Ik hoop dat iemand hier zijn licht eens op wil laten schijnen. Het temperatuurlampje van de koeling van mij Ka gaat tijdens het rijden aan en ook weer uit. De ene keer brandt het langer dan de andere keer. Soms brandt het een hele rit niet en een andere keer op hetzelfde stuk gaat het ineens aan (en weer uit).
De eerste keer dat het gebeurde, was toen we van de snelweg afkwamen een binnenweg op. We hebben de auto geparkeerd en naar de koelvloeistof gekeken. Deze was niet heet (kon mijn hand zonder problemen tegen het tankje houden). Bij de garage geweest. Er lekt niets, koelfan slaat correct aan, geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Voor de zekerheid is de temperatuurschakelaar vervangen. Probleem blijft aanhouden.
Het lijkt volstrekt onwillekeurig. De enige constante die wij hebben kunnen ontdekken, is als het lampje brandt en ik maak een bocht naar rechts, gaat het lampje steevast weer uit. Het kan dan uit blijven, of weer gaan branden. (Het gaat altijd vanzelf weer uit.) Volgens de garage is er geen sprake van oververhitting en kan ik gewoon met de auto blijven rijden, ook als het lampje brandt. De koelvloeistof in het tankje blijft keurig op peil.
Nog niet zo lang gelden is de kunststof koelvloeistofverdeler vervangen. Het afdichtingsrubber van de oude was gevulkaniseerd. Zou het kunnen dat er vuil in de leidingen terecht gekomen is en dat dat dit probleem veroorzaakt? Ik heb daarna wel een periode met de auto gereden, op snel- en binnenwegen, zonder problemen.
Heb er net nog een stuk mee gereden. Kwam tot de ontdekking dat de kachel ook onregelmatig verwarmt. Een dalende kacheltemperatuur lijkt de voorbode voor een brandend lampje. Wanneer het lampje aan gaat, ik ontkoppel en een dot gas geef, gaat het lampje direct weer uit.
Iemand een idee wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk eerder dat er een bedradings probleem is , deze is waarschijnlijk ergens doorgeschuurd en maakt af en toe contact met massa.
Bedrading controleren.
Heb er net nog een stuk mee gereden. Kwam tot de ontdekking dat de kachel ook onregelmatig verwarmt. Een dalende kacheltemperatuur lijkt de voorbode voor een brandend lampje. Wanneer het lampje aan gaat, ik ontkoppel en een dot gas geef, gaat het lampje direct weer uit.
9 jaar
Controleer de multieriem spanning eens.
De riem piept niet, auto start als een zonnetje, dan kan dat het toch niet zijn?
9 jaar
Inmiddels is het euvel bekend en ik heb nog een gouden tip voor mensen die een Ford hebben en problemen hebben met de lambdasonde.
Allereerst het boven beschreven probleem. In de vervangen 'koelvloeistofverdeler' (thermostaathuis) zat een thermostaat die het kennelijk snel begeven had. Nieuwe thermostaat erin en het probleem was opgelost.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar