auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Temperatuurmeter gaat op en neer

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Hallo allemaal,

Deze Ford liefhebber heeft weer eens een leuk Fordje op de kop getikt, een keurig nette Escort 1.8i Sedan Ghia met nog geen 75000 km uit 1997, maar helaas moet ik ook hier weer ff wat aan doen. De wagen werkt 99% goed en ziet er keurig netjes uit, maar een paar dingetjes gaan (nog) niet zoals het hoort:

1. De temperatuurmeter in de dashboard komt bijna niet en amper op. De motor komt wel goed op temperatuur.

2. Als de wagen een kwartietje stil staat met stationair draaiende motor, start ook na nog eens een kwartier te wachten de grote ventilator niet.

3. De wagen loopt nu voorlopig 1 op 8 terwijl hij ook 1 op 15 gelopen heeft. Hij lijkt opeens (tijdens een rit) dorstig te zijn geworden want de tankmeter stond de 1e helft van de reis op het midden van de schaal en de 2e helft van de reis liep ie opeens helemaal terug tot voor het 1e steepje links in de schaal. Ik weet dat die tankmeters wat onbetrouwbaar zijn, maar dit heb ik nog nooit eerder mee gemaakt dan wanneer er een storing optrad. En dit is ondertussen mijn 14e Ford...

Ik moet er even bij vertellen dat ik de goede bougiesleutel nog niet heb maar ik ga de bougies even nalopen en injectoren reiniger in de tank gieten, want de benzinetank was bijna schoon leeg toen de wagen mij werd aangeboden. Ik houd er dan ook rekening mee dat er misschien vuil uit de benzinetank in het brandstofsysteem is getrokken... Of haal ik nu onzin in mijn hoofd?

(Opbouwende) reacties en goede tips zijn erg welkom!

Vriendelijke groet,

Arno.


PS, voor de geinteresseerden:
Ik heb al heel wat Ford typen gehad (bijna alle oudere types) maar de Ford Sierra GT Azur (geen hangbak) is met afstand mijn favoriet. BIj gelegenheid koop ik er misschien wel weer een keertje een exemplaar van. Ze zijn er nog... mits je goed zoekt :-)

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou de thermostaat eerst eens gaan vervangen.
De motor mag dan wel warm worden maar wordt m.i. lang niet warm genoeg. Dat verklaart dan de lage temp.meterstand en het hoge(re) verbruik.

moderator 0
badge

12 jaar

Ik begrijp dat jij denkt dat de thermostaat niet goed sluit en daardoor de motor doorlopend gekoeld blijft worden?
Maar hoe verklaar je dan die 1:15 tijdens de eerste dagen dat ik m reed? En bij testen ging al na 5 minuten na een koudstart de choke er automatisch af (toerental zakte) dus de motor lijkt dan toch op temperatuur? Of reageert dat niet op de temperatuur van de motor?

Heb niet overal een verklaring voor........... Wel echt goed berekend dan in beide gevallen? Volle tank, stand genoteerd enz. Werkelijk gereden kilometers door aantal werkelijk verbruikte liters of maar een schatting gemaakt omdat de tank bijna leeg aangaf.........?

moderator 0
badge

12 jaar

Zie nog even bovenstaande reactie. Bedankt voor je snelle terugkoppeling trouwens!

[quote=Arno Streekvos]dus de motor lijkt dan toch op temperatuur? Of reageert dat niet op de temperatuur van de motor?[/quote]
Daar zeg je het zelf: "lijkt op temperatuur". Ook bij een watertemperatuur van 50 - 60 gr. zakt het toerental maar is de motor niet op temperatuur en al helemaal niet op bedrijfstemperatuur.........

moderator 0
badge

12 jaar

Ja inderdaad. Goed gevonden!
Ik ga morgen een thermostaatje halen en plaatsen. Zeker het proberen waard.
Dank je wel.

Motor warm laten draaien stationair tot de koelventilator aanslaat, staat de temp meter dan in het midden of hoger dan is de thermostaat defect, blijft de meter onderin dan is de temp voeler defect.

Postie 0
badge

12 jaar

Arno gaf in zijn eerste bericht aan dat ook na een kwartier stationair lopen de koelventilator niet aanslaat.
Hij zou het even kunnen proberen met een wat verhoogd toerental, meestal loopt dan de koelwatertemperatuur wel op en slaat de ventilator dan wel aan.

Pjotr9136 50

12 jaar

UPDATE:

Vandaag de thermostaat vervangen en jawel met een tekort aan koelvloeistof (nog een bodempje in het reservoir) en na het door laten lopen met draaiende motor (om de lucht uit het systeem te krijgen) en een stuk rijden met een halve tank brandstof vermengd met injectorenreiniger, begon de auto zuiniger te lopen en ging 2x de koelventilator aan.

Maar er werkt ook nog iets amper tot niet:
De temperatuurmeter in de dashboard geeft nog steeds niets of bijna niets aan. (ook niet als ik de stekker uit de sensor onder de thermostaat trek en de 2 contacten in deze stekker met elkaar verbind... dan komt de meter in de dashboard net tot boven het witte (te koude) gedeelte van de schaaluitlezing in de dashboard...)

Wat is nou de conclusie?
Morgen ga ik een andere thermometer sensor onder de thermostaat in de motor monteren. Deze heb ik al (nieuw) gekocht en was niet goedkoop.

Reacties welkom!

UPDATE:

Helaas werd mij door de leverancier (die niet om de hoek zit helaas) geen thermometersensor maar een computersignaal-sensor geleverd (die boven de thermostaat zit en de boordcomputer informeerd over de temperatuur van het koelwater). Dat gekke ding kostte even 40 euro! Maar ik had hem blijkbaar wel nodig achteraf, want toen deze sensor erin zat, veranderde er wel iets aan de problematiek met het koelsysteem:

Nu is het zo dat de temperatuurmeter in de dashboard aangeeft dat de motor niet snel op temperatuur komt. Ik moet minimaal 25km hebben gereden voordat deze meter allicht een beetje uit de hoek komt, om vervolgens weer terug te vallen. Dat blijft zich met tussenpozen van ongeveer 5 minuten herhalen. Wel komt de meter steeds hoger (tot in het 'normaal' gebied van de schaal) maar valt ook steeds na een paar seconden weer terug...
Na ruim 40km te hebben gereden komt de meter tot in het midden van de schaal (en dus ook in het midden van het 'normaal' gebied) en blijft dan eindelijk staan.

Zet ik nu de auto stil (met draaiende motor) en wacht ik 10 minuten dan gaat de meter in de dashboard tot 3 kwart van de schaal (rechts in het 'normaal' gebied) en slaat de grote ventilator op de radiateur onder de motorkap aan. Die stopt na enkele minuten weer, dan staat de meter weer in het midden van de schaal, om een paar minuten later weer op 3 kwart te staan en dan gaat weer de grote ventilator draaien en zakt de meter weer tot het midden. En dit allemaal bij een buitentemperatuur van 5 graden celsius... (?)

Help! Ik snap er niets meer van ondertussen! Wie begrijpt dit?

Het lijkt er op dat de boel eerst niet lauw te krijgen is, laat staan warm. Om daarna niet meer af te kunnen koelen...

Resumé: De thermostaat en computersensor (in het koelwater boven de thermostaat) zijn dus al vervangen voor helemaal nieuwe exemplaren. Het verbruik was ongeveer 1 op 8 en is nu 1 op 13.

Help! Wat gebeurd hier???

Het heugt me ook nog dat er soms problemen waren met, naar ik meen, het thermostaathuis zelf. Bij 1 v/d aansluitingen moest een afdichting in zitten en die oxideerde er wel eens uit met als gevolg dat de temperatuur ook niet goed werd aangegeven. Wellicht dat iemand die langer bij Ford heeft gewerkt dit nog bekend in de oren klinkt en precies weet hoe de vork aan de steel zat..........

moderator 0
badge

12 jaar

[quote=Postie]Motor warm laten draaien stationair tot de koelventilator aanslaat, staat de temp meter dan in het midden of hoger dan is de thermostaat defect, blijft de meter onderin dan is de temp voeler defect.[/quote]
ook bedankt voor je reactie.
Maar ik moet hier even iets aan toevoegen:
De temperatuurmeter staat in de door jou geschetste situatie in het midden of hoger. Maar de thermostaat heb ik er deze week nieuw ingezet. Zou het dan niet erg onwaarschijnlijk zijn dat deze ook weer defect is?

[quote=Pjotr9136]Arno gaf in zijn eerste bericht aan dat ook na een kwartier stationair lopen de koelventilator niet aanslaat.
Hij zou het even kunnen proberen met een wat verhoogd toerental, meestal loopt dan de koelwatertemperatuur wel op en slaat de ventilator dan wel aan.[/quote]
Toevoeging (met dank voor je reactie oplettendheid):
Ik krijg de koelvin wel aan, maar het duurt alleen heel lang. Soms minimaal 3 kwartier of zo. En dan dus zoals ik bij voorgaande tipgever al vermeldde, doet zich een situatie voor die volgens voorgaande tipgever niet zou kunnen. Namelijk dat de thermometer in het midden of hoger aanwijst, maar ik heb net de thermostaat vervangen. Is dus niet aannemelijk dat deze defect is...

UPDATE:

Vanavond heb ik weer een redelijk lange reis gemaakt. Dit keer had ik mijn vriendin mee en zij kwam met een hele zowel nuchtere als logische suggestie:
Ik citeer wat ze zei: 'Ik ben niet technisch genoeg maar zou het niet zo kunnen zijn dat de motor wel gewoon correct op temperatuur komt, maar alleen de wijzer dit verkeerd of niet aangeeft'. Ze bedoelde dus dat de motor gewoon goed werkt en goed gekoeld wordt, maar dat de thermometer dit niet of niet goed weergeeft in de dashboard. Mijn conclusie: Dan zou de thermometersensor (die onderin het thermostaathuis zit) alleen maar defect zijn. Dat is inderdaad de sensor die ik nog niet vervangen heb. Want de computersensor bovenin heb ik wel vervangen en de thermostaat dus ook...

Hoe ging het deze reis eigenlijk vanavond:
Motor gestart en meteen weg gereden. Het duurde ruim 15km voordat de thermometerwijzer in de dashboard ook maar een fractie bewoog. Hierna ging het snel (sneller dan voorheen, dat zeker!). Want al na 3km verder (bij 100km/u op de snelweg A4) kwam de meter uit de hoek, liep volledig door het 'te koude gebied' in de schaalverdeling heen en bleef hier een paar minuten hangen. Toen begon het vreemde ritueel weer. De meter viel terug naar helemaal geen uitslag, om een paar km verder weer op te komen en even snel als ie terug gevallen was. Nu ging ie nog ietsje verder in de schaal, tot het 'normaal' gebied in de schaalverdeling. Maar ook dit duurde niet lang. Want een paar minuten later (wij waren gewoon nog aan het rijden met 100km/u op de snelweg) viel de meter weer helemaal terug naar links. Bleef hier enige tijd hangen en kwam toen rustig aan op en stopte precies in het midden van het normaal gebied op de schaalverdeling. Hier bleef de meter zeker een kwartier staan. Maar toen wij net dachten dat hij nu normaal bleef doen, viel hij toch weer terug en bleef de rest van de reis - zo leek het - links liggen in de schaalverdeling. Maar ook dit klopte niet, want amper 15km voor wij weer thuis waren, ging de meter toch weer terug naar de 'normaal' stand waar hij ook hoorde. Hier is hij blijven staan tot we thuis waren en ik de motor uitschakelde...

Wie het weet mag het zeggen...
Sensor van de thermometer ook maar vervangen dan?

Arno.

PS: alle reacties die er weer bij gekomen zijn ben ik blij mee. Bedankt weer allen en er zijn nog veel meer reacties welkom natuurlijk!!
Ik zie het ondertussen als mijn missie om dit op te lossen en iedereen die dit topic volgd dus een oplossing voor dit probleem te geven...

UPDATE:

Ik heb ondertussen aan de slangen van de radiateur gevoeld vanmorgen toen de motor koud was.
Ik startte en hield beide slangen vast. De slang richting de thermostaat bleef koud toen de andere slang heter begon te worden. Dit heb ik een kwartier afgewacht, het bleef zo. Dus de thermostaat werkt dan goed neem ik aan?

Groetjes,
Arno.

UPDATE + NIEUWE VRAAG

Door het invallen van de vorst en het feit dat ik mijn werkzaamheden buiten moet uitvoeren, heb ik nog geen sensors kunnen vervangen. Inmiddels heb ik wel 4 sensors in mijn bezit van 3 typen. De luchtinlaadsensor, de EPU koelwatersensor (op thermostaathuis) en de thermometersensor voor de meter in de dashboard (zit onder de thermostaat in het thermostaathuis)

Verder is er nog iets opvallends aan de hand (wie het snapt mag het zeggen
De auto komt sneller op temperatuur dan voorheen. Het is langzaam steeds beter geworden. Vandaag startte ik (na een volle dag ongebruikt) de auto (het was vannacht -8 graden overigens) en al binnen 5 minuten rijden was de motor op temperatuur!

Maar wat blijft is dat de meter in de dashboard binnen een minuut weer terug valt naar links en minuten later weer opkomt en dan weer terug valt.

Wie kan mij vertellen welke sensor ik nou wel en welke ik niet moet vervangen?
(Sinds de start van dit topic heb ik de EPU sensor al vervangen overigens)

Ter informatie: Deze wagen is verkocht dus ik weet niet hoe het probleem opgelost is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.