Beste,
Wie kan mij helpen dan wel adviseren bij het volgende probleem;
wanneer mijn motor warmer wordt dan 90 graden (bijv. file rijden) dan slaat de fan niet aan.
Nu heb ik me laten vertellen dat dit waarschijnlijk ligt aan het feit dat de thermoschakelaar defect is omdat de schakelaar er voor zorg draagt dat wanneer de motor op de 85 graden komt de fan geactiveerd wordt.
Ik heb de airco aangezet om te testen of de fan niet defect is maar dan draait deze wel!
Zou dit inderdaad het probleem zijn en waar kan ik deze vinden omdat ik 'm zo op het oog niet kan vinden.
Ik heb een foto toegevoegd welke schakelarr ik zoek.
http://img140.imageshack.us/i/lthermoswi...
Tevens zou ik graag advies willen op nog een ander probleem;
Af en toe valt het metertje van mijn temperatuurmeter helemaal terug naar koud om na een tijdje weer terug te komen.
Wat mij hierbij op valt is dat het metertje altijd netjes net voor het midden terug komt wat er mijns inziens op duidt dat de temperatuur in orde is!
Als het metertje niet vanzelf terug komt heb ik ontdekt dat wanneer ik in een lage versnelling doorschakel naar een te hoge versnelling de auto gaat stotteren en door dit stotteren het metertje altijd direct terug schiet naar de juiste stand (net iets voor het midden).
1. Zou dit een draadbreuk kunnen zijn of zou er een stekkertje los kunnen zitten?
En zo ja kan ik hier dan makkelijk bij of moet dan het gehele dashboard uit elkaar?
2. Zou het een ander probleem kunnen zijn?
Alvast hartelijk dank voor de expertise!
Mvg
Bob Langendorff
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De thermoschakelaar van de foto zit normaal in de onderkant van de radiateur in de buurt van de onderste waterslang.
Met 3 aansluitingen kan deze kiezen tussen 1 of 2 vinnen aan OF alle vinnen langzaam of snel.
Zoek de thermoschakelaar. Trek de stekker los. Met contact aan 2 pennen in de stekker verbinden. Even de mogelijkheden proberen.
Als dan de koelvin(nen) wel werken is de thermoschakelaar defect.
Stotteren van de motor is niet normaal en kan tot gevolg schades leiden - zoals schade aan de katalysator.
Kan zijn dat de motor temperatuur gebruikt wordt voor het dashboard, anders staat het wijzer probleem er nog los van (eigen sensor).
Het klinkt wel naar kontakt problemen. En dan niet bij het dashboard, maar op/bij de motor waar de sensor zit.
Beste Oldford,
Allereerst bedankt voor uw reactie!
Ik begrijp uw verhaal niet geheel wat u nou precies bedoeld met:
Zoek de thermoschakelaar. Trek de stekker los. Met contact aan 2 pennen in de stekker verbinden. Even de mogelijkheden proberen.
Als dan de koelvin(nen) wel werken is de thermoschakelaar defect.
De koelvinnen doen het beide wanneer ik de airco inschakel, wat er op duidt dat de koelvinnen niet defect zijn!
Voor wat betreft het stotteren, dit veroorzaak ik zelf dmv bijv: van z'n twee naar z'n vijf door te schakelen.
Door dat de auto dan wil afslaan creeer ik een stottering waardoor het temperatuurmetertje weer op gang komt!
Hierdoor krijg ik het vermoede dat het een draadbreuk of los stekkertje moet zijn!
Alvast bedankt voor de moeite het mij nogmaals uit te leggen..
Mvg
Bob
13 jaar
Beste Oldford,
Nog even een kleine toelichting; ik ben u vergeten te melden dat ik de sensor op het blok heb vervangen
Het is de eerste sensor die via de link op site verschijnt.
http://www.mijnautoonderdelen.nl/zoeken-...
Mijn dank!!
13 jaar
Er zijn meer mogelijke oorzaken voor het niet werken van de koelvinnen als de motor warm wordt - zoals kabelbreuk.
Je zult ergens moeten beginnen met zoeken.
Link werkt niet, want je moet daar een kenteken invullen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar