm voor het rode vlak komt de fan bij gr Bas

bastiaan43 0

15 jaar

Super dankjewel.
Heb me voor niks zorgen gemaakt.
Ben omgedraaid,omdat ik in de file kwam en zag de temperatuur alleen maar stijgen..

Koen van Hees 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.